Dobbeltmoduler på SDU

Hej

Min studiekammerat og jeg skal igang med B5 til februar, og vi har snakket lidt om, hvorvidt vi skulle tage dobbeltmoduler, så vi kan blive færdig et semester tidligere. Vi har hørt lidt forskelligt om, hvor svære de forskellige moduler er, men vi vil gerne være sikre på, at vi tager dobbeltmoduler der, hvor det giver bedst mening. Vi har snakket lidt om, at man muligvis kunne tage B11 og B12 tidligere, men hvilke moduler vil det være mest praktisk at tage dem oveni?
Vi vil gerne høre jeres anbefalinger og erfaringer med de forskellige moduler, og hvilke i tænker, man kunne tage sammen.

Ja, det kan lade sig gøre, men da jeg går igang med B5 og B6 føler jeg, at det er lidt for sent, da man jo selvfølgelig kun kan kombinere ulige moduler med ulige moduler og lige moduler med de lige. Så det er ikke så ideelt i forhold til de moduler, jeg ønskede at kombinere med hinanden. Jeg ville ønske, at jeg havde vidst at det var en mulighed før, fordi så havde jeg måske taget b4 sammen med et andet modul :relaxed:

Hvilket modul tænker du så du ville have taget b4 sammen med?

Vi havde hørt at nogle af vores medstuderende havde tage B3 med B7 og B4 med B8. Det tror jeg havde været fint at gøre, men det er svært at vurdere, da det kræver en del planlægning. :smiley:

B8 kræver for mange en del arbejde da det er fysiologi-tungt. Er man en haj til fysiologi er det måske ikke et problem at tage det modul sammen med fx B4 (der ikke er så tungt for de fleste).
Men jeg synes I skal overveje hvad formålet er med at tage dobbeltmoduler? Det åbentlyse er jo selvfølgelig at blive hurtigere færdig, men er det drømmen? For man bliver næppe med bedre læge sådan (heller ikke nødvendigvis en dårligere!), men til gengæld har man måske mindre tid til at nyde studielivet og de ting der følger med. Arbejde skal vi nok komme til at gøre en masse allesammen så jeg forstår ikke helt den hast?
Men det skal I selvfølgelig helt selv vurdere og nogen nyder nok også studiet mere end andre der måske bare gerne vil have det overstået i en fart.
I al fald kan jeg henvise til mit tidligere skriv om bachelorens moduler. Måske kan I bruge det som en lille guideline til hvilke moduler der er hårde og hvilke der er lidt mere milde. Jeg vedlægger det her.

  • Modul 5: Mange synes dette er et rigtig svært modul. Der er meget forståelse og også en del anatomi. Modulet er for mange udfordrende - særligt dem der er vant til at lære udenad og “klare sig igennem” med det. Modulet kræver en vis fysisk forståelse for hjertet og lungernes kredsløb. Desuden er der et fag, biofysik, der er “ren” fysik som i hvordan opfører væske sig i lukkede kredsløb.
    Personligt har jeg altid været mere glad for forståelse end for udenadslære så jeg oplevede ikke modul 5 som et vildt svært modul.
  • Modul 6: Det er et hårdt modul, og der stilles svære eksamensopgaver. Pensum er stort (ligeså stort som på modul 5) og dele af pensum er kompliceret. Til eksamen kræves også her en god portion forståelse for stoffet.
  • Modul 7: Er afgjort mildere end modulerne på 3. semester (modul 5+6)
  • Modul 8: For mange er dette et hårdt modul fordi det kræver en del fysiologisk forståelse. Jeg kunne godt lide modulet netop på grund af forståelsen. Her begynder man at snuse lidt til hvordan medicin virker.
  • Modul 9: Har ry for at være det “værste” modul af alle på bacheloren. Det er også et hårdt modul med komplekse sammenhænge og meget at huske. Eksamen er for nyligt gjort mildere (færre opgaver) fordi et stort antal studerende var for tidspressede til at de mente de kunne vise deres viden ordentligt til denne eksamen. Så den er nok blevet lidt “lettere” end hvad den var. Pensum er meget stort og mange synes at undervisningen er af svingene kvalitet.
    Selvom modulet er behæftet med mange rygter om at det er vildt svært og vildt hårdt så viser sig ofte at der er en lav dumpeprocent på netop modul 9 og det er jo godt :blush:
  • Modul 10: Rigtig meget (ubrugelig) udenadslære og en MCQ eksamen der tester nogle meget specifikke elementer af pensum. Når man starter på modul 10 er man træt efter modul 9. Efterhånden som modulet forløber finder man ud af at der virkelig er meget (detaljer) man skal forsøge at huske til den eksamen der kommer. Modulet i sig selv er måske ikke så hårdt, men eksamensperioden var hård synes jeg - pga. udenadslæren.
  • Modul 11: Bachelorskrivning. Er for de fleste det mest overkommelige modul. Men igen er det individuelt for hvis man hader at arbejde i grupper så kommer man virkelig på overarbejde her.
    Personligt synes jeg at dette modul var det mest “hyggelige” der har været på studiet, og det har samtidigt været den eksamen hvor vi som årgang har fået det højeste gennemsnit.
  • Modul 12: Et overgangsmodul mellem bachelor og kandidat. Her begynder man at snuse til sygdomme og få en intro til hvordan man kan gribe an patientcase an i praksis.
    Modulet er relativt mildt i forhold til tidligere moduler, og det er spændende at begynde at lære om de sygdomme de fleste af os skal ud og møde når vi en gang er blevet læger.

God vind med studiet og jeres valg :+1:
Dbh.
KmK