Chance for at adgangskvotienten falder?

hej.
Er der nogen der tror, at der er chance for at adgangskvotienten falder til medicinstudiet i år? :oops: og hvorfor tror i at den falder/ikke falder.

Det ser jo ikke sådan ud, umiddelbart… :wink: Hvorfor, tjaeh, der er flere studerende der vil læse medicin? Hvorfor det lige pludselig er blevet så populært er ikke til at vide… Da jeg gik i 1.g. var adgangskvotienten 9,2 og den steg så til 9,7 da jeg søgte ind!! Har ikke fulgt med i dens himmelflugt de seneste par år, men man kunne jo håbe på den faldt. :roll: Nu er konkurrencen også mindsket fra andrwe lande såerh… :wink:

Umiddelbart vil jeg tro at den vil falde, eftersom jeg har hørt at svenske studerende ikke kan gøre brug af bonus-A reglen. Derudover er det vist i år at man skifter over til den nye karakter skala og sådan som jeg har hørt, har den ikke virket efter hensigten. Så det ser måske ud til at både danske og svenske studerende får en mindre gennemsnit. Så det kan være at den falder.

Men jeg ved ikke om de ting jeg skriver er rigtig. Men du kan jo undersøge det. :slight_smile:

Om snittet falder, er der ingen, der kan svare på. Disse svar er bare gætværk, hvor dit svar er ligeså godt som vores, eller for den sags skyld en tilfældig persons svar.

De faktorer som afgør, hvad snittet bliver, er ikke fastlagt endnu. Det kommer an på, hvor mange der søger og hvad deres snit er. Så gætværk på, hvad snittet bliver hjælper ikke. Der er nok ikke andet for bare at søge, og så håbe på det bedste. Jeg kan godt forstå du er interesseret i, hvad snittet bliver. Det er jeg også selv. Men jeg tror ikke, man skal gå og tænke for meget over det, man kan jo alligevel ikke ændre på det. Det er jo bare spild af energi :smiley: :smiley:

Men håber da du kommer ind…

Kravetr: Jeg tror den vil falde overall, men jeg tror den vil stige i forhold til netop dit gennemsnit. Grunden til at jeg siger det er, at omregningstabelen fra gammel til ny skala, sådan som jeg fortolker det, favoriserer dem der har et snit på 10 og derover på den gamle skala. F.eks. har jeg 9,4 i snit på gammel skala, som på den nye skala bliver til 9, hvorimod 10 i snit (gammel) = 10,2 i snit (ny). Omvendt svarer 9 i snit (gamel) = 8,2 (ny). Kan du se hvor jeg vil hen? Dem der i forvejen har højt nok snit til at komme ind (set ud fra sidste års kvotient) har i år endnu højere snit, og trækker derfor adgangskvotienten endnu højere op, samtidig med at dem der ligger lige på grænsen (lidt under 10) får endnu mindre.

Alt i alt tror jeg vi (inklusiv mig selv) der har under 10 har tabt… Desværre. Jeg ved godt det er meget pessimistisk sagt, men jeg tror der er en hel del mennesker der skal forberede sig på rigtig dårligt nyt d. 28 eller håbe aller nådigst på noget ubarmhjertigt kvote 2.
Alle overstående spekulationer skal selvfølgelig blot ses som et bud, for jeg har, ligesom alle andre, INGEN reel indsigt i hvordan det kommer til at se ud.

Mit bedste råd er også, bare slap af og vent indtil d. 28., så får vi jo svar. Og så synes jeg folk skal lade være med at plage de kære folk på studmed med spørgsmål som studievejledningen kan svare meget bedre på (også selvom ikke engang de kan svare på overstående spørgsmål) :wink:

Lige en note om bonus-a ordningen, den bliver vist først ophævet for svenskerne til optaget i 2009.

troelsr:

kan du måske dokumentere det med et link?

Mener altså bonus-a ordningen bliver ophævet i år.

Håber på respons

på forhånd tak

Hej

Hvis man skal forbedre sit snit gennem kvote 2a, bliver så ens årskarakter så slettet? Det er vel bare eksamenskarakteren man ændrer?

Eller er det sådan man selv bestemmer om man vil have sin årskarakter ændret el. om det bare er eksamenskarakter? Eller er det sådan, at hvis man tager suplering så ændres både årskarakter og eksamenkarakter?

Mener kun at de suppleringskurser man kan tage, ændrer blot eksamenskarakterer? Mener ikke at der gives årskarakter.

Er det korrekt?

Håber på respons.

På forhånd tak!

Hej Jelly,

Jeg vil starte med at sige, at det jeg hér skriver er sådan, som jeg har forstået reglerne.

Der er flere ting, som man skal huske på:

  1. For det første skal man huske på, at niveauerne ændres således, at man fx skal have kemi B fremfor kemi C fra 2008. Hvis du indtil nu “kun” har kemi C, betyder det, at det kun er dine “nye” karakterer (kemi B) som tæller fremover. Det er altså kun eksamenskarakteren som der ses på i dette tilfælde.

  2. Såfremt du har et niveau, som er fyldestgørende (fx kemi B) fra den gymnasiale/HF-uddannelse, så ser man på den bedste opnåede karaktér. Har du karakteren 7/7 fra standpunkt, og 7/7 til eksamen, på dit eksamensbevis, vil man istedet kun vægte en “ny eksamen”, såfremt du eksempelvis scorer 10/10 i denne. Man kan dog ikke vælge at tage eksempelvis den mundtlige karakter fra den “nye eksamen” og den skriftlige karakter fra den “gamle eksamen”. Karaktererne hænger således sammen.

Mvh. Søren

okay…kan nogle så evt. prøve at forklare det her så:

Jeg går i stx og har i fysik B fået 11 i standpunkt og 9 i eksamen.

Kan jeg så forbedre mit eksamenkarakter så jeg f.eks får 11.

og når jeg så ansøger via kvote 2a i år 2008 vil de så sige at jeg har fået i års. 11 og eksamen 11 ?

De suppleringskurser man tager, får man der en årskarakter og en eksamenskarakter. Eller er det blot et eksamenskarakter?

jeg har mat(A+) og fået der i årskarakter 11 i skr. og 10 mdt

og hvis jeg nu får 9 mdt i matematik og 10 i skr.

Kan jeg så vælge at forbedre min mundtlige eksamenkarater i mat mdt. og stadig beholde min mdt. karakter fra årskarakteren?

Håber på respons!

På forhånd tak!

Så vidt jeg har forstået reglerne, så kan du godt forbedre din eksamenskarakter, så du får fx 11 i mdt. og 11 i skr. Det betyder dog, at dine årskarakter på 11 frafalder.
Når du ansøger via kvote 2a i år 2008 vil de sige, at du har fået 11/11 fra eksamen (og ser ikke på standpunktskarakteren).

Så vidt jeg ved får du kun eksamenskarakter ifm. suppleringskursus.

Du vil umiddebart ikke kunne forbedre din mundtlige eksamenskarakter i mat mdt. og samtidig beholde din mdt. karakter fra årskarakteren i henhold til ovenstående; karaktererne hænger sammen, og hvis du tager suppleringsfag for at opnå en bedre karakter, så er det både den mundtlige og den skriftlige, som gør sig gældende. Der vil således ses bort fra dine karakterer fra stx, og kun fokuseres på dine karakterer ifm. supplering, såfremt disse er bedre end karaktererne ved stx.

Håber det hjalp.

Mvh. Søren

Det du mener er så at årskarakterer er helt uden betydning?

Jeg forstod det således at, hvis vi tager eksemplet med Mat:

Jeg har fået i stx

10 mdt og 11 i skr

og i f.eks eksamen 9 mdt og 10 skr.

Så tager jeg f.eks en suppleringskursus og får 11 mdt og skr. 10

Så vil vel universitet se det som:

årskarakter: mdt. 11 og skr. 11

eksamen: mdt. 11 og skr. 10

gennemsnit i mat bliver så mdt 11 og skr. 10 som uni anvender.

Eller hvordan?

Det er lidt trist hvis man ikke kan bruge sin årskarakterer til noget, men kun udelukkende fokuserer på eksamenskarakter?

For man kan jo sagtens få en rigtig god karakter i års men ikke så godt i eksamen. Derfor troede jeg at man kan gøre sit eksamenskarakter bedre, og stadig beholde sin årskarakter. Men det lyder det åbenbart ikke til? Kan du evt. dokumenter at dit udsagn passer.

Håber på respons.

På forhånd tak!

Ikke ifølge artiklen i nedenstående link!
Her står, at bonus-a-ordningen bliver revideret for svenskerne i år, således at de skal også skal have 5 højniveaufag for at kunne gøre brug af reglen - akkurat som danskerne skal - modsat optaget i 2006, hvor svenskerne “kun” skulle have 3 højniveaufag. Kun fair i mine øjne :up:

http://politiken.dk/uddannelse/article217093.ece

–> Jelly: Du får kun eksamenskarakterer, når du supplerer!

Vil det så sige at min årskarakterer ikke betyder noget fra gym af? Men kun de eksamenskarakterer man får?

Troede at universitetet regnede årskarakter + eksamenkarakter sammen og derefter divideret med 2. Men det lyder det ikke til?

Altså ser universitet således på det:

Jeg fik i fysik B 11 i årskarakter og 9 i eksamenkarakter.

Dvs. ved at tage supplering så gør jeg for at forbedre et 9 tal, er det korrekt?

Har altid troet at jeg skulle forbedre snittet 10 ((11+9)/2)). Ved at forbedre 9-tallet fra eksamen.

Men dvs. årskarakter er uden betydning? Hvor sikre er I det?

Håber på respons.

På forhånd tak!

Jeg ved det ikke! Jeg svarede blot på dit spørgsmål ang. supplering.
Jeg vil råde dig til at kontakte en studievejleder, da de højst sandsynligt kan give dig det bedste og mest korrekte svar.