Vedrørende dyreforsøg

Som denne video viser, kan man få værdifulde oplysninger via dyreforsøg:
http://www.youtube.com/watch?v=cQ7J7UjsRqg

Det skal måske nævnes at jeg er helt klart for dyreforsøg i forskning.
Ved dyreforsøg under studietiden, så er vi forpligtet til at uddanne så gode læger, kirurger, forskere som muligt. Kan dyreforsøg forbedre medicinstuderende, så skal vi da ikke stoppe med det.
Jeg har ikke endnu stødt på dyreforsøg her i AU, så kan ikke udtale mig om, hvorvidt det er nødvendigt. Ved at nogle af forelæsningerne kunne skæres væk dog :smiley:

Hvis vi andre lærer noget, hvorfor vil du forbyde det for os?

Faktisk mener jeg at lige præcist er det værre end dyreforsøg, det nærmer sig nærmest tortur…fordi det er den billigste undervisnings form, men også den dårligste.
Eneste grund til at bruge forlæsninger er aføkonomiske hensyn…til universitetet.

[quote=“Joe259”:dcilxoax]
Du er godt klar over at det er en joke ikke? ONN eller rettere The Onion er et amerikansk, satirisk blad og tv-show som laver såkaldt “fake news”.

http://en.wikipedia.org/wiki/The_onion[/quote]
Hehe, det var ment som en humoristisk indslag :slight_smile:
Ville ikke lige afsløre det var en joke, før folk havde set den.

Jeg håber også at undgå dyreforsøg i studietiden. Er selv vegetar og meget optaget af dyrs rettigheder, og også den effekt kødproduktionen i øvrigt har på vores miljø, og derfor går det imod min natur at ofre dyreliv under studietiden. Jeg kan se behovet for dyreforsøg i forbindelse med forskning, men ellers er jeg absolut tilhænger af, at dyr ikke indgår i medicinstudiet. Jeg forstår godt alix, og jeg er egentlig også interesseret i svarene på hendes oprindelige spørgsmål?

Hvis du er så meget imod dyreforsøg, så skal du nok ikke vælge at læse Brodal når du får Neuroanatomi eller neurofysiologi, da der her omtales meget spidsfindige dyreforsøg - du får nok næppe noget fagligt ud af bogen, der dog nok vil kunne sætte dit sind i kog :shock:

Som kommentar til følgende citat omkring dyr og dyreforsøg er der et par ting, Alix og andre dyreglade mennesker, skrevet efter citatet, bør tænke over:

[quote=“alix”:3b3w5cvl]Tak for de to informative bidrag som gik ind på mine spørgsmål!
jeg har som sagt ikke haft i sinde at diskutere det her med jer, men pyt med det. Det var ikke mig der startede og jeg vil gerne forklare min holdning, Emil.

Jeg har noget imod dyreforsøg i undervisningen! Det er ikke ligestillet med at være imod dyreforsøg i medicinsk forskning, som dog alligevel burde holde sig i rammer. Det er okay, mennesket føler sig nu engang som herrsker over verdenen og vil gerne vedligeholde racen “Homo sapiens”. For det skal der så også ofres nogen dyr. Sålænge jeg kan helbrede mine menneskelige patienter, er jeg med på det.

Men som sagt vil jeg helbrede menneskelige patienter! det betyder, at jeg ikke kommer til at arbejde med dyr! Jeg får ikke noget ud af at afprøve noget på andre racer hvad jeg ikke ville kunne finde i simulation, bøger, el. andet.
Denne laerdal.dk side siger netop ingen ting om dyreforsøg.
Bortset fra, at du synes at dyreforsøg er noget andet en simulation - hvorfor er du for forsøg i studietiden, svend?

Det hvad der kan undgås, skal undgås! At man oplever at dyret ikke lider og har det godt osv. retfærdiggør ikke denne respektløshed som mennesket agerer med. Man kan ikke forstå hvad en mus siger gennem hjernescanning, man kan formode, men man kan ikke gå ud fra at musen nu ikke har nogen følelser. Mennesket kan ikke vide alt. Men som sagt, mennesket er kajseren over verdenen, så han gør, hvad der er godt for ens egen race. Det er okay, sålænge man omgås med respekt. En løve slår et dyr ihjel - det dyr, som den har brug for at leve. Han slår ikke ti dyr ihjel som når at rådne før end han kommer til at skulle spise dem.

Fordi jeg ikke bare tror på alt, hvad forskerne siger og fordi jeg respekterer omverdenen er jeg mod dyreforsøg i UDDANNELSEN.
Det er ikke nødvendigt.[/quote]

For det første bør dyrerettighedsforkæmperne tænke på begrebet og fænomenet antropomorficering. Disse mennesker har en slem uvane med at tillægge dyr menneskelige egenskaber. De glemmer, at naturen er moralløs - der hersker intet godt eller ondt her, ingen gode eller onde intentioner. Kun et instinktforankret ønske om overlevelse. Følgen af at tillægge dyr alskens forskellige, menneskelige egenskaber er, at naturen påduttes moralopfattelser, så nogle dyr bliver “de gode” (fx kaniner, kattekillinger og løver) og andre “de onde” (fx hyæner og ulve). Moralopfattelser er menneskeskabte. Der mangler ydmyghed, idet man slet og ret bør se dyr som én ting - væsener, der søger at overleve tilværelsen på Jorden. De har således ingen særrettigheder - det er noget mennesker med et misforstået pladderhumanistisk syn på tilværelsen har påduttet dyrene. Ved at tildele dyr rettigheder implicerer man, at de tænker som mennesker. Jeg har aldrig hørt værre, mere hovmodigt og indbildsk vås! :roll:

Problemet ved at menneskeliggøre dyr (fx i form af tildeling af rettigheder til dyr) er, at det øjeblikkeligt og bekvemt fjerner fokus fra det, vi mennesker mere end noget andet burde interessere os for, nemlig at kæmpe for menneskers rettigheder, livsvilkår og sundhed. Brug dog tid, penge og energi på menneskers ve og vel og lad dyr, om nødvendigt, indgå i bestræbelserne herpå. Med andre ord kan man sagtens respektere sin omverden OG være for dyreforsøg.

Før mennesker lærer at behandle hinanden ordentligt, bør dyrs rettigheder helt og holdent træde i baggrunden. Lad ikke menneskeforagtende dyreværnsrethaveri gøre sit hæslige indtog mere end tilfældet allerede er. Tag fx Spanien, hvor aber på konstitutionel basis har fået rettigheder… Det er virkelighedsfordrejning og pladderomsorg! Samtidig med at dyr tildeles rettigheder, myrder Israel løs på palæstinenserne, overlades somalierne til lovløshed i eget land på snart 20. år og undertrykkes tibetanerne brutalt i eget land af besættelsesmagten Kina. Proportionerne er helt væltet omkuld!

Kort og godt sagt: dyr skal ikke behandles humant men animalsk, da dyr hverken er eller nogensinde bliver mennesker. Dette gælder både i store (fx nævnte politiske forhold) som mindre store sammenhænge (fx dyreforsøg). Dyreforsøg tjener menneskets ve og vel og er derfor tilladeligt. Hvor dyrs rettigheder prioriteres, bliver mennesket taberen. Det, synes jeg, er svært at argumentere for, når man er læge.

S