3. semester embryologi (KU)

Hejsa,

Der er mange, der anbefaler at læse embryologien til 3. semester i løbet af metodekurset, men hvad er det helt nøjagtigt man skal læse? Jeg har købt den nyeste (2.) danske udgave af Langmans og har bladret lidt i den…Jeg formoder, at vi skal kunne den almene embryologi og nogle dele af den specielle.
Er der nogen, der kan sige hvilke emner/kapitler, man bør læse, og hvad man bør være særligt opmærksom på/knap så opmærksom på?

Mvh

Anders

Hej Anders

For det første vil jeg anbefale dig, at starte på bevægeapparatet istedet, det fatter du lettere uden undervisning og så er du “lidt foran” når man får travlt, og bliver introduceret til terminologien. Det er supervigtigt at have læst til holdtimerne, og jeg havde glæde af ihvertfald at nå den 1. uges pensum under metoden.
Og så lad vær med at knokle røven ud af bukserne nu som alle siger man skal, det skal du nok komme til senere på semesteret.
Der er på instituttes meget hemmelige hjemmeside en læseliste dels til forelæsninger, dels til holdtimerne:
mai.ku.dk/3sem

http://mai.ku.dk/3sem/Noter/FOREL_E04.pdf
http://mai.ku.dk/3sem/Noter/HOLDUV_E04.pdf

go fornøjelse, det er hårdt semester men fedt

det er et cool semester. Jeg er enig, bevæg apparatet er din ven, hvis du ikke har styr på anatomien, er embryologien svær at læse, pga man ikke ved hvad der er hvad.
Så et godt basiskenskab med bevægapparatet og indre organer, er rigtigt vigtigt.

mvh
svend

Hej Anders
Jeg er enig i at det er smartere at komme igang med bevægeapperatet først, men gennerelt er det bedste du kan gøre: Print ekamens spørgsmålene ud fra anatomi og neurofysiologis hjemmeside - og hold dig til dem - der står også hvilke spørgsmål under embryologi der kommer
Held og lykke - vi ses til eksamen Mia

Sådan har jeg det så ikke, jeg var virkelig glad for at have læst embryologi under metodekurset.

Der er rigtig meget undervisning til bevægeapparatet og det er også et højprioritetfag. Der er ikke ret meget undervisning i embryologi (kun forelæsninger, og medmindre det er Tranum, der underviser, er det ikke fantastisk…) og det er ret svært.

Ligesom man opdager det også i fysiologi, er det meget nemmere at læse et fag / emne, når man læser det intensivt og i sammenhæng, dvs tager hele embryologien ud i ét. Hvis man kun læser på embryologien med spredte mellemrum, risikerer man efter min mening at glemme alle de detaljer man læste forrige gang, når man igen åbner bogen, hvilket er super frustrerende, for så skal man alligevel kigge det igennem igen… Og så sjovt er det altså heller ikke!

Men det er selvfølgelig smag og behag.

God fornøjelse! (Jeg hadede hver dag af 3. semester, :wallb: men det er godt at se, der er andre, som syntes det var cool… :slight_smile: )

Astrid