Brugerbetaling hos din praktiserende læge

Jeg kan godt forstå din bekymring, men jeg tror, at det går den anden vej, da private sygehuse vil være nødt til at effektivisere for at kunne tjene flere penge, og på den måde falder kostprisen for behandling. Man er sikret mod - i mit system - at sygehusene sætter deres priser for højt, for hvis de tager overpris, får de meget svært ved at få en aftale med de private sygesikringer, som skal finansiere behandlingen for de forsikrede. Desuden sikrer man sig mod overpriser fra forsikringsselskaberne i og med at der bliver flere af dem, og de vil skulle konkurrere mod hinanden, bl.a. på prisen.

Jeg er enig i, at systemet i USA ikke er optimalt, men jeg er uenig i den betragtning, at Danmark automatisk bliver som USA, hvis vi privatiserer sygesikring og hospitaler, for Danmark er immervæk ikke USA - vores mentalitet er helt anderledes, og derfor tror jeg, det vil kunne lykkes i Danmark.

Jeg håber ikke, at du virkelig tror, at jeg ønsker mig dén situation.

apopov

Apopov - jeg tilråder dig at læse John Geyman’s “Do Not Resuscitate”

En rigtig god film som omhandler den samme tema er Sicko af Michael Moore, ham bag Fahrenheit 9/11. Efter at have set filmen ved jeg ikke, om jeg overhovedet tør sætte fod i USA. Bla. var der en tømmer, som skar sine fingre af ved et uheld, der skulle vælge hvilken en af de fingre på hans hånd skulle reddes. Tommelfingeren kostede vist 75.000 dollars.

Jeg havde valgt 3. finger så jeg kunne give systemet selvsamme finger… :roll: :lol:

Her er en lille artikel i nyhederne, vi kan jo lige se om der er mere at få ud af den her debat.
http://www.dr.dk/Nyheder/Temaer/Oevrige … datehttp….
:slight_smile:

[quote=“apopov”:2fnvlxax]
[snip]det vildeste gang kværulant-vrøvl[/snip]
apopov[/quote]
HAHAHAHAHAHAHA

Max troll, og jeg hopper også på den
Jeg håber ved Gud i den onde himmel ikke at du er læge!

Jeg sidder nu i Norge med det her brugerbetalte system og kan tilføje:

  1. patienterne kommer med ligegyldigheder selv om det koster 130 Nkr, så det virker ikke som om det har en adfærdsregulerende effekt.
  2. ca. 25% af pengene er kontant betaling resten er fra sygesikringen.
  3. Man kommer til at tænke på om det nu også er nødvendigt at se patienten igen så hurtigt.
  4. De vil have noget for pengene. Det er noget mere besværligt at bede folk om at komme igen hvis der sidder 10 og venter, når det koster ved kasse 1 igen. De kommer med lange lister og har en forventning om at man tager det hele den dag.

Jeg synes absolut ikke det er nogen god løsning at der er penge mellem patienter og læger. Dem uden resourcer har for det meste heller ikke ressourcer til at bede om at få kommunalt frikort.

Og muligheden for snyd er den samme, da de fleste af pengene kommer for sygeforsikringen/trygden.

Meget godt med et indlæg fra det virkelige liv.
:slight_smile:

Det taler jo absolut imod en gavnlig effekt af minimal brugerbetaling.
På den anden side, har du fornemmelse for at det virker godt når patienterne sparer
deres problemer sammen, i stedet for at komme med dem løbende?

Kommer jo an på deres omfang. Hvis der er 10 min er der jo grænser for hvad man kan nå!

Uanset hvad, løser brugerbetaling dét problem, at jeg skal betale for andres konsultationer.

apopov

[quote=“apopov”:rxr2iuao]Uanset hvad, løser brugerbetaling dét problem, at jeg skal betale for andres konsultationer.

apopov[/quote]

Tilgengæld betaler de så for din uddannelse.

[quote=“frold”:3l472ifd][quote=“apopov”:3l472ifd]Uanset hvad, løser brugerbetaling dét problem, at jeg skal betale for andres konsultationer.

apopov[/quote]

Tilgengæld betaler de så for din uddannelse.[/quote]

Fuldstændigt korrekt, men dét går jeg naturligvis heller ikke ind for; tingene skal følges ad.

apopov

[quote=“apopov”:1ek682p4][quote=“frold”:1ek682p4][quote=“apopov”:1ek682p4]Uanset hvad, løser brugerbetaling dét problem, at jeg skal betale for andres konsultationer.

apopov[/quote]

Tilgengæld betaler de så for din uddannelse.[/quote]

Fuldstændigt korrekt, men dét går jeg naturligvis heller ikke ind for; tingene skal følges ad.

apopov[/quote]

Så du mener altså ikke at smedens søn skal have mulighed for at blive læge, fordi han skal betale for sin uddannelse hertil… og forældrene kan jo ikke hjælpe for de skal jo bruge deres penge på sygesikring…? :stuck_out_tongue: Er jeg den eneste der ser en ond cirkel her?

[quote=“kristian-c”:2om72k20][quote=“apopov”:2om72k20][quote=“frold”:2om72k20][quote=“apopov”:2om72k20]Uanset hvad, løser brugerbetaling dét problem, at jeg skal betale for andres konsultationer.

apopov[/quote]

Tilgengæld betaler de så for din uddannelse.[/quote]

Fuldstændigt korrekt, men dét går jeg naturligvis heller ikke ind for; tingene skal følges ad.

apopov[/quote]

Så du mener altså ikke at smedens søn skal have mulighed for at blive læge, fordi han skal betale for sin uddannelse hertil… og forældrene kan jo ikke hjælpe for de skal jo bruge deres penge på sygesikring…? :stuck_out_tongue: Er jeg den eneste der ser en ond cirkel her?[/quote]

Søg lidt i mine indlæg, så tror jeg, du vil finde mit løsningsforslag på dét problem: Nemlig låntagning.

apopov

[quote=“apopov”:1oov256i][quote=“kristian-c”:1oov256i][quote=“apopov”:1oov256i][quote=“frold”:1oov256i][quote=“apopov”:1oov256i]Uanset hvad, løser brugerbetaling dét problem, at jeg skal betale for andres konsultationer.

apopov[/quote]

Tilgengæld betaler de så for din uddannelse.[/quote]

Fuldstændigt korrekt, men dét går jeg naturligvis heller ikke ind for; tingene skal følges ad.

apopov[/quote]

Så du mener altså ikke at smedens søn skal have mulighed for at blive læge, fordi han skal betale for sin uddannelse hertil… og forældrene kan jo ikke hjælpe for de skal jo bruge deres penge på sygesikring…? :stuck_out_tongue: Er jeg den eneste der ser en ond cirkel her?[/quote]

Søg lidt i mine indlæg, så tror jeg, du vil finde mit løsningsforslag på dét problem: Nemlig låntagning.

apopov[/quote]

Så du mener at man kal tage lån? Er det ikke økonomisk uansvarligt? (her tænker jeg i finanskrise).

Overhovedet ikke - det er jo en god investering. Desuden kan man ikke med moralen i behold tvinge andre til at betale sin uddannelse. Men det har jeg uddybet i mine indlæg andetsteds.

apopov

Debt will hinder lots of people in pursuing a career in academic medicine and research.

Så kan man vel heller ikke ‘med moralen i behold’ forsvare at tiltuske sig en gratis uddannelse, når man synes, at det er et forkert system? Så er man da en hykler!

Når man så ovenikøber melder ud at man agter at forlade landet snarest muligt, så er man tilmed en nasser!

Men, det har jeg vist også uddybet andetsteds, selvom det vel strengt taget ikke er nødvendigt…

  • Mikkel

Det kan man sagtens argumentere for, men sagen er blot den, at jeg jo er tvunget til at betale skat af alle mine FADL-vagter, så det er faktisk meget rimeligt, at jeg så får en gratis uddannelse som et lille plaster på såret.

Hvis jeg udelod de følgende ord, ville din næste anklage lyde, at det jo på ingen måde går op - jeg “tjener” på at bytte mine småpenge i skat for en gratis, lang uddannelse. Lad mig til dette blot fremføre, at det ikke er meningen med den danske velfærdsstat, at beløbene skal gå op.

I øvrigt vælger du at overhøre min kardinalpointe, som jeg har skrevet et par indlæg højere oppe: Tingene skal følges ad; den gratis uddannelse skal afskaffes, samtidigt med at man sætter skatteprocenten ned til 13.

En helt anden ting er, at det da naturligvis er i orden at følge reglerne i det land, man bor i, selvom man ikke er enig i dem. Og det er vel, hvad jeg gør, når jeg “tiltusker” mig en gratis uddannelse, samtidig med at jeg betaler skat. Og man kan ikke forvente, at folk lader sig stavnsbinde, blot fordi de har fulgt kutymen og taget imod tilbuddet om en gratis uddannelse.

apopov

Jeg siger ikke at man kan forvente noget som helst - jeg siger blot, at når du tordner mod systemet, samtidig med, at du bruger det, så er du naturligvis i din gode ret til det, men jeg synes fortsat at det er hyklerisk… Der er ingen der tvinger dig til at tage en gratis uddannelse, når nu det er dig så inderligt imod. Ligesom der heller ikke er nogen, der tvinger dig til at tage FADL-vagter, og dermed betale skat…

I øvrigt kunne jeg da godt stadigvæk tænke mig at vide, hvordan det skulle være muligt for de lavestlønnede at finansiere deres børns uddannelse selv med en skatteprocent på 13. Men det er en helt anden diskussion…

  • Mikkel