Fremtid som medicinstuderende/læge og rejser

Hej Stud.med
Mit navn er Asbjørn og jeg kunne godt tænke mig at høre om ferie/studiepauser på medicinstudiet. Jeg har igennem Google læst, at der er er pause fra 1. juli til 1. september (altså 2 måneder), men passer det og er det sådan på alle uddannelsesinsutitioner? Er det desuden forventet, at en del af den ferie bruges på, at læse op på kommende semester eller er det muligt at tage på rejser.
Jeg håber der er en, der kan svare på mit spørgsmål!
Mvh Asbjørn

Du kan sagtens komme ud og rejse i sommerferien, hvis du vil det. Og ja, du har en relativ lang sommerferie, hvis du ikke har en reeksamen i sommerferien. På AU har du også lidt tid i januar på nogle semestre, hvor du kan komme ud og rejse, hvis du vil.

Og du kan også godt vælge at læse op til det kommende semester, men det gør jeg ikke selv og kender ingen der gør. Og det tror jeg ikke jeg ville få særlig meget ud af for at være ærlig.

Hej Myraki10
Tusind tak for svaret. Det giver god mening alt hvad du skriver og det har betrygget mig meget.
Derudover kunne jeg tænke mig, at spøge om KU eller AU tilbyder semestre i udenlandet på medicinuddannelsen og er det udbredt/anbefalet?

Jeg kan kun svare ud fra AU, da jeg ikke kender så meget til KU.
Men på AU kan du godt komme til udlandet i et semester. Jeg kender én, der fx var afsted på 5. semester i Australien. Men på kandidaten har vi et internationalt semester (11. semester), men du kan også komme afsted på andre semestre. Du kan læse lidt om det her:

Jeg overvejer selv at tage et udlandssemester, fordi jeg har hørt fra andre, at de har syntes det var mega fedt.

Der er også mulighed for at komme i klinik i udlandet (normalt uden for ens uddannelse) i sommerferien i både Norden og andre dele af verden såsom Afrika og Asien.

Det lyder godt nok spændende! Tusind tak for svaret. Jeg tror virkeligt også det kunne være både fedt og givende.
Her til sidst kunne jeg godt tænke mig, at spørge lidt indtil studielivet, hvis du stadig vil svare.
Er det typisk at en medicinstuderende har et job ved siden af, eller vil arbejdsmængden så blive for stor?
Er det et “socialt aktivt” studie, hvor man tager ud med de andre i weekenden eller er det typisk at studere weekenden igennem?
Mvh Asbjørn

Det var så lidt, glad for at kunne hjælpe.

Jeg synes virkelig det er forskelligt fra person til person. Nogle af mine venner på studiet arbejder meget, mens andre måske slet ikke arbejder. Nogle læser meget, andre læser meget lidt. Så det handler rigtig meget om prioriteringer.

Men jeg kender en del, der har studierelevant job som fx sygeplejevikar eller ansat i en speciallægepraksis. Jeg er selv sygeplejevikar og nogle gange tager jeg en del vagter og andre gange næsten ingen.

Og til dit sidste spørgsmål så er det også lidt hvad man gør det til. Til studiestart har det været rigtig socialt og derefter er det lidt ens eget ansvar at holde fast i ting. På nogle semestre har de en socialgruppe af medstuderende, der arrangerer post-eksamensfester (selvfølgelig ikke under corona nu her) og andre arrangementer, hvis man vil med til det.
Jeg tænker, at det handler meget om eget initiativ. Der er mange forelæsninger og holdtimer (alt efter hvilket semester du er på) og der er ikke særlig meget gruppearbejde.

Pt. læser jeg lidt i weekenden også, fordi jeg har aftaler med min læsemakker om at gennemgå emner, så det er jeg lidt nødt til, men jeg er også på et pensumtungt semester lige nu. Men jeg kender andre, som prioriterer at hellige weekenden til kun at slappe af eller arbejde.

Mange tak. Det er dejligt, at høre det fra en der går på studiet. Jeg synes, at folk (der ikke går/har gået på studiet) elsker at fortælle om hvor hårdt og kvælende det er.
Jeg ønsker dig alt godt fremover.
Mvh Asbjørn

Personligt synes jeg nu ikke det er et let studie. Især i eksamensperioden kan det være hårdt, fordi jeg bruger mange timer på læsesalen. Men jeg har desværre ikke en klæbehjerne :smiley:

Mange tak.
Søger du selv ind på medicin?

Arh jeg mente det ikke som, at jeg havde fået opfattelsen af det var et let studie. Det var min fejl i formuleringen.
Jeg er ikke 100% sikker endnu, da jeg “kun” lige er blevet 17 og så meget kan nå at ændre sig, men som det ser ud lige nu, er medicinstudiet drømmen. Jeg havde dog spørgsmål jeg ikke lige kunne få svar på online, men de er heldigvis blevet besvaret her på forumet. Hovedbekymringen var, at studiet ville kvæle mine rejsedrømme og sluge hele 20’erne væk, men jeg er blevet mere beroliget nu, tak til dig.

Det var heller ikke sådan jeg forstod det :smiley: Jeg forstod det som du mente det.

Jeg er i midt-tyverne og synes bestemt jeg har et liv ved siden af. Det kan man altså godt have, selvom man studerer medicin. Så det synes jeg ikke du skal bekymre dig om :smiley: Men fedt. Skriv endelig igen, hvis du har flere spørgsmål

Det lyder rigtig godt.
Jeg kunne godt tænke mig, at høre om lidt om bedømmelsessystemet. Gives der karakterer eller er det bestå/dumpe? Hvis der gives karakterer, hvad har disse af betydning på studiet eller evt. bagefter?

Det kommer an på hvilken eksamen der er tale om. Til de mindre fag bruges der sommetider bestå/ikke bestå og til de større fag er det som regel med karakter :slight_smile:

Betydningen af karakterer er nærmest ingenting på medicinstudiet.

Tak for oplysningen RoseW! :smiley: