Videnskabsteori på SDU (3. + 4. semester)

Hej folkens…

Er der nogle af jer som har forelæsningsnoter (el. egne) som de gider sende til mig over mail…?
Og evt. oplysninger omkring de opgaver der skal skrives i faget?

Hej igen
Jeg ved godt at folk har travlt med deres eksaminer osv., men er der slet ikke nogen som har nogle noter el. kan give mig lidt info om hvad det er man skal kunne, hvilke bøger man skal læse i og evt. noget om de opgaver der skal skrives.

Jeg håber nemlig på at kunne læse det i løbet af ferien, da jeg har ekstra fag til næste semester…

Håber der er nogle venlige sjæle som vil hjælpe mig :o )

Det her er KUN MIN EGEN ERFARING.
Forlæsninger er -om ikke spild af tid- ikke særlig nyttige. Eksaminatori-timerne veksler i kvalitet , men kan være udemærkede.
Man skal skrive to opgaver hver semester. Hvis man skriver to sammen skal de fylde max 12000 tegn ( IKKE ord…så det er altså ikke mere end ca. seks sider ) . En opgave kan snildt skrives på en weekend.

Man skal bruge en bog der hedder “Etik og Videnskabsteori i sundhedsfagene” skrevet af Morten Severinsen ( som står for undervisningen) Check dog for en sikkerhedsskyld at de forsat benytter den ( jeg brugte den sidste semester og der var den helt ny så jeg går stærkt ud fra at det er den der stadig bruges).
Under alle omstændigheder er der ikkke grund til at læse bogen før du har opgavetitlen , da det ikke drejer sig om ret meget der skal læses i den. De ændrer opgavetitlerne en gang i mellem så jeg ville vente med at foretage mig noget til de bliver offentliggjort ( hvilket de gør ca. en måned før den skal afleveres)
Du får ikke karakterer for opgaverne, blot bestået /ikke bestået. Og hvis det ikke er bestået kan du reviderer den en gang eller skal du vente til næste semester. Men når man skal reviderer så bliver der lagt en "forslag til besvarelse " ud på E-learn så det er ikke det store problem
Jeg ved ikke om du er klar over det , men du skal IKKE til eksamen i faget.

Hej
Tak for dit svar…

Jeg har skaffet mig den omtalte bog.
Har bladret lidt i den, men kunne godt tænke mig at vide hvad der skal læses i den, siden det ikke er så meget.
Jeg havde håbet på at kunne læse det nu her således at jeg ik behøver at fokusere så meget på det efter semesterstart, så det kunne være rigtig dejligt hvis der var nogle 3. el. 4. semesters studerende derude, som har adgang til faget på e-learn, som vil være søde at fortælle mig hvad det er jeg skal læse/bruge…

På forhånd tak…

Som Mets nævnte, så afhænger det du skal læse af hvad opgaven handler om. Bogen i sig selv er ikke særlig god, så i min mening vil det være spild af tid, at læse andet end absolut nødvendigt. Kan godt forstå, at det kunne være fedt at være lidt foran, men det er svært i lige nøjagtig det fag.
Hvis du slet ikke kan beherske dig, så prøv at kigge på noget med empirisme/rationalisme og deduktive/induktive argumenter… Der er en lille mulighed for, at der bliver noget om det i den første opgave…
Her er et link til en anmeldelse af bogen: http://www.ugeskriftet.dk/portal/page?_ … ema=PORTAL

Da det både er Severinsen der har skrevet bogen, og som står for undervisningen, er der ikke rigtig andre muligheder for at få godkendt sin opgave end at følge bogen.