Vikariater i Norge? Mange gode råd

De fleste af os har vist hørt om muligheden for at blive velbetalt vildmarkslæge i Norge. Jeg fornemmer dog at kun få ved noget konkret om emnet. Det er de samme historier der hele tiden går på omgang.

Det jeg savner er reel førstehåndsviden (eller det der ligner). Så hvis nogle af jer fra Norge - eller danske læger der selv har taget turen nordpå - ville dele jeres viden/erfaringer med os, der gerne vil hurtigt af med vores studiegæld, ville det være rigtig rart.

Autorisation:
Hvad kræves der af en dansk læge ud over afsluttet turnus?

Sprog:
Er “nordnorsk” til at forstå for en sjællænder? Er nynorsk?
Er dansk til at forstå for folk i indre Finnmark?

Løn:
Er der også høj løn til læger med lav anciennitet, eller kun til speciallæger?
Alle taler om ugelønninger - er det på grund af hurtig udskiftning af læger?
Hvor langt ud i provinsen eller nordpå skal man for at få et højt “stedtillæg”?

Arbejdet:
Hvor mange læger er der egentlig brug for (er det realistisk at få job)?
Er der virkelig tale om vikariater på helt ned til få uger?

Håber nogen kan svare.

Jeg er norsk, så noget kan jeg da svare på:

Ad Autorisation:
De nordiske lande har indgået en aftale, som gør at man kan praktisere i alle landene så fremt man har autorisation i et af dem. Med autorisation må menes “ret til selvstændig virke”, da gennemført turnus er et krav.
Ud over dette er der ingen andre ting der skal opfyldes.
Vil man tage turnus i Norge skal man bestå norsk eksamen i retsmedicin og socialmedicin (tror jeg det er).

Ad Sprog:
Det kommer an på dit sprogøre, vil jeg sige. Har du svært ved at forstå dine norske medstuderende, så vil du have svært ved at forstå det meste der bliver sagt på dialekt i Norge. Blandt dialektene er nok ikke nordnorsk den værste, men derfor kan det jo godt være svært.
Nynorsk er ikke noget man taler. Det er et skriftsprog baseret på forskellige dialekter, og alle officielle dokumenter skal foreligge på begge skriftformer, bokmål og nynorsk. Det vil næppe volde problemer. Men de dialekter der ligger tættest på nynorsk vil nok være ret svære at forstå.
Mange nordmænd i provincerne og Nord-Norge forstår efterhånden godt dansk, da de er vandt til at have danske læger.

De sidste to punkter kan jeg ikke svare så godt på, der mangler jeg erfaringer selv. Jeg tror dog at lønnen er ret god også for yngre læger, men man skal nok regne med at man skal have længere varende stillinger. De korte vikariater (uger) er primært speciallæger tror jeg.

mvh.

Sveinar

Lidt spændende læsning synes jeg - når man sim mig gerne vil være alm. mediciner…

http://www.dadlnet.dk/ufl/2005/121305/L … S46862.htm

Ellers denne tråd:

http://www.studmed.dk/viewtopic.php?t=12862

Frold, lidt off topic, men kan du ikke ved lejl forklare hvordan det kan være du allerede nu ved du vil være almen mediciner?
Jeg synes det er det fag man hører mindst om på studiet og gn ens klinikker.
Men jeg kan forstå der er lavet en basisgruppe nu med almen medicin, det kan være det hjælper lidt på det. For sådan rent familiemæssigt set er det vel det smarte valg at gøre sig!

Vel, der er flere grunde til jeg gerne vil alm. medicin.

Den korte version

Det selvstændige virke tiltaler mig, men det kan man jo selvfølgelig også med mange andre specialer.

Tanken om den visiterende rolle i alm. praksis samt rollen som den der følger op tiltaler mig. Desuden hele det social medicske. Dertil det at fungere som sundhedsfaglig konsulent for pt, hvis man kan kalde det det? (læs: Man er måske ikke altid som den behandlende læge, men tilgengæld en fast torvholder for pt., ofte den eneste faste læge pt. kan henvende sig til. Jeg tror det er spændende bindeled man er - altså leddet mellem pt og den sekundære sektor.)

Derud over har du mulighed for at have dine egne kæpheste om man vil. Er man i et større lægehus er det klart de forskellige læger har deres, hvad skal man sige… vidensområder. Som led i klinik, da jeg læste i Odense, var jeg 3 uger i alm. praksis - der var de 4 læger. En lavede akupunktur, en anden havde en spec. interesse i sportsskader, en underviste andre læger en anvendelsen af fasekontrast mikroskopi i alm. praksis osv. Med andre ord, der mulighed for at præge sin egen retning med det man finder interessant spec. hvis du er et større lægehus, men det er vel også den vej det går…

Hertil skal, som du kommer ind på, lægges ingen nattevagter - i hvert fald ingen faste.

Tjo, jeg ser mange spændende muligheder. Jeg synes også det er tiltalende at man har med alle aldersgrupper at gøre. Altså at man har et “blandet” klientel.

Hmm - det blev lidt længere… vedr. den basisgruppe så kender jeg den ikke - ikke andet end af navn.

[quote]Arbejdet:
Hvor mange læger er der egentlig brug for (er det realistisk at få job)?
Er der virkelig tale om vikariater på helt ned til få uger?[/quote]

Jeg ved ingenting om at arbejde i Norge. Men jeg tror, at der er arbejde nok. For nylig så jeg et opslag på Amtssygehuset i Århus, hvor sygehuse søgte læger, sygeplejersker m.m. til sommerafløsning flere steder i Norge. Læste desværre ikke meget mere end overskriften og de første linier. Men der stod da noget med at tjene en masse penge i sommerferien. 8)

Det var ikke ret højt oppe i landet.

@Sveinar
Angående autorisation antager jeg også at man som dansk uddannet må have fået sin (B-?) autorisation - selvfølgelig med mindre enkelte norske provinsudsteder er direkte desperate?

Norsk eksamen i retsmedicin og socialmedicin som led i turnuskvalifikation (har, nu jeg tænker over det, også læst det et andet sted) må vel så også være et betydende/obligatorisk kvalifikationskriterie for udenlandske læger/hvem som helst der vil praktisere i Norge uanset varigheden. Ellers er det jo et lille hul mht. tilgang af udenlandske læger. Men på den anden side kender jeg ikke særlig meget til hvad fx polske læger skal gennemføre i Danmark før de opnår det der svarer til post-Turnus autorisation. Hvis nu man går ned til de flinke? eksamenskontorfolk på KU og finder folderen om undervisning til udenlandske læger, så kan man da efter egen smag finde flere ting der “mangler”. Men hvad der her ud over kræves, ved jeg ikke.

Angående sproget er jeg stadig uafklaret så længe min forsøgskohorte kun består mestendels af Panum-folk og enkelte sydnorske bekendtskaber. Nogle har jeg ret svært ved at forstå hvis de bare taler uhæmmet, andre har - måske når de taler med netop mig? - en betydeligt mere forståelig “dialekt”.

Nynorsk troede jeg både var i skrift og tale. Fik engang at vide af en bekendt, at det for ca. 100 år siden skulle være dannet ud fra en masse vest?-norske dialekter, men det er vel nok også lettest at holde sig til selve skriften?

Nå? Jamen, først tænker jeg på at det (vel mange steder i provinsen, ikke kun helt nordpå) er begrænset hvor stor lægemangel der er.
Jeg har selv hørt en håndfuld tyske og polske læger på danske sygehuse tale om, at de efter deres danske autorisation + sprogkurser osv skulle til Norge, så det næste jeg tænker på er, at der vel langtfra er tale om hovedsageligt danskere i nord-/vestnorske vikariater, da muligheden åbenbart også er kendt i andre europæiske lande.

Noget helt andet, Sveinar: Kan du (eller andre?) kort forklare de store træk i det norske sundhedsvæsen? De få nordmænd jeg kender privat (ikke-medicinere) ved åbenbart ikke rigtig noget, og det eneste jeg ellers har hørt er: “Nordmændene er efterhånden vant til at sundhedsvæsenet er noget der har en høj pris”. Deraf kan man jo så måske drage sine konklusioner om løn osv.

Angående lokal-løn kan jeg sige at jeg engang så et program om nogle der mountainbikede fra Stavanger til Murmansk (marts måned vistnok). De kom jo forbi nogle af de her steder oppe nordpå, og det så ikke helt rart ud sådan rent vejrmæssigt. Bjerkvik lignede helvede med sne og is, og Laksefjorden? så heller ikke så rar ud. Så jeg forstår helt udemærket at der kan opstå lægemangel sådanne steder, men er så bare interesseret i at vide hvor stor en kompensation der gives hvis man fx tager et helt år eller to sådan et sted.

@oldmunk
“Amtssygehuset i Århus”… Er det mig der er uvidende? Har kun hørt om Århus Kommunehospital + Skejby. Er Skejby måske det samme som amtshospitalet? Og hvem/hvad er egentlig Skejby?

Noget helt andet:
Er der nogen der ved om de høje provinslønninger er noget man (måske let?) forhandler sig til, eller er der tale om offentligt fastsatte “stedtillæg”, som man er sikker på at få?

Lige en meget kort kommentar, p.t. er der to sygehuse i nærheden af Århus, der er Skejby Sygehus, og så Århus sygehus der er en sammenlægning af det gamle Amtssygehus og det tidligere kommunehospital. Man kan altså ikke længere tale om hverken kommunehospitalet eller amtssygehuset idet dette nu bare går under “Århus sygehus”

Hm, såvidt jeg har skjønt er legelønningene bestemt fra offentlig hold, og ikke noe man forhandler seg til. I distriktene er man pålagt kvelds/nattevakter (somregel telefonvakt). På Svalbard er det ekstra billig å bo, om man tåler litt mørke…

Vet ikke om dere har fastlegeordning i Danmark, men èn lege har en liste over sine faste pasienter - og lønnen er avhengig av antall pasienter på denne lista… http://www.legeforeningen.no har oversikt over lønn og vilkår.

Hejsa.

Jeg skal til Norge medio okt., umiddelbart efter afslutningen på turnus. Lønnen er som min 25000 kr pr. uge(afhængig af antal vagter). Jeg har en god ved, der sidste måned tjente over 150000 kr(tæt på Stavanger).
Jeg kan anbefale Nord-vik.dk, som er et vikarbureau, der for en rimelig pris arrangerer alt, hvilket nok er smart første gang man tager afsted.

Mvh Jesper

ups god ven. … he, he

Allright, for flueknepperne så jeg en annonce på the hospital formerly known as Amtssygehuset. :wink:

Der er jo stadig tale om to sygehuse på to forskellige steder, selvom de nu har fundet på nye navne til hele foretagendet. I min omgangskreds på medicin omtaler vi dem stadig som Amtssygehuset og KH. Gik i øvrigt ikke ud fra at folk i Kbh og Odense umiddelbart ved hvad THG og NBG er.

Førhen var der masser af sygehuse i Århus. Marselisborg Hospital er stort set lukket. Der kører vist nogle få specialer derude, og man har lidt undervisning der. Så er der Kommunehospitalet og Amtssygehuset, der nu samlet kaldes Århus Sygehus. Men da de to sygehuse ligger et stykke fra hinanden, bruger man stadig forskellige navne for de respektive sygehuse. Endelig er der Skejby Sygehus, et stort og rimelig nyt sygehus, der ligger i udkanten af byen. Det er vist meningen at sygehusene inde i Århus med tiden skal lukke, og at alt skal samles i et kæmpesygehus i Skejby.

Desuden er der Psykiatrisk Hospital i Risskov

kort svar på spørgsmål. ( jeg er dansk almen prak.læge, bor i Norge)

  • få din danske autorisation godkendt via det norske sundhedsdirektorat. Ukompl., men du må have papirerne iorden før du rejser. Behandl´s tid ca 1-2 mdr. Pris; ca 400 kr.
  • Sørg for at få et norsk CPR nr., dermed får du bankkonto og dermed løn !!Gå på det lokale likningskontor ( i Norge) Det kan du gøre når du er ankommet til stedet du skal jobbe.
    -norsk er ikke svært at forstå, - du vænner dig hurtigt til det. Tal langsomt og tydeligt…så forstår de dig!!Sproget er absolut ingen hindring.
  • 1 uges vikariater til flere år. Dette gælder alle specialer ( incl. almen praksis). Du kan nemt få job som helt “nybegynder”, - kræver ikke speciallæge uddannelse.Søg de danske vikarburauer på nettet ( medpro).
  • optimalt at få job i nordnorge ( ødesteder), naturen,lønnen og det faglige udbytte er højt. Indtægter varierer ml. 50-150.000 Nkr/mdr ( 37 timers arbejds uge + lidt vagter).Du beskattes med ca 30 %.

Hej Alle,

Er der nogen som ved, hvordan situationen er mht. at tage sin speciallægeuddannelse i Nord-Norge. Jeg tænker på, at i Danmark skal man jo i mange specialer have nogle stillinger på et universitetshospital, hvilket jo så betyder, at man ikke kan blive i provinsen under hele sin postgraduate uddannelse.
Mit spørgsmål er derfor, om man på de perifere sygehuse i Norge kan blive ansat i uddannelsesstillinger (gerne andre end alm. med.-stillinger :slight_smile: )?

Husk Marselisborg Hospital for Hud og Kønssygdomme

Er du færdiguddannet? Du er kun 33 ser jeg! Er det et krav at være færdiguddannet?