Brugerbetaling hos din praktiserende læge

Som jeg forstår dig, skal jeg altså gå som ufaglært og i øvrigt sulte (når jeg nu ikke skal arbejde), fordi jeg er hardcore laissez-faire liberalist. Er det korrekt forstået? Eller skal det forstås som at jeg skal på kontanthjælp og nasse på systemet på dén måde? Og uanset hvordan man forstår det, du skriver, hvilken interesse har du så i det? Mit lig i rendestenen bliver ikke kønt at se på, og kontanthjælpen løber jo også op (på udgiftssiden vel at mærke).

Lad mig så endnu en gang sige, at jeg jo er nødt til at følge systemets regler, så længe jeg bliver hér i landet. Og mine forældre har ikke haft mulighed for at lave en college fund til mig, da de er blevet ribbet i skat, så det er usagligt at foreslå mig at tage min uddannelse udenlands, da der på ingen måde er penge til det. Desuden har de jo betalt for min uddannelse over skatten (selvom vi kalder det “gratis uddannelse” er der jo rent faktisk nogle, der har betalt for gildet, og jeg vil henregne mine forældre til de “nogle”), så man kan heller ikke argumentere for, at det er i orden, at jeg tager et lån for at betale for min udenlandske uddannelse, da der jo så bliver betalt to gange for den.

Det er en anden diskussion ja, men som sagt skal det med tiden overgå til finansiering vha. lån, hvis man ikke har sparet op og kan betale kontant. Og så kan alle være med, hvis de er villige til at løbe en investeringsrisiko (som staten (og dermed jeg, ufrivilligt) løber for os nu).

apopov

[quote=“mgybel”:1tuv8r83]Så kan man vel heller ikke ‘med moralen i behold’ forsvare at tiltuske sig en gratis uddannelse, når man synes, at det er et forkert system? Så er man da en hykler!

Når man så ovenikøber melder ud at man agter at forlade landet snarest muligt, så er man tilmed en nasser!

  • Mikkel[/quote]

Kan på ingen måde se hvordan det skulle være et problem at forsvare at man tager en såkaldt “gratis” uddannelse og samtidig går ind for at at uddannelse jo som alt andet er en vare og at den enkelte derfor selv må betale omkostningerne ved at købe denne. Præcis ligesom en sundhedsydelse er en vare.
Først og fremmest er der intet der hedder en gratis uddannelse. Gratis betyder bare at staten med trusler om fængsel mm har tvunget sig til en del af folks indkomst (i Danmark en yderst stor alarmerende del). Her kan jeg informerer om at det forholder sig således at min forældre igennem det meste af deres arbejdsliv har betalt topskat. Dette skulle uden at jeg er nogen ekspert på området være mere end rigeligt til at betale for min uddannelse.
Selvom mine forældre ingen penge havde betalt i skat ville jeg på ingen måde føle mig som en hykler, da jeg blot tager imod de tilbud som staten har besluttet at jeg skal have. Jeg ville derimod føle at jeg var hykler hvis jeg ikke kritiserede at staten synes det er i orden at true sig til en så stor del af folks indkomst.

Har også selv planer om hurtigst muligt at forlade Danmark efter endt uddannelse og dette får heller ikke på nogen måde mig til at føle mig som nasser. Man kunne tværtimod sige at det hjælper til at få folk til at indse at velfærdstaten har spillet fallit. Jeg kan dermed med min udrejse hjælpe Danmark til at få lavet de reformer der er nødvendige.