Er overlæge det samme som læge?

Hej!
Jeg er lidt forvirret. Er en overlæge det samme som en praktiserende læge (speciallæge i almen medicin.) Hvad er forskellen? Og hvor lang tid tager det at blive overlæge ift. praktiserende læge? Hvilke af disse to ligger højst i forhold til “lægehierarkiet”?
Tak for at læse indlægget!
Mvh Mohammed

En overlæge er en hospitalslæge, ikke en praktiserende læge. En overlæge er en læge som har rigtig meget erfaring, og som tit står for at besvare en masse spørgsmål fra de nye læger.

1 Synes om

En overlæge er først og fremmest en speciallæge i et givent speciale. En afdelingslæge er også en speciallæge.

Overlægen er ansat efter overenskomst i henhold til FAS - foreningen af speciallæger.
Afdelingslæge er ansat efter overenskomst i henhold til YL - Foreningen af Yngre Læger (som også tæller nyuddannede læger, læger mod speciallisering og altså speciallæger)

Overlæger har administrativt og ledelsesmæssig ansvar, undervisningsforpligtigelse etc.

Man søger en overlægestilling. Det er ikke noget man bare bliver. Eller alle læger bliver. Du bringer nogle kompetencer med til den afdeling du bliver ansat, ligesom der er nogle ledelsesmæssige opgaver det forventes du løfter samtidig med du passer dit kliniske arbejde.

Det kan være du er hjertelæge. Ansættes som overlæge og får ansvar for klinikken for hjerterytmeforstyrrelser.

Der er nogle løntekniske forskelle. Nogle gange kan det - økonomisk - være en fordel ikke at være overlæge, men forblive afdelingslæge. Særligt i vagttunge specialer.

Der er dog mere prestige i være overlæge. Man er kun overlæge i sekundærsektoren (hospitalslæger.

1 Synes om

Er det fordi overlæger ikke får overtidsbetaling men “blot” får deres grundhonorar selvom de måske skal bliver 2 timer ekstra på en vagt hist og pist? Og omvendt at de principielt må gå hjem tidligere end de egentlig har fri hvis ellers afdelingen kører som den skal og der ikke er brug for dem?

Det tror jeg, men så godt kender jeg ikke den overenskomst, da jeg aldrig har været ansat under den. Måske en anden kan svare. Der er vist også noget med vagt fra hjemmet og tilstedeværsvagt. Men igen, må melde pas.

@Koch ved du?

1 Synes om

Det var dog et mærkeligt system vi har fået skruet sammen hvis man skal sige nej til en mere ansvarsfuld position på en arbejdsplads fordi den ikke betaler så godt som ens nuværende position med mindre ansvar. Hvordan lokker de egentlig folk til overlægepositioner i vagttunge specialer??

Nu er livet jo andet end lønnen, selvom jeg ved at rigtig mange af dine indlæg handler om lønnen, og hvor og hvordan man tjener mest. En dag vil du finde ud af n¨år topskatten kommer forbi, så er der andre ting der har mere værdi.

Det jeg forsøgte at synliggøre er at der faktisk er nogle steder, hvor det bedre kan betale sig at være afdelingslæge, hvis du har mange vagter. Men det er jo ikke utænkeligt at du hellere vil have færre vagter og mere dagtid :slight_smile:

Om årsagen: ja, så handler det jo om det er overenskomstforhandlet og det er 2 forskellige overenskomster, som jeg sagde. Så hvor YL måske har kæmpet for en god honorering i vagttid, - netop fordi de yngre læger har mange vagter, så har overlægeforeningen kæmpet for nogle andre ting. F.eks. mere administrativt tid eller seniordage - eller hvad ved jeg. Sådan er den danske model. Man bringer det med til forhandlingsbordet, som betyder noget for sine medlemmer.

I mellemtiden er der dog sket det at vagtpyramiden er mere vendt: det er mange flere overlæger i vagt end bare for 15 år siden. Det er dog også til de yngre lægers fordel: supervision, og sparring i vagt.

Så tingende har en årsag.

Generelt tjener overlæger bedre - jeg pointed blot ud at enkelte steder kan der være afd. læger der overmatcher…

3 Synes om