FADLkontingent

[quote=“alundh”:2rsz5c5t]Mht. kalenderen, så kan jeg oplyse, at der pt. er finansieret 50.000 …
Vi forventer således, at den ikke kommer til at koste kontingentkroner.
[/quote]

Men er en del af reklamerne ikke fra forlaget, som jeg ser det er det da bare et flytte penge fra en kasse til en anden… Har det overhovedet den reklame værdi? Hvis ikke, hvordan får man folk til at betale 50.000 kr for en kalender der ikke vides om der læses (fordi den hentes betyder det ikke at den læses)…

Hej frold m.m.

Nu kan man altid diskutere det fornuftige i reklamer som koncept.
Dvs. om det at have reklamer ikke bare fordyrer varerne og dermed i sidste ende er til skade for forbrugeren.

Når Forlag, Forstædernes Bank m.m. ønsker at annoncere i kalenderen, går jeg ud fra at det er fordi, det kan betale sig rent økonomisk. Hvorfor skulle De ellers det, de er jo selvstændige økonomiske virksomheder der skal have pæne resultater på bundlinjen.
Jeg synes derfor, det bør være op til annoncørerne, at vurdere effekten af reklameværdien i forhold til annonceudgifterne.

VH

Andreas Lundh

Det er jeg klar over…

Jeg er nok bare af den grundholdning at jeg synes det er fjollet at bruge energi på, men måske nogle bruger kalenderen…?

Jeg har svært ved at tro, at når alle kalendere afhentes, at der så ikke er nogen der bruger dem. Hvorfor skulle folk gide hente dem for så at smide dem ud ?
De fleste medicinstuderende bruger jo en kalender, og hvis ikke man har en PDA kan man jo lige så godt benytte en gratis kalender frem for at betale penge for en.

VH

ANdreas Lundh

Nu hvor der alligevel skydes på kalenderen …

Nu har jeg kun min egen subjektive holdning til kalenderen, baseret på hvad jeg observerer; der er ikke ret mange, der rent faktisk bruger den … måske fordi de har en PDA, Ericssonmobiltelefon med kalender eller har valgt at købe en kalender af bedre kvalitet.
Det er meget smart, at der står nogle vigtige ting omkring studiet i en FADLkalender. Jeg har dog valgt den fra; datoerne var ovenikøbet ofte forkerte … og jeg kan altså godt huske, at man skal aflevere lønsedler seneste den 20. om morgenen (selvom det kniber med at huske udspring for lårets dybe flexorer … måske man kunne skrive dem i stedet :slight_smile: )

Det er også meget interessant at betragte kalenderen i forhold til FADLs formålsparagraf:
§ 2. Foreningens formål er at varetage medlemmernes økonomiske og faglige interesser.
Men nu kan jeg forstå, at der er fundet sponsorer til kalenderen, så er det vel kun den tid, der bruges til vedligeholdelse, som er en udgift for FADL.

mvh
Torben

Det var dog en vældig god diskussion.

Lad os slå en ting fast. FaDL laver fejl ind imellem. Men med kun et ½ repræsentantskab, hvor af en del sikkert gerne ville på pension, er der ikke mange til at holde styr på alle trådene. Set i det lys synes det er flot, at de ikke er løbet skrigende væk. Det er jeg personligt glad for.

FaDL er ganske unik. Det er ikke mange studerende der er så godt repræsenteret og har så utrolig gode jobmuligheder. Farmaceuter, sygeplejsker, ingeniører med flere har svært ved at få studie jobs. På trods af at der burde være mange stillinger for dem derude.

Når I kritiserer, og det skal I, så tænk på at de mennesker, der laver en masse arbejde for jer gratis, har de bedste intentioner. Prøv at være konstuktive. Læg konspirations teoretikeren lidt på hylden og betragt dem som medmennesker.

Jeg selv tager ikke vagter. Indtjeningen fra Fadl er dermed lig nul. Hvorfor er jeg så med?! Fordi jeg synes at de tilbud i form af forsikringer, banktilbud, lægemiddelkatalog og den lille grønne er de 800 kr værd, som det reelt koster mig om året.

Til sommer skal jeg ud i mit første vikariat. Der er det altså en utrolig rar fornemmelse at vide at jeg har fadl i ryggen, hvis der, mod forventning, skulle opstå problemer. Den løn jeg hiver iland er også god, 21600 buks om måneden plus ekstar vagter. Fadl har forhandlet den for mig!!

Alundh og co. Gør et gigantisk stykke arbejde. Hjælp dem, ved at give jeres meninger til kende eller endnu bedre meld jer under fannerne i det omfang i kan overkomme. Lad dikussionen flyde og ideerne blomstre. Pointer de ting I ser der galt. Men gør det konstruktivt.

[quote=“Antzbo”:37bgmb7r]Nu hvor der alligevel skydes på kalenderen …

Nu har jeg kun min egen subjektive holdning til kalenderen, baseret på hvad jeg observerer; der er ikke ret mange, der rent faktisk bruger den … måske fordi de har en PDA, Ericssonmobiltelefon med kalender eller har valgt at købe en kalender af bedre kvalitet.
Det er meget smart, at der står nogle vigtige ting omkring studiet i en FADLkalender. Jeg har dog valgt den fra; datoerne var ovenikøbet ofte forkerte … og jeg kan altså godt huske, at man skal aflevere lønsedler seneste den 20. om morgenen (selvom det kniber med at huske udspring for lårets dybe flexorer … måske man kunne skrive dem i stedet :slight_smile: )

Det er også meget interessant at betragte kalenderen i forhold til FADLs formålsparagraf:
§ 2. Foreningens formål er at varetage medlemmernes økonomiske og faglige interesser.
Men nu kan jeg forstå, at der er fundet sponsorer til kalenderen, så er det vel kun den tid, der bruges til vedligeholdelse, som er en udgift for FADL.

mvh
Torben[/quote]

Som eksempel kunne man jo her skrive.

”Jeg synes I gør et godt arbejde med kalenderen, men det er mit indtryk at behovet måske ikke er så stort pga… Til næste gang har jeg bemærket at datoerne på side det og det ser forkerte.”

prøv engang, det er ikke så svært.

Angående kittelgejl (herunder kalender):

Ja, det kan ses som ‘et godt stykke arbejde’ at nogen sørger for disse ting, men så længe noget er finansieret (bare delvist) af kontingentet, skal det være meget relevant og tilgængeligt for alle medlemmer. Kalenderen dumper efter min mening begge disse prøver. Hvis det er muligt at få sponsorpenge til den slags, så skaf dem hellere til noget andet - i det hele taget skal den slags kun komme fra sponsorer, ikke fra kontingentet, heller ikek bare med nogle få kroner. Lad udgifterne være få og simple, og dermed gennemskuelige. Bare fordi man får 800 kr. pr. medlem, skal de ikke nødvendigvis bruges. Man må altså gerne spare penge nogle steder (ikke bare flytte dem rundt). Jeg så gerne at kontingentet kort og godt gik til strengt nødvendige ting som (rimelige) lønudgifter, husleje (?), moms (?) og den slags. Meget af alt det andet må da kunne skaffes hos de åbenbart villige sponsorer, som stadig vil kunne blive eksponeret over for os (bare ikke i form af fx kalendere - så hellere “mere relevant” kittelgejl såsom penlights, sygeplejestetoskoper osv.). De vil jo gerne eksponeres, og hvis vi/i ikke kan finde på andre ting end kalendere, så kan sponsorerne sikkert selv hurtigt komme på en masse andre ting. Summa summarum: (1) De helt/delvist støttede “sponsorgaver” er (for mig at se) ikke helt gennemskuelige hvad angår bidrag fra kontingentmidlerne, (2) basisgruppers støtte fra FADL er (igen, for mig) ret uvis - får de ikke også fra bogladen?, (3) … altså FADL skal sgu bare være dem der forhandler løn + (evt.) forsikringsaftaler og yder psykologbistand og den slags; alle de penge der ryger til øst og vest som støtte (godt eller skidt, alt efter smag) til basisgrupper og hvad ved jeg, ville gøre sig bedre i en “FADL-fond” med et specifikt regnskab over støttemidler. Så kan selve fagforeningen holde sig til fagforeningsarbejdet, fonden kan holde sig til støtten (herunder evt. en “kittelgejl-gruppe”), og vagtbureauet til vagterne. En opdeling giver glimrende overblik og mindsker (den slags) kritik. Jeg kunne rigtig godt tænke mig at nogle af jer gad skrive hvad i selv mener jeres penge skal gå til. Folk møder jo ikke op på generalforsamlinger (når man tager medlemsantallet i betragtning) og kommer ikke til møder og siger noget, men dette relativt anonyme forum må da kunne få nogle flere ud af hullerne og sige deres mening. Jeg venter spændt…

Og forresten, rigtig mange tak, Webmaster, for dit site :sunglasses: )

Hej med jer,

Sikken diskussion vi får os her. Men ja, det viser jo, at vores egen forening godt kan tåle lidt kritik. For som alundh sagde tidligere - selvfølgelig kan det gøres bedre, også i FADL. Og det kan vi med vores kritik hjælpe dem med her bl.a. Og er helt enig med hejmadi, at kritikken bør være konstruktiv, men på den anden side må det ikke afholde nogle fra at være kritiske. Vi har helt sikkert nogle fordele ved at være FADL medlemmer, og er sikkert bedre stillet end andre faggrupper under studiet - men hvis også det kan gøres bedre, så lad os da få det frem i lyset.

Jeg tror iøvrigt, at der er en del utilfredse FADL medlemmer, og især måske ville være det, hvis de gad sætte sig ind i tingene.

Må man drille? Her et lille citat fra tidligere fra Odense. Nu er det ikke min mening at hakke på sekretariatet, da der jo nok også er mange steder, hvor tingene godt kunne gøres bedre.

Et citat:

[quote=“Nørgaard”:ov6v46fv] "

I øvrigt kan jeg sige, at kredsen i Odense med ca. 1000 medlemmer kan drives med én ansat på deltid.

Vi har i Odense også advokathjælp og psykologhjælp til medlemmer med brug for dette. Vi har også de samme tilbud mht. forsikring.[/quote]

Ovenstående burde give stof til eftertanke??? Også set fra de andre indlæg kan måske anes en lille utilfredshed med FADLs forbug af kontingent kroner.

Men samtidig med kritikken må man dog også påpege de engagerede FADL repræsentanter og deres arbejde for foreningen. Det skal de dog også have ros for.

Men nogle gange tvivler man måske på at alt er i hoved og hale inde hos FADL, og om hvorvidt der er en passende velmonitoreret økonomisk politik i FADL - og det er måske problemet?

mvh
SAS

Det var ikke meningen, at jeg ville ramme nogen personligt. Selvfølgelig gør de frivillige i FADL et stort stykke arbejde, som jeg sætter pris på - ellers ville der jo ikke være nogen forening.
Jeg synes, også det er positivt, at Anders Lundh tager debatten op, så FADL viser, at de hører medlemmerne.

Jeg mener ikke, at man skal pakke alting ind i floskler og fyldord. Når jeg køber en vare, søger jeg altid den bedste kvalitet til den bedste pris (ligesom de fleste andre), og mener samtidig at jeg bør kunne stille krav til den vare eller det produkt, jeg køber.

Hvis jeg har fornærmet nogen, men min lille humoristiske bemærkning omkring anatomi, beklager jeg selvfølgelig dette.

Noget helt andet, som ville få mig (og sandsynligvis også andre) til at føle, at jeg fik mere ud af mine abonnementskroner var en lille quick-guide til “hvad kan jeg få ud af mine kontingentskroner”. Fx der at blev uddelt tasker, var det sådan “mund-til-mund-princippet”, der afgjorde hvem der fik tasker.

Hej Antzbo,

vedr. computeren har jeg nu fået de relevante oplysninger.
Computeren er en Acer Trans til 13.100 kr ex. moms. Prisen inkluderer 3 års “fumler-tumler” forsikring samt software. Begrundelsen for købet af den valgte model er at den skønnes at kunne håndtere de nødvendige krav mange år frem.
Vores fagpersoner på vagtbureauet har vurderet at den computer kan leve op til de nødvendige krav, og personligt synes jeg altså ikke der er noget kritisabelt ved dette.

Du skriver desuden

[quote] Når jeg køber en vare, søger jeg altid den bedste kvalitet til den bedste pris (ligesom de fleste andre), og mener samtidig at jeg bør kunne stille krav til den vare eller det produkt, jeg køber.
[/quote]

Jeg giver dig fuldstændig ret i at du som medlem kan stille krav til din forening FADL. FADL er jo vores(=din og min) forening og det er os der bestemmer hvordan FADL udvikler sig.
Men at se på et medlemsskab af en fagforening, som et køb af en vare synes jeg på ingen måde kan sammenlignes.

Når du melder dig ind i FADL opnår du nogle rettigheder og fordele. Men dertil kommer også nogle pligter, bl.a. pligten og medansvaret for foreningens udvikling.
Det ver derfor ikke det samme som at købe en 3 stjernet salami i Netto.

VH

Andreas Lundh

Nu har jeg lige siddet og læst hele den lange debat om bl.a. FaDL-kontingent den sidste times tid.

1.Det forekommer mig ærligt talt mærkeligt, at man i disse moderne tider som FaDL-medlem og vagttager ikke kan skrive sig op til vagter på nettet? Efter min mening ligger der et klart potentiale (og MANGE sparede timelønninger) i at kunne opskrive sig på nettet alle døgnets 24 timer. Det ville vel ikke være særlig svært, at integrere de gældende regler (“1 månedd minus 1” dag osv.) i en sådan opskrivning?

…man kan jo tænke på, om det har noget at gøre med “modstridende interesser”, da de ansatte jo så mister en del af deres funktion…?

  1. Så vidt jeg har forstået er det muligt at trække udgiften til FaDL (de ca. 800 kr) fra i skat, under henvisning til ligningsmæssige fradrag? Derfor skal man naturligvis alligevel nøje analysere, hvad kontingentkronerne går til, men vi kan som medicinere måske slappe en smule mere af, da vi ikke vil kunne mærke det på vores økonomi så markant…

[quote=“Rhee”:2vwdj4r4]
2. Så vidt jeg har forstået er det muligt at trække udgiften til FaDL (de ca. 800 kr) fra i skat, under henvisning til ligningsmæssige fradrag? Derfor skal man naturligvis alligevel nøje analysere, hvad kontingentkronerne går til, men vi kan som medicinere måske slappe en smule mere af, da vi ikke vil kunne mærke det på vores økonomi så markant…[/quote]

Det sker skam helt automatisk at det kommer på selvangivelsen i det dertil indrettede felt, det er det i hvert fald på min.

Men det er netop det der er farlig, hvis fadl blot smider penge væk med det argument at medlemmer blot kan trække det fra - det er jo ikke med til at motivere til en optimeret organisation.

FADL laver givet vis et godt stykke arbejde, men overfor mig som medlem er de i hvert fald dårlige til at oplyse om det. Jeg mener FADL trænger til et moderne og tidsvarende look.

Jeg anser mig selv som en alm. medlem af FADL og jeg må sige at den eneste grund til jeg er med i FADL er for at kunne tage vagter, altså for at kunne få et studierelevant arbejde. Hvis mange medlemmer har det som mig, så hviler FADLs kontingent kreds på et spinkelt grundlag - I det det let vil kunne trues af externe vikar bureauer.

Jeg er sgu i tvivl om hvad man kan gøre, for jeg tror inderst inde vi alle sammen er stolte af at have en fagforening som FADL, men samtidig forventer vi også at det drives proffesionelt, men igen gider kun få studerende at ligge et stykke arbejde i det. Sågar generalforsamlinger har svært ved at mønstre det antal af medlemmer der skal til for at generalforsamlingen er beslutning dygtig. Det motivere igen heller ikke dem der tager det tunge læs til at arbejde hårdt når medlemmernes ord er sure miner, mine egne ord inkl. Jeg ser det lidt som en negativ spiral, som skal brydes, men hvordan bryder vi den?

Hvordan får vi studerende til at arbejde for FADL? hvordan får vi rykket FADL tættere på de studerende så fordomme, som “fadl misbruger kontigent midler”, “Fadl er bare en pamper organisation”, “FADL er fuld af ligegyldige tosset interne magt kampe”, “Fadl er alt for burekratisk” etc (det var blot nogle af mine negative fordomme)

FADL har jo givet vis en god vare om ikke andet en godt navn ud af til, men hvorfor svigter medlemmerne? Der må jo være noget galt? Hvor er stoltheden? Hvor respekten? (jeg har den sgu heller ikk) Hvor er det kolligiale fælleskab?

Der er jo så mange problemmer at tage op og så meget spændende arbejde at tage fat i, men hvem gider det når man har de fordomme om FADL som jeg selv har? Er det også andres studerende holdninger eller er jeg bare en idiot?

Jeg er selv gammel studienterpolitisk aktivt, men tanken om at finde hoved og hale i organisation som FADL er mere end jeg pt. har haft lyst…