Er der noget ved kollegielivet?

Hej, jeg begynder på medicin her til februar. Jeg bor p.t. i Hellerup, så det er jo ret tæt på byen hvad enten man er med bus, tog eller i bil. Men jeg har hørt fra flere, at man hurtigt bliver lidt skizofren af at bo hjemme forstået på den måde, at der er et stort miljøskifte fra studiemiljøet og så til de mere eller mindre (små)borgerlige rammer derhjemme. Dette sammenholdt med muligheden for at have det sjovt og samtidig opbygge et alsidigt netværk, der ikke kun består af (ligesindede?) stud.med’er, har fået mig til at overveje noget kollegium.

Naturligvis er jeg især begejstret for indre by og Østerbro (evt. Nørrebro), så i første omgang er mine tanker faldet på Regensen, Nordisk, Egmont og Riget. Har i været på nogle af disse steder? Er der nogle af jer som bor der? Er de fede fester? Er der søde piger? Og af Nordisk og Riget – hvor er festerne bedst, hvor er pigerne sødest og kønnest? Passer det i.ø. at Nordisk skulle være lidt mere ’snerpet’, jf. madordning, jf. kun abonnement på Berlingske osv.? Og hvis i havde valget ville i så helst bo på noget kollegium eller på et stort værelse hos forældrene i Hellerup, hvor der måske ikke er så meget abefest, men til gengæld ikke noget, der ligner forpligtelser (går ikke ud fra at det betragtes som ’for langt væk’ mht. opvarmning inden byture, etc.)? Jeg beder kun om jeres helt eget subjektive indtryk og gerne så meget af det som muligt – ikke andet.

Alt i alt: Kan i mao. afkræfte den fordom jeg lidt sidder med, at dem som bor på kollegium er stræbertyper fra landet :smiley:

Hov, lige det vigtigste spg.: Hvis man bor på kollegie, så er der vel intet i vejen for at have (eksterne) folk på besøg en søndag eftermiddag eller når man varmer op en torsdag inden man skal i byen? Eller skal man indstille sig på at opgive sine gamle venner, fordi kollegiet (firkantet sagt) bliver ens nye “familie”?

Hej :slight_smile: Kollegie- det er vist lige hvad du trænger til… det skal dog siges, at det til tider kan være super trist at dele køkken med mange mennesker, så hvis du kan finde et sted med eget køkken er det at foretrække…
Rigitg godt nytår…

Det er lige omvendt. Det fede ved kollegiet er netop at man deler køkken med andre mennesker. Det bliver trættende efterhånden, men så rykker man bare videre. Har selv boet på RHK og der er festerne vild, pigerne søde og værelserne store.

Der bor ikke mange stræbere på RHK, det er nok nærmere Mor-kollegiet (Nordisk) du har hørt om. De har ekstremt lange eksamensperioder (=ingen/få fester). (hvad jeg har hørt).

Jeg ville klart gå efter RHK igen.

Som tilflytter fra provinsen kan jeg ikke lade være med at trække på smilebåndet. Vi kan jo ikke alle være fra Hellerup, så jeg tvivler på, at du kan undgå tilflyttere. :roll:
Jeg vil da sige, at alle unge mennesker kunne have god gavn af, at flytte væk fra den sikre tilværelse hos forældrene og prøve at stå lidt på egne ben, når de starter på en videregående uddannelse, samt skabe nye sociale relationer med dine med-kollegianere.
Og som du selv ligger stor vægt på, så bor der også piger på kollegierne…

Ved ikke om du mente det seriøst med om man må droppe sine gamle venner når man flytter på kollegie og om man må have gæster på besøg?

Men i tilfælde af at det var et seriøst spørgsmål, så har jeg dog aldrig hørt eller oplevet sådan noget! Vi snakker da om kollegier og ikke efterskoler ikke? :wink: Det er jo bare et sted man bor… man vælger jo selv hvor social man vil være og det er også meget forskelligt hvor godt folk kommer ud af det med dem på deres gang/køkken. Men uanset hvad så kan dine venner jo komme og gå som de lyster… der er jo ingen der bestemmer hvem der er hvornår på dit eget værelse. Men som der også blev nævnt kan der være dage/perioder hvor man ikke må holde de vilde fester.

Hvis man ikke skal dele køkken med folk - hvad fa’en skal man så på et kollegium? Hele pointen er netop at komme hinanden ved… Det suverænt fede ved kollegier er, at man kommer rigtig tæt på en masse mennesker og oplever dem på godt og ondt - svært at sætte sig ind i, men det bør efter min mening absolut prøves. Har selv boet på to kollegiet Egmont og PCP - begge er supercool på hver deres måde: Egmont på Østerbro er super-fest kollegiet med 500 kollegianere, hvor der er gang i cafeen hver uge, man deler køkken med ca. 20 andre fra alle mulige forskellige studier. PCP er mere laid-back i det daglige, med tid til hygge og (faglig) fordybelse i skønne omgivelser i Skovshoved (udsigt over Øresund og Barsebäck :wink: ), når man er kommet lidt længere hen i studiet, her bor kun 25 ialt, man deler bad med 2 - 7 andre og har stort fælleskøkken og sauna.

… og naturligvis skal man ikke droppe sine gamle venner - tværtimod er der endnu mere lejlighed til at invitere til fest på kollegiet, og tilfældig druk på køkkenet.

  • Mikkel

PS. Har udover de nævnte også hørt vældig meget godt om Rigshospitalskollegiet og Studentergården - og begge ligger tæt på Panum, hvis man skal læse i København.

PPS. Et par links: Egmont, PCP

Som beboer af Nordisk Kollegium kan jeg måske bringe dig lidt nærmere sandheden: Det er superfedt at bo her! Ad madordning: morgenmad på hverdage fra 7-9 i weekenderne fra 9-11. Frokost tages fra under morgenmaden. Aftensmad fra 17.30-18.30. Husleje: pt. ca. 3.300,-/måned inkl. el, vand, varme og mad. Fester: mange traditionsrige fester bl.a. 2 x gallafest om året. Stilleperiode: ca. 1 måned inden hver eksamen. Værelser: forholdsvis små (ca. 15-20 kvm), dertil kommer eget bad og toilet. Alle gange har eget køkken, som sjældent bruges til større udflugter udi det gastronomiske men derimod tv, spil, druk, samvær osv. Vi er pt. 120 beboere. Eneste andet kollegium med madordning, som jeg har hørt om, er vore kære arvefjender fra G. A. Hagemans kollegium som ligger ca. 300 m herfra på Kristianiagade lige v. Østerport st…og NEJ, vi abonnerer ikke kun Berlingeren med også Politiken og Information (øh, og Euroman/Eurowoman hehe). Jeg kender også en del til Egmont, og uanset hvilke kollegier du overvejer, kan jeg kun klart anbefale kollegielivet.

mgybel: Hehe nu kan man jo også vælge at bo på kollegie fordi man simpelthen bare skal have et eller andet sted at bo :wink: og det er jo trods alt noget af det billigste man kan få.

Hmm… må altså liiiige kommentere :stuck_out_tongue: … 15-20 kvm + toilet/bad er altså ikke småt for et kollegieværelse. Mange kollegier har noget mindre værelser.

… og nu blev jeg nysgerrig… hvad er det for noget madordning der er på Nordisk Kollegium? Har i sådan en kantine-agtig ting med folk der laver mad til jer eller hvordan foregår det? :slight_smile: men vel ret kool når man stresser over eksamen og ikke orker selv at købe ind og lave mad :smiley:

Nej ok, det er det nok ikke. Ku nok bare bruge lidt ekstra, men hvem ka ikke det :lol: . Mht. madordningen har vi et storkøkken med ca. 5 ansatte (tror jeg nok) hvoraf nogle sørger for morgenmad, andre aftensmad. Ja, det har naturligvis den super lækre fordel, at man sparer enormt meget tid på indkøb, tilberedning og opvask (opvaskevagt vistnok ca. 6/år a 3 timers varighed).

Er det så også god mad? :slight_smile:

Det er helt alm. hverdagsretter (biksemad, indisk kylling, pizza, tomat/linsesuppe, hakkebøf m. bløde løg og bernaise osv) dog m. dessert om søndagen.
Morgenmad på hverdage er typisk 3 slags youghurt/ymer, müsli, cornflakes, havregryn, ymerdrys og to slags brød m. smør, ost, syltetøj, nutella osv.
Vi kender for det meste madplanen en uge i forvejen, så hvis man er i farezonen for at udvikle anafylaktisk shock over for hamburgerryggen ligger der et godt pizzaria længere nede ad vejen :wink:

Det kan man, og det er også manges udgangspunkt, men man skal stadigvæk være klar over, at er man ikke indstillet på at deltage i kollegielivet på en eller anden måde, så får man et relativt træls liv…

  • Mikkel

Hehe ja det har du ret i. :slight_smile:

Okay, tak for de gode svar. Har jeg fuldstændig misforstået pointen eller er flg. totalt vilkårlige og subjektive opstilling bare det mindste rimelig?

Nordisk:

  • Man skal ikke bekymre sig om mad
  • Gå-/cykelafstand til den indre by.
  • Traditioner.
  • To årlige black-tie dances / gallafester.
  • Færre værelser, så man er ikke et nummer.
  • Tæt på Østerport, så man kan komme hjem til forældrene i Hellerup og Rungsted.
  • Lidt for meget som at bo hjemme.
  • Småborgerligt/nørdet/kedeligt (har jeg hørt fra en af mine venner – kan det virkelig passe???).

Riget:

  • Ingen krav om, at man skal have bestået x antal år.
  • Meget gang i den, meget festligt, der sker noget, vilde piger (point of uni. is to get pissed and shag lots of women?!).
  • Tæt på Panum.
  • Ekstremt billigt, mulighed for at spare op.
  • Måske for stort og for blandet typemæssigt?
  • Ingen traditioner
  • Mangel på arkitektur.
  • Ubehagelig tæt på Jagtvej 69.

Min alternativomk. ved at bo på kollegie er at bo derhjemme eller overtage min søsters lejlighed på Østerbrogade. Hvad ville i helst?

RHK har så sandelig traditioner:

  • Marbar (lidt ala 69 timersbar, bare med kun 3 mennesker og i ca. 100 timer)
  • 4 årlige fester, bl.a. Sankt Hans fest med bål på p-pladsen.

Mht. til Jagtvej 69, har jeg ALDRIG hørt noget til dem. De går altid ned af Nørrebrogade. Pt. cykler jeg forbi Ungeren dagligt, og ja det er grimt, men der er ingen problemer.

RHK har i den grad arkitektur. Der er total smarte altaner på køkkerne som fungerer som øl obbevaring. Jeg vil dog ikke mene det er ekstremt billigt. Jeg husker at betale 2100 kr for 2,5 år siden, og huslejen sættes aldrig ned.
Mht. til mad, er det et valg om man vil lære at lave mad som 20 årig eller 27 årig?

Hvis der er et krav om at man skal have bestået 1. år , kan du jo begynde på RHK, jeg er sikker på at du ikke fortryder.

Jeg synes ikke man kan stille kollegier op på ovenstående måde.
Begge steder har sine egne traditioner.
RHK ligger ikke ubehagelig tæt på Jagtvej 69.
Jagtvej 69 er iøvrigt ikke noget du bør være “bange for” at bo i nærheden af - du kan jo bare smække kollegiedøren…
Begge steder er i cykelafstand til indre by. Riget er tættere på Nørrebro, og indkøbsmuligheder, hvilket kan være et stort plus som studerende.
Personligt ville jeg nok vælge Riget af de to ovenstående, men der er ikke noget “rigtigt” valg, og jeg tror du vil kunne lide begge dele. Det lader dog til, at du er mest hooked på Nordisk, så det synes jeg du skal søge!
Din “småborgerligt/nørdet/kedeligt” kommentar om Nordisk er vist lidt svær at sætte på et hvilket som helst kollegie i 2007…

Gør hvad du vil - du skal nok blive glad for kollegielivet!

(har selv boet 4 år på Egmont - 4 bedste år af mit liv!)

Hehe ja tror heller ikke du skal være bange for hverken at bo “tæt” på ungdomshuset (ja nu ligger RHK jo ikke specielt tæt på… i hvert fald ikke hvis du spørger en københavner :wink: ) eller gå fordi… tror kun det er politiet der skal føle sig utrygge det. Så lad ikke det være en grund til at vælge et kollegie til eller fra.

Jeg ville vælge lejligheden, men så kan du godt glemme alt om dine intensioner om at spare op. (Selvom jeg tror, at det også bliver svært at spare op selvom du bor på kollegie).