16% flere ansøgerer til medicin i år. Den 3. mest søgte uddannelse

Det skriver TV2

Tallene viser, at syv procent flere har søgt ind på uddannelserne i år i forhold til sidste år. Det var ventet fra ministeriets side, da flere unge mennesker har sprunget sabbatåret over på grund af coronakrisen.

Skærmbillede 2020-07-05 kl. 17.19.29

1 Synes om

Interessant. Jeg troede personligt at der ville være endnu større søgning end dette. Der var en stigning i kvote 2 ansøgninger til medicin på 553 på landsplan. Jeg forestiller mig at en stor del af disse skyldes at KU skiftede kvote-2 optagelsesprocedure og afskaffede karakter-kravet på 6.0. Jeg kan ikke helt finde ud af om kvote 1 og kvote 2 tallene bliver lagt sammen - altså hvis en person søger kvote 2, og dermed så også bliver vurderet i kvote 1, tæller begge disse ansøgninger så med i tallene? Hvis de gør tænker jeg at de ekstra 500 kvote 2 ansøgninger er folk der for en sikkerheds skyld også har søgt i kvote 2 på KU. Da det blot var et interview der skulle udfyldes virker det tosset ikke at give det et forsøg (især hvis ens gennemsnit er på den kedelige side af 10) Jeg har personligt søgt kvote 2, selvom jeg satser på adgang gennem kvote 1.

1 Synes om

Tror i et snit på 10,5 er tilstrækkeligt til at blive optaget på KU? Ved overhovedet ikke hvad jeg skal forvente :slight_smile:

1 Synes om

Hej venner
Jeg har et snit på 10,5 og har søgt ind på KU Medicin (+standby). Tror i jeg stor chance for, at starte på KU?

1 Synes om

Jeg har brugt lidt mere af min ferie på at kigge statistik :slight_smile: Hvis man ser på hvordan stigningen i søgetallene fordeler sig, er det klart KU tegner sig for klart den største del. AAU, AU og SDU havde stigning i K2 ansøgninger på hhv. 7, 5 og 5% hvorimod KU havde stigning på 53% Ud af de i alt 3285 ekstra 1. prioritets-ansøgninger i kvote 2 udgør KU’s andel; 2650 eller knap 81%.
Hvis man kigger på K1 ansøgninger med medicin som førsteprioritet de sidste 3 år har tallene for alle 4 universiteter været 1113 ansøgere i 2018, 1062 ansøgere i 2020 og 1111 ansøgere i 2020 altså nogenlunde på niveau med andre år.

Dette leder mig til at tro at stigningen på 16% stort set udgøres af kvote 2 ansøgninger fra KU. Spørgsmålet er så hvor mange af disse ansøgere der er hel-gardister, og som har mulighed for at komme ind i kvote 1. Og dernæst hvor mange der søger med et gennemsnit der ligger langt under tidligere års adgangskvotient i håb om at interview-optagelsen ville give dem bedre chancer.

4 Synes om