Gode råd om SPV-kursus

Jeg har planer om at starte på SPV-kursus og vil gerne høre fra folk der har taget kurset. Er det svært? jeg mener alle går jo igennem, men skal man afsætte en masse tid eller er det nok “bare” at være der?
jeg tænker både på “optagelsesprøven”, selve eksamen og hvordan de først vagter man tager er.

Optagelsesprøve? Hvordan skal det forstås? Det havde jeg da ikke dengang jeg tog SPV.

Da jeg tog kurset, var det mere eller mindre nok bare at møde frem og så læse lidt før prøven (som åbenbart nu er en reel “eksamen”?). Nogle stykker havde for mange fejl, men bestod så alligevel.

Selve undervisningen (bortset fra flytteteknik) var ret dårlig, så det havde været smart at læse løbende. Men når alle samtidig skulle læse til kemi-eksamen (dvs. humanbiologi i dag), var der tilsyneladende næsten ingen der var velforberedte (heller ikke underviserne - det var vist bare en god tjans for dem).

Jeg hørte dog senere at der nu er kommet en skriftlig opgave (eller sådan noget), så måske det vigtigt at læse ordentligt hvis man tager kurset i dag.

Det skal lige siges, at du ikke selv bestemmer hvornår du vil tage kurset. Det sker efter lodtrækning (dengang ihvertfald). Så du risikerer at det bliver i maj måned, hvilket jo er trist hvad angår eksamenslæsningen. Nogle folk får det med det samme, andre venter 2-4 måneder, enkelte kommer først på hold næste semester.

Mine 2 “følgevagter” gjorde at de til den dag i dag stadig er de eneste dagvagter jeg har taget. Flinkt personale, men sygeplejearbejde er sgu ikke lige mig. Så hvis man er B-menneske som mig, holder man sig til aften- og (underbetalte) nattevagter. I begyndelsen fik jeg kun psyk-vagter, hvilket er fint (så kan der som regel læses), men i længden blev det ret kedeligt. Mange folk tager vist også VT-kurset, men det skal man vist kun gøre hvis sygeplejearbejde er noget for én. Jeg har mødt nogle ex-VT’ere som frarådede mig at blive ventilatør. Men det er jo en smagssag.

Men alt i alt: SPV er ganske let arbejde, ofte ildelugtende. Jeg synes dog at nattevagterne er dårligt betalt i forhold til dag- og (specielt) aftenvagter. Det er dog bedre end rengøring og hvad ved jeg.

Der er nye tider i FADL, kan jeg forstå…

Jeg tog SPV-kurset i efteråret 2004, og var til 4 “eksamener”. Den første var en optagelsesprøve med 50 eller 60 multiple choice-spørgsmål, hvor man maks. må have 10 fejl. (Kan anbefale at læse kap 11-17 + ordlisten bag i bogen grundigt!). Så vidt jeg ved, kan man kun gå op til den prøve 2 gange (?).

Den næste prøve var behovsopgaven, hvor man skal beskrive det forløb, man havde med den/de patienter, man havde med at gøre i forbindelse med følgevagten. Den er ret nem, hvis man gider at bruge en timestid på den (men der eksempler på, at nogle dumper!).

Den tredje - og egentlige - eksamen var en praktisk prøve, hvor man skal “lege sygehus” - dvs. vise at man kan made, bade og flytte en patient, samt måle blodtryk, temp. osv.

Som noget nyt, havde vi også en psykiatri-prøve. Den havde ikke så meget med undervisningen at gøre, men med lidt sund fornuft går det nok.

Mht. hvornår, man skal tage kurset, synes jeg det var rart, at få det overstået hurtigt i et par weekender. Og hvis du gerne vil til tidligt, kan du jo bare lade være med at skrive dig op til de senere kurser… Men på AU har vi jo ikke de vilde eksamener på første semester, så…

Der er godt nok sket noget med tiden…

På mine følgevagter måtte jeg slet ingenting, kun servere mad, observere og stille spørgsmål.

Det her kunne vi godt have brugt “i gamle dage”. Vi havde reelt intet praktisk i vores undervisning, og jeg var på bar bund de første mange vagter. Jeg var sgu helt bange for at komme ud i somatik dengang!

Vores psykiatriundervisning var den eneste der var gjort bare en smule interessant, men den var stadig dårlig. Hele mit SPV-kursus var gennemsyret af at (citat) “95% af alle vagter er psyk-vagter”. Det fik vi at vide som noget af det første på vores allerførste undervisningsdag. Det sås også i manglen på praktiske øvelser, og var jo nok også medvirkende til folks “nedprioritering” af det hele.

Det der med 95% psyk-vagter passer overhovedet ikke, men så da ud til at være sandheden den første tid, men det er vel også bare hvad de sender nye folk ud i hvis man da ikke lige beder om en somatisk vagt. I dag får jeg sjældent tilbudt en psyk-vagt. Det er vist mere 90% somatisk.

Se, det havde jo været smart hvis vagtbureauet havde givet os et par weekendkurser i stedet for at sprede det over 5 uger, som i mit tilfælde. Det havde også været rart at kunne prioritere tidspunktet, som man åbenbart kan i dag, i stedet for lodtrækning.

I nye, I har det sgu godt. :slight_smile: Især de praktiske øvelser gør en verden til forskel de første mange vagter. Pinligt ikke engang at kunne tage blodtryk og så blive betalt for det…