FADLkontingent

Hvorfor ligger man ikke regnskabet tilgængeligt for offentligheden på http://www.fadl.dk?
Det er vel ikke nogen hemmelighed?

mvh Torben

Hej Torben,

det kunne man da også sagtens. Som du kan se ligger, der pt. ikke særligt meget på hjemmesiden for Københavns Kredsforening, da vi først for nyligt at begyndt at udvikle den del af hjemmesiden.
Jeg ved ikke hvor meget interesse, der er for den form for information, da jeg aldrig har været ude for at nogle medlemmer har ønsket regnskabet udleveret. Mn dette skal selvfølgelig ikke forhindre en større åbenhed. Jeg skal tage dit forslag med.

VH

Andreas Lundh

Vi, bestyrelsen for FADL’s Forlag A/S, håber at følgende kan besvare de spørgsmål, der har været fremsat vedr. FADL’s Forlag A/S under denne debat.

Det er rigtigt, at medicinstuderende, der er medlemmer af FADL i enten Århus eller Odense får 15% rabat ved køb af bøger fra FADL’s Forlag A/S i FADL-boghandlerne.

Denne rabat fordeler sig således: 10% “almidelig” studierabat. Denne rabat tildeles alle medicinstuderende. Herudover 5% “ekstra” rabat udelukkende til FADL-medlemmer.

De ekstra 5% rabat gives under hensyntagen til vores motto om “at producere den bedst mulige, men samtidig billigst mulige faglitteratur til de danske medicinstuderende”.

Boghandlen i København (Panuminstituttet) er i modsætning til boghandlerne i Århus og Odense ikke udelukkende ejet af FADL.

Boghandlen i København har derfor ikke mulighed for at forfordele enkelte grupper (FADL-medlemmer) fremfor andre. Der er derfor, på nuværende tidspunkt, ikke mulighed for at forfordele FADL-medlemmerne i København med de “ekstra” 5% rabat.

FADL’s Forlag A/S er en “selvstændig” virksomhed, der dog er 100% ejet af Hovedforeningen og de tre kredsforeninger. Forlaget fungerer derfor under markedsvilkår.

Du vil, som medicinstuderende, derfor opleve, at du af og til kan købe bøger fra FADL’s Forlag A/S billigere hos eks. Gyldendals Akademiske Bogklubber, GAB, (fx Bogklubben for Læger) end hos FADL’s Forlag (on line butikken) eller FADL-boghandlerne.

Hvorfor det? et eksempel:

Af og til kan man købe fx Adidas-løbesko billigere i Bilka end hos en autoriseret Adidas-forhandler. Hvis et firma (fx Bilka eller GAB) bestiller et stort antal artikler (fx løbesko eller anatomibøger) ad en gang og samtidig betaler kontant, kan de “forhandle” sig til en mere fordelagtig pris pr. artikel end en hvilken som helst boghandler, der kun har 5-10 eksemplarer på lager, og som endvidere kan levere disse artikler tilbage, hvis de ikke bliver solgt.

Bilka eller GAB har i den forbindelse ingen tilbageleveringsaftale. Det er således en “god” aftale for forlaget (vi er sikret et forholdsvis stort salg ad en omgang) og en “god” aftale for aftageren og i sidste ende derfor også for den enkelte medicinstuderende (fordelagtig pris).

Fra Forlagets side mener vi, at vi, trods ovenstående forhold, stadig opfylder vores motto om, “at producere den bedst mulige, men samtidig billigst mulige faglitteratur til de danske medicinstuderende”.

Vi ville naturligvis gerne kunne tilbyde bøgerne gennem en FADL-bogklub. Denne bogklub eksisterer imidlertid ikke på nuværende tidspunkt.

København den 28. marts 2004

bestyrelsen for FADL’s Forlag A/S

[quote=“FADL’s Forlag A/S”:1tmf7pes]
Af og til kan man købe fx Adidas-løbesko billigere i Bilka end hos en autoriseret Adidas-forhandler. Hvis et firma (fx Bilka eller GAB) bestiller et stort antal artikler (fx løbesko eller anatomibøger) ad en gang og samtidig betaler kontant, kan de “forhandle” sig til en mere fordelagtig pris pr. artikel end en hvilken som helst boghandler, der kun har 5-10 eksemplarer på lager, og som endvidere kan levere disse artikler tilbage, hvis de ikke bliver solgt.

Bilka eller GAB har i den forbindelse ingen tilbageleveringsaftale. Det er således en “god” aftale for forlaget (vi er sikret et forholdsvis stort salg ad en omgang) og en “god” aftale for aftageren og i sidste ende derfor også for den enkelte medicinstuderende (fordelagtig pris).[/quote]

I skal til en hver tid være velkommen til at bruge nærværende forum til at anoncere til hvem I har solgt et stort parti bøger og hvor man da kan købe dem billigst… :lol:

Når en sådan er sat i værk, så brug endlig forummet her til at annocere det ud :wink:

Efter et stykke tid at have fulgt forummet føler jeg mig nu nødsaget til at kommentere FADL’s forlags indlæg.
1)
Fadl’s forlag argumenterer flot for, at de "De ekstra 5% rabat gives under hensyntagen til vores motto om “at producere den bedst mulige, men samtidig billigst mulige faglitteratur til de danske medicinstuderende”. " Jeg må dog stille mig uforstående over hvorfor denne rabat så ikke kan gives over Fadl’s forlags onlinebutik. Hele pointen med onlinebutikker er jo netop at firmaet sparer penge på både lokaler (lejeudgifter, varme etc.) og personaleudgifter - det er jo ikke for sjov, at ting er billigere at købe over nettet end i en forretning.

Nej ok, point taken, men burde Fadl så ikke kunne sælge bøgerne meget billigere her? –jeg går ud fra at forlaget tjener penge. Uden mellemled = flere penge? –eller er det kun normale firmaer der tænker sådan? –Selv Lego har jo forstået det princip.

Jeg ser FADL’s forlags dilemma, det er klart at de ikke både kan drive et firma, og samtidig opfylde deres egen målsætning om at “at producere den bedst mulige, men samtidig billigst mulige faglitteratur til de danske medicinstuderende”. Jeg forstår heller ikke argumentationen om at man ”Af og til kan man købe fx Adidas-løbesko billigere i Bilka end hos en autoriseret Adidas-forhandler. Hvis et firma (fx Bilka eller GAB) bestiller et stort antal artikler (fx løbesko eller anatomibøger) ad en gang og samtidig betaler kontant, kan de “forhandle” sig til en mere fordelagtig pris pr. artikel end en hvilken som helst boghandler, der kun har 5-10 eksemplarer på lager, og som endvidere kan levere disse artikler tilbage, hvis de ikke bliver solgt” for her nævnes det fordyrende mellemled heller ikke.
Nu er jeg jo ikke bogtrykker, men så vidt jeg ved laves de enkelte bøger i forskellige oplag. Disse oplag trykkes samtidig og hver bog vil da, for forlaget, udgøre en given værdi. Antallet en given boghandel køber vil da betyde noget for prisen pr. bog. Sådan er det jo for alle varer, men forlaget tjener nu mindre per bog (men sælger flere bøger). Vi skal her dog erindre at FADL’s forlag ifølge deres egen målsætning vil tilbyde studerende de billigst mulige bøger, men det er jo netop ikke det de gør, idet de jo sælger bøgerne i deres egne forretninger dyrere end de gør til en given boghandler.
Dette er jeg dog ikke sur over, ret skal være ret, og forretningen skal give overskud, men det jeg nu ikke kan forstå er at det skal være dyrere, at købe FADL’s egne bøger (i deres egen onlinebutik) end det skal være i en bogklub, der jo i teorien igen er et mellemled.

VH
Bjarne

Er der for øvrigt nogen der kan skaffe (og eventuelt gøre offentligt tilgængeligt på studmed?) regnskaberne fra Aarhus og Odense?
Ville være interessant med en lille sammenligning når nu Andreas opfordrer os til engagement.
En anden ting der har undret mig er hvad de 3 + 3 ansatte i FADL egentligt beskæftiger sig med. Jeg mener ud over at uddele kalendere og tasker, som i 9 ud af 10 tilfælde aldrig bliver brugt til medicinstuderende alligevel. Det er ikke ment som en kritik, jeg er bare nysgerrig. Tilbyder FADL en masse ting jeg ikke er blevet gjort opmærksom på?

Bjarne

En FADL-bogklub lyder fedt - det ville også gøre det mere attraktivt at være medlem af FADL. Bogklubben for læger er jo en guds gave til medicinstuderende og en FADL-udgave vill være endnu bedre.

Men det kræver jo at forlaget er reelt interesseret.

Eller bedre: de gik sammen og lavede en bogklub for studmed´er - tja, man er jo altid lidt naiv…

Kan man så ikke “blot” køre til Odense når man læser i Kbh og har brug for bøger med rabat??

[quote=“DaWorm”:31r8gu8m]Er der for øvrigt nogen der kan skaffe (og eventuelt gøre offentligt tilgængeligt på studmed?) regnskaberne fra Aarhus og Odense?
[/quote]

Regnskaberne i Århus er offentlig tilgængelige. Ring til kredsforeningen og du får dem fluks. Iøvrigt bliver regnskaberne for Århus fremlagt på hver generalforsamling og de uddeles også til alle medlemmer af foreningen i form af et særligt blad forud for hver generalforsamling.

Vedrørende kontingentfastsættelse: De 3 foreninger er fuldstændig uafhængige af hverandre. Det eneste de har tilfælles er medlemskabet af hovedsforeningen hvor man forsøger at bliver enige om fælles ting, som f.eks. forhandling om løn, forsikring, lægevikarklager osv osv. De enkelte kredsforeninger udskriver kontigent som de lyster - heldigvis da for det, for så kan de enkelte repræsentantskaber jo suverænt selv forvalte medlemmernes midler i de enkelte universitetsbyer. Kontingentet til kredsforeningen fastsættes af GENERALFORSAMLINGEN så det er altså denne der direkte har myndighed til at fastlægge niveauet. I København har medlemmerne således selv valgt niveauet :wink:

/Jesper (i tidernes morgen engageret i FADL - nu læge … )

Jeg har hørt et rygte om, at formanden for FADL København, har fået stillet en bærbar computer til rådighed for sit foreningesarbejde (hvilket i princippet er ok). Det er dog ikke en hvilken som helst computer, men derimod en Acer Ferrari 3000 designercomputer til en mindre formue.
Kan nogen fra FADL be- eller afkræfte dette?

Forresten mener kun 30% af danskerne, at fagforeningerne forvalter medlemmernes penge “meget godt” eller “godt” jf. http://ttv.tv2.dk/index.php?side=174

mvh
Torben

Hej Torben,

jeg har fluks kontaktet formanden fra Københavns Kredsforening, som har forklaret mig at hun pt. låner en af FADLs vagtbureaus bærbare PC’ere.
Der er således tale om en bærbar PC som IKKE er indkøbt til dette særskilte formå, men er midlertidigt udlåntl og ligeledes er den finansieret via vagtbureauet og altså ikke dine kontingentkroner.
Om det er omtalte model kan hverken hun eller jeg svare på. Men skal undersøge det hvis, det har interesse.

Det er fint at du henvender dig med sådanne spørgsmål/rygter, således at en fjer ikke bliver til fem høns.

Til din og andres oplysning, kan jeg orientere at vores organisatoriske arbejde i FADL er ulønnet, men at vi nogle gange går ud og spiser efter længere møder.
Formanden får stillet en mobiltelefon til rådighed, samt dækket den telefoni der omhandler FADL.
Derudover er der mulighed for at søge parlementarisk kompensation for ekstraordinært arbejde i foreningen, men så vidt jeg husker er det mange år siden noget sådanne er blevet udbetalt.

Håber det var svar på dit/dine spørgsmål.

VH

Andreas Lundh

Nu skal det ikke lyde som om jeg er fuldstændig urimelig. Jeg finder det fuldstændig rimeligt, at personer, der yder en frivillig indsats, får deres udgifter dækket. De skal ikke både investere tid og penge…

Jeg beklager misforståelsen. Jeg havde bare hørt, at vagtbureauets ITmand havde installeret programmer på netop denne røde karakteristiske pc.
Hvis FADLs vagtbureau køber designercomputere, så mener jeg, at bestyrelsen for FADL burde stille sig mere kritisk overfor økonomiske driftsbeslutninger. Nu skal bestyrelser selvfølgelig normalt ikke blande sig i den daglige drift, men de røde tal fra forige års bundlinie burde sende et signal.
Nu er en PC selvfølgelig peanuts, men jeg tænker mere på itsystemsdebatten, der er nævnt ovenfor.

Så vidt jeg husker, blev der overført midler mellem KKF og vagtbureauet for at dække det store underskud i 2002. Så er det vel principielt mine kontingentskroner, der bliver brugt…

mvh
Torben

Hej igen Torben,

som medlem af bestyrelsen for Københavns vagtbureau, bliver man nødt til at have tillid til sine ansatte herunder direktør og IT medarbejdere m.m. Det er hverken realistisk eller for den sags skyld produktivt, hvis vi som bestyrelsesmedlemmer forholder os til konkrete indkøb og lign. detailstyring.
Vores opgave er at se på de større rammer for virksomhedens drift. Men selvfølgelig dykke i dybden hvis der skulle dukke noget “skummelt” op.

Med tiltrædelsen af ny direktør for Københavns Vagtbureau, har vi fået knækket kurven og således viste regnskab 2003 et overskud, noget der ikke er set i de sidste mange år i Københavns vagtbureaus historie.
Men som du var inde på så var dette desværre ikke nok til at rette totalt op på katastrofe årerne 2001-2002.
En af årsagerne til den nu gode økonomi skyldes ikke mindst stram økonomisk styring på EDB/IT området, hvor vagtbureauets IT medarbejder gør sit til, at hver en investering gøres ud fra en rationel økonomisk betragtning. Jeg er derfor temmelig sikker på at indkøb af bærbare computere m.m. er truffet ud fra samme betragninger mht. behov, men skal dog gerne vende det med vores medarbejder.

Mht. kontingentkronerne så er indkøbet, så vidt jeg er orienteret foretaget i 2004 og ligger således uden for perioden 2001-2003 hvor der blev overført penge mellem kreds og vagtbureau. Du har altså ikke betalt kontingent til den nævnte computer.

Håber at dette var svar på dine spørgsmål, og du er mere end velkommen til at henvende dig igen.

Det er vigtigt at I som medlemmer hele tiden stiller kritiske spørgsmål og holder os politikere til ilden. Kun således sikrer vi os at foreningen ikke bliver end selvfed organisation der kører på automatpilot.

VH

Andreas Lundh

Hej Andreas,

jeg forstår måske ikke helt din argumentation. Først skriver du, at computeren ikke er indkøbt til dette særskilte formål… herefter angiver du at computeren er købt i år og altså ikke i den periode, hvor der er overført penge.
Mit spørgsmål er nu: hvordan hænger det sammen? –er det så et rent tilfælde at der er hjemkøbt en computer på netop dette tidspunkt? Desuden forstår jeg måske ikke hvorfor det er så vigtigt at hjemkøbe en ny hurtig computer til tekstbehandling, når der jo allerede på vagtbureauet ligger adskillige der kunne benyttes.
Jeg ved godt, at de ca. 14.000 en sådan computer koster ikke betyder så meget i den store sammenhæng, men kan man med rimelighed forvente at HS dækker et underskud, der fremkommer på denne måde?

Bjarne

Hej Bjarne,

hvorfor denne computer lige er hjemkøbt nu og med hvilket formål kan jeg ikke sige, jeg er som sagt ikke inde i sagen. Jeg kan blot konstatere ud fra de oplysninger jeg har at der:

  1. Er indkøbt 1 stk. bærbar PC i år
  2. At dette stk. bærbar PC pt. er udlånt til formanden for FADL KKF

Jeg ved ikke om pågældende computer koster 14.000 kr eller om der ligger adskillige bærbare PCere på vagtbureauet.
Men jeg vil som sagt spørge vores EDB medarbejder, som nok ved mere om det end nogle af os gør.

Mht. din sætning

[quote] Jeg ved godt, at de ca. 14.000 en sådan computer koster ikke betyder så meget i den store sammenhæng, men kan man med rimelighed forvente at HS dækker et underskud, der fremkommer på denne måde? [quote]

Så forstår jeg ikke hvad du mener. Købet er som sagt IKKE indeholdt i regnskab 2001-2003. Vores kvartalsregnskab for 2004 peger på overskud, så jeg regner IKKE med underskud for 2004.

VH

Andreas Lundh

VH

Andreas Lundh

Nej, men ingen af os kan vel sige om der kommer underskud i indeværende år og hvis dette er tilfældet er det netop HS der kommer til at dække underskuddet er det ikke korrekt?
Desuden forestiller jeg mig ikke at det er første gang der bruges penge på denne måde. Hvis det er tilfældet HAR HS jo også været med til at dække et underskud der er fremkommet på grundlag af sådanne investeringer.

VH
Bjarne

Hej Igen,

jeg vil give dig fuldstændig ret i at man ikke kan forudsige årets resultat på nuværende tidspunkt. Det er jo bestemt af to parametre nemlig indtægter og udgifter.
Selvom vi foretager streng økonomisk kontrol på udgiftssiden, er vi trods markedsføringstiltag m.m., jo ikke herre over indtægternes størrelse.

Du har også ret i at H:S dækker et evt. underskud, såfremt vi ligger inden for det budgettere på udgiftssiden.

Mht. om det er første gang penge bruges på den måde, så ved jeg vitterligt ikke hvilken måde du mener. Mener du at indkøbet af pågældende computer ikke burde være foretaget. Og i så fald hvorledes baserer du denne indsigt i vagtbureauets behov og dispositioner ?

Jeg kan yderligere oplyse at der IKKE ligger ubrugte computere på vagtbureauer, men jeg har dog endnu ikke fundet ud af om pågældende computer har kostet de 14.000 kr.

Det lader jo tilsyneladende til at du er mere inde i sagen end jeg er, så hvis du fortsat har interesse for drift af vagtbureau m.m. vil jeg foreslå dig at stille op til repræsentantskabet til efteråret og bruge dine evner til en fortsat optimering af vagtbureauets drift således at vi kan varetage vagtbureauts mål, nemlig fagligt- og studierelevantarbejde til FADLs medlemmer.

VH

Andreas Lundh

Nu skal det jo ikke forstås som en totalt subjektiv nedskydning af FADL’s forbrug, jeg kan jo af gode grunde ikke udtale mig om købet (hvis der er et) af en given computer (kan jo kun antage at der er tale om den før omtalte model). Men behovet for netop en designercomputer vil der vel altid være tvivl om…
At der ikke skule være ledige computere på vagtbureauet undrer mig, da jeg har hørt noget andet, men det er måske mine kilder der ikke er gode nok…

Efter at have læst referatet fra 4. forårsrepræsentantskabsmøde (mandag den 15 marts) har jeg til gengæld et andet spørgsmål.
Under punkt 3.9 – Kalenderen. Er der blevet gennemgået forslag om optryk af en ny kalender. Jeg er klar over at det ikke er vedtaget, men kunne man ikke lige undersøge om det overhovedet er relevant med en kalender? –er der nogen der bruger den? Jeg mener: er der foretaget en behovsanalyse?

hvis FADL betaler de 50.000 der mangler koster det medlemmerne ca. 20 kr. hver.

Hvordan kan det overhovedet koste 70.000 kr. for at lave en sådan kalender? Hvad kan den? Det er næsten 30 kr. pr. kalender en standard spiralkalender koster ikke mere 50 kr. (hvis der laves en kalender til hvert medlem)

Det undrer mig om det er en issue for FADL i København at få lavet en kalender eller om det er velovervejet / velundersøgt?

Min holdning til kalenderen kan nemt udtrykkes! –Drop den og brug sponsoraterne på noget mere relevant. Specielt hvis hvert medlem skal betale så meget… Så er det jo ikke så underligt at kontingentet er højere… men hvad mener I andre? Er der nogen der bruger kalenderen? Er den det værd?

VH
Bjarne

Mht. kalenderen, så kan jeg oplyse, at der pt. er finansieret 50.000 kr af den via sponsorer, og at vi endnu afventer tilbagemeldinger fra en del potentielle sponsorer.
Vi forventer således, at den ikke kommer til at koste kontingentkroner.

Mht. en egentlig behovsanalyse, så er denne ikke foretaget ud fra spørgeskemaundersøgelser eller lignende, men vi kan blot konstatere at de kalenderer, der kan afhentes gratis, alle bliver afhentet. Så derfra kan man vel godt konkludere, at der er et behov ?
Ligeledes kan vi vel godt tillade os at konkludere at medlemmerne er tilfredse.

Mht. prisen, så har vi ikke kunne finde billigere alternativer på markedet, i det, der jo er tale om specialdesignede kalenderer med medlemsinformationer, reklamer m.m.

Du skriver:

Dette kan jeg kun sige er praktisk umuligt, idet sponsoraterne jo forudsætter reklameplads. Jeg er temmelig sikker på at annoncørerne ville komme efter os hvis vi droppede kalenderen, men beholdte pengene!!! Ihvertfald skulle vi nok ikke regne med at få penge til næste år.

Ellers kan jeg kun sige, at du eller andre er mere end velkomne til at komme på vores repræsentantskabsmøder hvis I har flere spørgsmål I forbindelse med foreningens dispositioner.
Det er meget nemmere, at forklare tingene gennem samtale, frem for at benytte et web-forum.
Du eller andre kan komme forbi sekretariatet og hente dagsorden til KKR mødet d. 3. maj.

VH

Andreas Lundh