Vellignende fotos og real life-navne efterlyses!

Her en lille blomsterglad opfordring til et forum på vej mod en spirende fremtid.

Det har gennem det meste af internettets forumhistorie været en skidt kutyme og for nogle et letkøbt skalkeskjul, at tage et profilnavn, der minder mere om navnet på en obskur asteroide, en robot fra Star Wars eller en ussel datingprofil.

Når “nakhalamba67Q” eller “spermi8or” deltager i debatten (her ganske fiktivt navne-illustreret) kan det være svært at nyde den faglige diskussion og det ‘åbne’ forum for vidensdeling og menneskelig adspredelse. Det er simpelthen møgupersonligt og i bund og grund ganske unødvendigt. De, der spammer eller bliver upassende bliver jo censureret eller bortvist, før de overhovedet kan få en vis legemsdel i klemme for noget.

Et fornavn såvel som et efternavn,som profilnavn ville kilde så dejligt i maven.

Da der samtidig hersker en måske endnu mere upersonlig uskik - det tilfældigt downloadede profilfoto - der er en nem, til tider morsom (ikke et ord om dit profilbillede, Frold), men også sær tradition i forumland overalt på nettet - så hvisler og bobler det i mig for at kalde til åbenhed og ærlighed med et nuvel muligt skånselsløst, men såkaldt vellignende foto!

På et debatforum som dette, hvor et af de absolut højeste formål er at vi kan ‘mødes’ på tværs af studiebyerne og dele vores glæder og frustrationer over studielivet/sundhedsvæsenet/Boisen-Møller, der bør vi alle glæde hinanden med en face-to-face-attitude.

Lad mig opfordre administratoren til at flette en relevant opfordring ind på registeringssiden for nye medlemmer og på siden for valg af profilfoto.

Jeg glæder mig til at møde kraniet, King Kong, stetoskoperne og ikke mindst landkortet (WTF?) i visualiseret kød og blød inden længe!

Inden da hører jeg gerne jer alles kommentarer her. Vedlæg venligst et vellignende foto :wink:

Venlige hilsner,

Jens

Nææ… Jeg er ikke enig.

Jeg har ikke noget problem med, at folk har obskure brugernavne. Jeg har måske en kende svært ved at tage “Spermin8tor” alvorligt, men jeg synes også det er sjovt, når der er et finurligt eller pudsigt brugernavn i blandt, som måske sætter tankerne lidt i gang.

Anonymiteten er en vigtig del af et forum som dette, for mig i hvert fald. Jeg bruger studmed.dk til at stille spørgsmål som jeg måske ikke har lyst til at stille de stud.med.'er jeg kender eller for at få erfaringer fra en bredere skare af mennesker. Hvorfor skal I se mit ansigt for det? Modsat har jeg heller ikke brug for at få ansigt på alle svar. Er jeg meget nysgerrig eller er der en der svarer meget klogt (eller det modsatte) på noget, kan jeg jo klikke på profilen og se, om der står noget jeg har lyst til at vide om vedkommende. I sin beskrivelse kan man jo være så åben eller lukket som man lyster.

Mht. “uskikken” med at finde sit profilbillede på nettet, så tja… Det er for mig at se mere et spørgsmål om ophavsret.

Selvom jeg er uenig, synes jeg det er fint du tager det op og undrer mig lidt over den manglende respons?

Kh Dr.Mom - glad og anonym bruger af stud.med.dk! :slight_smile:

Og et nej (tak) herfra også. Dr. Mom forklarer hvorfor fint…

Jeg synes det må være op til den enkelte om man ønsker at være anonym eller ej.
Man kan jo sagtens komme i en situation hvor man ønsker hjælp og råd ang. personlige kriser, dumpede eksamener eller lign, hvor man ikke lige ønsker at alle og enhver skal vide dem man er. I sådanne situationer er det rart at kunne gemme sig bag et anonymt navn og billede.

@Guldborg for at henledes folk til deres profil og forcere dem til at tage stilling har jeg gjort følgende initiativ:

http://studmed.dk/forum/1136-Offtopic/82398-Hvorfor-skal-man-opgive-sin-civilestand#82398

Jeg må tilslutte mig Dr. Mom, drmo92, alx (tror jeg) og Tinni.
Jeg forstår udemærket Guldborgs argument(er), men er som nævnt før enig i at sidens måske største force er, at man friere i anonymitet kan stille spørgsmål der starter med fx. “Jeg har dumpet min eksamen”, “Alle de andre er klogere end mig og jeg overvejer at droppe ud”, “Kan man læse medicin med [indsæt psykiatrisk lidelse]” osv.
…og da der sjældent er opslag med folk der vil anskaffe receptpligtig medicin, skriver uhøflige kommentare eller andet, har jeg meget svært ved at se et egentligt problem (måske endnu).

At svarene man modtager så MÅSKE har en lavere værdi, da disse kan stamme fra anonyme tændstikmænd (billedet er på sin vis vellignende) eller lille Per (sorry, Frold) gør mig som sådan ikke noget. Specielt da informationer jeg får her på siden oftest bare er en start på en videre informationssøgning…
…men hvad jeg kan frygte allermest med at stå frem med fuldt navn og uploadet billede ID er at blive en uofficiel reference, fordi man i god tro har udtalt sig upassende eller direkte forkert om et emne.

Jeg har personligt valgt en mellemvej hvor alle med en IQ over 72, som kan stave til Google eller Facebook, kan finde rigeligt med billeder og informationer om mig… Men stadig har jeg beholdt en vis anonymitet (måske nærmere diskretion), ved ikke at tordne frem med billede og mellemnavn hver gang jeg svarer på et indlæg.

Jeg er lidt ked af, at brugere nu “tvinges” til at oplyse personlige oplysninger (jeg ved godt, at man kan trykke “kun for mig”, men mon ikke fx Frold stadig har adgang hertil. Desuden overvejer mange måske ikke deres valg ved oprettelse ligesom fx Facebook). Ser man hvem der har gidet at svare på denne tråd som en uofficiel afstemning så er der nu 4 imod og 2 for…

[quote=“frold” post=82399]@Guldborg for at henledes folk til deres profil og forcere dem til at tage stilling har jeg gjort følgende initiativ:

http://studmed.dk/forum/1136-Offtopic/82398-Hvorfor-skal-man-opgive-sin-civilestand#82398[/quote]

Jeg synes nu ikke jeg har taget stilling i denne sag, jeg har blot indført et initiativ der forcerer - særligt gamle profiler - til at gennemse deres profil igennem. Desuden kan de måske lige kigge på “konto-detaljer” og se om deres email er rigtig :wink:

Hvad de udfylder den med, rigtigheden der af, skal jeg ikke gøre mig til herre over, sålænge der er ikke er mistanke om en kriminel handling.

og nå, ja, den hue er mit kendetegn - bare spørg dem jeg har læst samme med.

En rød strikhue er guf… Desværre har jeg den ikke mere, så nu er der lavet en bestilling hos hustruen…