16% flere ansøgerer til medicin i år. Den 3. mest søgte uddannelse

Det skriver TV2

Tallene viser, at syv procent flere har søgt ind på uddannelserne i år i forhold til sidste år. Det var ventet fra ministeriets side, da flere unge mennesker har sprunget sabbatåret over på grund af coronakrisen.

Skærmbillede 2020-07-05 kl. 17.19.29

1 Like

Interessant. Jeg troede personligt at der ville være endnu større søgning end dette. Der var en stigning i kvote 2 ansøgninger til medicin på 553 på landsplan. Jeg forestiller mig at en stor del af disse skyldes at KU skiftede kvote-2 optagelsesprocedure og afskaffede karakter-kravet på 6.0. Jeg kan ikke helt finde ud af om kvote 1 og kvote 2 tallene bliver lagt sammen - altså hvis en person søger kvote 2, og dermed så også bliver vurderet i kvote 1, tæller begge disse ansøgninger så med i tallene? Hvis de gør tænker jeg at de ekstra 500 kvote 2 ansøgninger er folk der for en sikkerheds skyld også har søgt i kvote 2 på KU. Da det blot var et interview der skulle udfyldes virker det tosset ikke at give det et forsøg (især hvis ens gennemsnit er på den kedelige side af 10) Jeg har personligt søgt kvote 2, selvom jeg satser på adgang gennem kvote 1.

1 Like

Sådan, som jeg kan læse mig frem til (bl.a i artiklen på dr.dk), så har man delt det op i antal ansøgere, fordelt på 1. Prioritet…
Dvs, hvis jeg søger i følgende rækkefølge:

1. Pædagog
  2. Lærer
  3. Medicin

Så tæller jeg som en ansøger på pædagoguddannelsen, fordi det er min 1. Prioritet.

Derfor tæller ens 1. Prioritet kun som én, uanset om man også har søgt på kvote 2 eller ej…

Det bliver spændende at se udfaldet! :slight_smile: Jeg har i hvertfald brugt min andel på at gruble og tænke alle mulige udfald …
Nu er det “heldigvis” ude af mine hænder, og jeg vil nyde sommeren - boblerne er lagt på køl, til enten at fejre det helt fantastiske, eller som en kickstarter på endnu et år, hvor der samles points til kvote 2 :sweat_smile::champagne:

Rigtig meget held og lykke til dig :hugs:

2 Likes

Tror i et snit på 10,5 er tilstrækkeligt til at blive optaget på KU? Ved overhovedet ikke hvad jeg skal forvente :slight_smile:

1 Like

Hej venner
Jeg har et snit på 10,5 og har søgt ind på KU Medicin (+standby). Tror i jeg stor chance for, at starte på KU?

1 Like

Hej @sne og @Dr.Koray :slight_smile:

Det bedste svar er nok, at ingen af os kan svare…
Der er SÅ mange faktorer i spil i år; Corona, afskaffet uddannelsesloft, øget antal ansøgere…
Det er ikke til at sige, hvad udfaldet bliver…
Nyd sommeren - det er ude af jeres hænder nu, uanset hvor meget man spekulerer, kan man ikke længere gøre til eller fra…

Og skulle I være uheldige, så søg kvote 2 til næste år, også bredt… Jeg har søgt kvote 2 på alle 4 universiteter, så jeg ved faktisk ikke, om jeg er så heldig at blive tilbudt plads i Aalborg, og derved skal rykke op fra København, med en måneds varsel :sweat_smile:
Jo bredere I søger, jo flere lodder i puljen er der :slight_smile:

Alt andet lige - rigtig meget held og lykke til jer begge! :hugs:

4 Likes

Jeg har brugt lidt mere af min ferie på at kigge statistik :slight_smile: Hvis man ser på hvordan stigningen i søgetallene fordeler sig, er det klart KU tegner sig for klart den største del. AAU, AU og SDU havde stigning i K2 ansøgninger på hhv. 7, 5 og 5% hvorimod KU havde stigning på 53% Ud af de i alt 3285 ekstra 1. prioritets-ansøgninger i kvote 2 udgør KU’s andel; 2650 eller knap 81%.
Hvis man kigger på K1 ansøgninger med medicin som førsteprioritet de sidste 3 år har tallene for alle 4 universiteter været 1113 ansøgere i 2018, 1062 ansøgere i 2020 og 1111 ansøgere i 2020 altså nogenlunde på niveau med andre år.

Dette leder mig til at tro at stigningen på 16% stort set udgøres af kvote 2 ansøgninger fra KU. Spørgsmålet er så hvor mange af disse ansøgere der er hel-gardister, og som har mulighed for at komme ind i kvote 1. Og dernæst hvor mange der søger med et gennemsnit der ligger langt under tidligere års adgangskvotient i håb om at interview-optagelsen ville give dem bedre chancer.

3 Likes

Ja, er heller ikke bekymret for stigningingen, de 500 ekstra ansøgninger er jo pga, at KU har ændret reglerne ift kvote 2 ansøgninger. Nu behøver man jo ikke længere 6 i snit for at søge kvote 2, derfor er der ekstra der søger. Det er vigtigt at bemærke det ikke kun er medicin hvor der er flere på kvote 2 i KU, mange andre studier har modtaget endnu flere ansøgninger i KU på grund af den nye regel. Regner ikke med de 500 ekstra helgarderer sig her.

2 Likes