Boron eller Guytun i Fysiologi?

Hej alle stud.med’ere

Jeg skal til at vælge en fysiologi bog, og i den forbindelse så står jeg mellem 2 valg og er kommet i tvivl:

  1. Guyton, Textbook of Medical Physiology
  2. Boron, Medical Physiology

Jeg har læst studmed.dk’s forslag og “review”…men er kommet endnu mere i tvivl, og derfor har jeg bruge for jeres hjælp. Der stod fx, at Guytun var en god fysiologi bog men samtidigt indeholdte den ikke “beregnings opgaver”…som altså er vigtige at træne op til eksamen osv. Hvad angår Boron, så står der, at den er omfattende og detaljeret, men nogen skriver at den er upædagogisk osv…

Vil gerne have den følelse, at jeg har styre på hvilken er bedst, så jeg kan skaffe den uden bekymring…

Guyton! Jeg har både Guyton og Berne&Levy, og jeg synes at Guyton er en av de beste bøkene på studiet! Den er lettlest og oversiktelig, men det skal også sies at jeg aldri har åpnet Boron.

Jeg startede i sin tid med Guyton og skiftede derefter til en kombination af Berne&Levy (mavetarm og kardiovask) og Boron&Boulpaep (resten).

Guyton kan ikke anbefales, idet den er dårligt struktureret og overfladisk. Således er der rigtig mange “fakta” i eksamensopgaverne, som ikke kan findes i Guyton. Fordelen ved Berne&Levy, udover at den ligesom Boron er ekstremt velskrevet, er, at mange eksamensopgavesvar nærmest er skrevet af fra bogen - det er undervisernes foretrukne bog.

Der står dog også for meget information i Berne og Boron, men det er let at sortere - særligt, hvis du tidligt på semestret begynder at lave eksamensopgaver.

PS Om ikke andet så SKAL du læse mavetarm-fys efter Berne - de to-tre kapitler, det handler om, er korte, velskrevne og man mistænker næsten, at Berne har siddet med KU’s målbeskrivelser i hånden, inden han forfattede kapitlerne… :slight_smile:

Jeg købte Boron & Boulpaep og havde mulighed for at låne både Guyton og Berne & Levy.

Niemann har helt ret i at mave/tarm-kapitlerne er super i Berne.

Tilsvarende vil jeg faktisk sige, at nyre (5. sem) læses godt i Guyton, og jeg er ikke enig i at den er dårligt skrevet - tværtimod. Men den lider rigtig nok af at være overfladisk, og hvis jeg kun kunne vælge én bog, ville jeg nok ikke vælge dén.

Boron er svær at gå til fordi den er så (for) omfattende, men figurerne er faktisk rigtig gode, og hvis man vil i dybden med de cellulære transportmekanismer, er der også masser at komme efter.

Et tip til hurtigt overblik er også at skimme Jørgen Warberg’s Human Fysiologi igennem inden man begynder at læse et emne - Det er hurtigt gjort, og gør det lidt nemmere at sortere i f. eks. Boron & Boulpaep.

Helt ærligt så kan man ikke bruge fysiologi bøger til noget som helt, ikke engang til at sove på da de fleste er ret hårde og giver tryksår efter få timer (minutter). Fysiologi er kun relevant når der snakkes om patofysiologi og der findes ikke gode bøger ind for emnet. Pointen er, I kan lige så godt give op nu.

PS. Nicki, hvorfor har du ikke tilføjet mig på din FB endnu?

[quote=“Niemann”:kooyy6kt]Jeg startede i sin tid med Guyton og skiftede derefter til en kombination af Berne&Levy (mavetarm og kardiovask) og Boron&Boulpaep (resten).

Guyton kan ikke anbefales, idet den er dårligt struktureret og overfladisk. Således er der rigtig mange “fakta” i eksamensopgaverne, som ikke kan findes i Guyton. Fordelen ved Berne&Levy, udover at den ligesom Boron er ekstremt velskrevet, er, at mange eksamensopgavesvar nærmest er skrevet af fra bogen - det er undervisernes foretrukne bog.

Der står dog også for meget information i Berne og Boron, men det er let at sortere - særligt, hvis du tidligt på semestret begynder at lave eksamensopgaver.

PS Om ikke andet så SKAL du læse mavetarm-fys efter Berne - de to-tre kapitler, det handler om, er korte, velskrevne og man mistænker næsten, at Berne har siddet med KU’s målbeskrivelser i hånden, inden han forfattede kapitlerne… :slight_smile: [/quote]

Fuldstændig enig! Berne & Levy kan bruges til al fysiologien… Stadig ærgelig over at jeg ofrede penge på den danske nyrebog, for jeg endte alligevel med at læse Berne.

Guyton & Berne er den bedste kombination. I pausen kan man kigge illutsrationer i Boron
hvis man er mere til billeder end til tekster:-).
på 4 & 5.sem. patofysiologi bog af Vinay Kumar kan anbefales.
manan.dk findes også fysiologi kompediumet så kan bruges under eksamens forberedelser

Hej Jintaga.
Jeg kan selvfølgelig kun snakke på egne veje, men er lige blevet færdig med 5 semester og kan klart anbefal den NYE berne and levy (de fleste referere stadig til den gamle edition når de skriver herinde). Læs evt. mit indlæg her:
http://www.studmed.dk/berne-and-levy-ph … 16717.html

Kan i hvert fald garantere at man består smertefrit med den nye berne and levy (6. edition)
MVH Mikkel

Hej Jintaga.
Jeg kan selvfølgelig kun snakke på egne veje, men er lige blevet færdig med 5 semester og kan klart anbefal den NYE berne and levy (de fleste referere stadig til den gamle edition når de skriver herinde). Læs evt. mit indlæg her:
http://www.studmed.dk/berne-and-levy-ph … 16717.html

Kan i hvert fald garantere at man består smertefrit med den nye berne and levy (6. edition)
MVH Mikkel

Hej igen…

Jeg vil sige tak til alle indlægs…Nu føler jeg, at jeg er blevet en del klogere :smiley:

^nemesis : Nu hvor du nævner den nye udgave er Berne & Levy; er den også pensum-dækkende for nyre på 5 sem.? For jeg har hørt, Boron gjorde dét nemlig. Kan du eller andre sige noget om den nye udgave af BErne om hvorvidt den også er dækkende til 5 sem.'s nyre ?