Er mit snit tilstrækkeligt? AKUT

Hej med jer.

Jeg har opnået et snit på 11. Får jeg adgang til medicinstudiet på KU med dette snit? Eller er det for lavt et snit?

Hvad er jeres umiddelbare mening/vurdering?

Hejsa,
Jeg kan se at snittet sidste år var 10,6 på kvote 1 så umiddelbart vil jeg mene at 11 er nok. :smile:

Jeg tilslutter mig. Jeg ville blive overordentligt overrasket hvis ikke det var nok. 99,5% sikker på at du bliver optaget, selvom det sikkert ikke afholder dig fra at være nervøs :wink:

Jeg vil ikke tro at det stiger med 0,4. Men dette er blot en antagelse. Der er ingen der ved det med sikkerhed, heller ej dem der spreder rygterne :cowboy_hat_face:
Så det er jo også bare min tanke omkring det :smile:

Det har jeg sørme aldrig hørt om før, men selv hvis du har ret er dit snit jo stadig godt nok :stuck_out_tongue_winking_eye:

her en anden tråd hvor mine tanker er (dog er der en lille korrektion omkring “suppleringstricket”

De justerede kvotienter (uden startbonus) er som følger:

2016: 10,3
2017: 10,4
2018: 10,6
2019: 10,3
2020: 10,6

Der har altså ikke været en 0,3 stigning de seneste 2 år. Mellem 2018 og 2019 blev der introduceret flere pladser, så det er nok derfor det store fald det år. Med andre ord har fordelingen nok været sammenlignelig i 2018/2019. Stigningen i 2020 er blevet attribueret til pandemien hvor mange måtte droppe tanker om sabbat-år og søgte ind i stedet. Selv hvis der skulle være ligeså stor stigning i år på 0,3 så vil det være til 10,9 som stadigvæk er nok for dig. Husk også på at det aldrig vil være en lineær progression i sådan en udvikling. Karaktergivning følger tilnærmelsesvis en normalfordeling, dvs der bliver færre personer med meget høje snit efterhånden som det kommer højere op. Der vil altså skulle tiltagende flere ansøgere med meget høje snit til at forstsætte udviklingen. Jeg holder stadig på at kvotienten falder let eller forbliver den samme.

2 Synes om

Jeg tror heller ikke, at snittet rammer de 11. Jeg tror sagtens, at du kan komme ind med dit snit. :))) Det er nok mere uforudsigeligt, hvis ens snit ligger lige på grænsen af sidste års kvotient .

I takt med at snittet stiger, begrænser det jo også en yderligere stigning i takt med at færre elever opnår så høje snit, og vi kommer gradvist tættere på loftet :slight_smile:

Derudover vil jeg klart tage de rygter med et gran salt - Ingen ved hvad kvotienten bliver, eller hvilken retning den går