Bedre til matematik

Hej! Jeg er en 16 årig dreng, som har en drøm om at være læge. Jeg har et snit på ca. 9 i folkeskolens årskarakter, men jeg har et problem.

Jeg er ikke super god til matematik, jeg får 7 taller, og det er jo folkskoleniveau, og man skal have matematik på A niveau for at kunne blive læge.

Så mit spørgsmål er følgende: Hvad er den bedst mulige måde, at træne mine matematike evner på?

Jeg takker for alt hjælp jeg kan få.

Vh - Christoffer

Jeg var heller ikke den bedste til matematik i folkeskolen, fik også 7. Jeg formåede dog at få gode årskarakterer på HTX ved at lave mine lektier og være forberedt til timen, så jeg kunne deltage aktivt (forbedre mundtlig karakter), og når det kom til afleveringer arbejdede jeg sammen med mine klassekammerater, og der har du jo mulighed for at få alt den hjælp, du kan få inden du afleverer, selv fra din matematiklærer! Til den skriftlige matematikeksamen fik jeg 7, dog var jeg bedre til andre fag som engelsk, dansk, fysik og idehistorie, hvor jeg fik 10- og 12-taller, som trak mit snit en helt del op. Så jeg ville rådgive dig til at vælge en studieretning, hvor der er fag du netop er god til, så du kan få det bedst mulige snit, fordi hvis du nu kun har matematik på C-niveau, kan du altid trække det op i et sommerferie kursus. Når du så trækker det op i din sommerferie, fra C til A niveau, mener jeg, at din karakter kun påvirker dit gennemsnit, hvis det er lavere end de årskarakter du fik fra gym (er ikke sikker på om det stadig er sådan, men det kan du evt. undersøge). :grinning_face_with_smiling_eyes: håber det var til hjælp, det er meget muligt at læse medicin, selvom man ikke er den skarpeste til matematik.

Tusind tak for hjælpen, jeg sætter virkelig pris på det! :smiley:

1 Synes om

Jeg anbefaler at du får en tutor.

Stædighed!

Jeg blev stemplet som “sprogligt” stærk igennem folkeskolen og gymnasiet, hvilket jeg lænede mig lidt for meget op af.

Jeg dumpede matematik i folkeskolen og på IB, og havde indstillet mig på, at jeg ikke havde en matematisk hjerne - hvilket absolut ikke er sandt!

Det handler om villighed, disciplin og stædighed.

Da jeg fik muligheden for at tage matematik igen, aftalte jeg med mig selv at uanset, hvor svært jeg syntes det var, så ville jeg ikke give op, hvilket betalte sig, for jeg var den eneste på årgangen som fik 12 i matematik.

Men jeg var også den eneste, som sad lørdag og søndag og terpede ligninger, bad om ekstra træningssæt osv.

Når noget virkede så svært, at jeg absolut ikke troede jeg ville kunne lære det, tog jeg en pause og vendte tilbage til det senere - men jeg gav aldrig op.

På gymnasiet har du god mulighed for at få hjælp, hvis du synes det er svært, men det handler i bund og grund om din egen indstilling til faget.