Vedr. ansættelse som læge

Hej! :smile:
Jeg er på det seneste begyndt at bekymre mig lidt, ift. hvem der kan se min sundhedsjournal i fremtiden? Jeg kan læse mig frem til at det umiddelbart kun er mig selv, egen læge og læger/sygeplejersker der har dig som aktiv patient.
Men hvad med i en ansættelsessituation? Vil de som ansætter kunne vurdere dig udfra bl.a. din sundhedsjournal (altså hvis du skal ansættes som læge)? Altså har de krav på oplysninger derfra.
Jeg kan godt se at det ville virke absurd hvis de havde (synes jeg), men jeg mener mere om de i princippet kunne tjekke? Altså om de bare kan slå dig op så let som ingenting?

Jeg håber der er nogle “højere oppe” i systemet, der kan svare på det! :sweat_smile:

Jeg tror helt klart det er et fyringsgrundlag hvis de gør det.

Jeg tror heller ikke at det er “normal procedure” eller lovligt. Men jeg vil bare gerne vide om det er noget som sker “under bordet”. For hvis ingen kan finde ud af det, er det vel lige meget om det er fyringsgrundlag?

Alle som tilgår din journal i cosmic bliver dokumenterede som at have indgået journalen. Med andre ord kan man se hvis de gør det.

Det tror jeg ikke nogen er villig til at risikere og har aldrig hørt om det personligt.

Der sidder jo nogen og holder styr på hvem der åbner hvilke journaler (like big brother), så det vil blive opdaget med det samme, og det er ulovligt, de vil ikke kun blive fyret men også retsforfulgt og evt fængslet, det er bestemt ikke noget der bliver taget let på. Sidder selv med forskning og skal kigge på journaler, der skal rigtig mange ansøgninger til før man for lov at åbne journaler man ikke direkte er involveret i, hvis du ikke har godkendelse bliver det straffet.

1 Like

Ved godt at det nok ikke kan sammenlignes, men synes det er lidt skræmmende, at dette kommer frem i dag:

Jeg er medlem af pågældende Facebook-gruppe.

“Sagen” er blæst helt ud af proportioner. Der er ingen patienter, der bliver udleveret.

Til trådstarter: ingen tjekker din sundhedsjournal, bare rolig. Det er helt, helt kriminelt.

Der har været sager, hvor en læge har slået en kæreste op i cosmic (eller tilsvarende), og der bliver slået ned på det med det samme. Ledende overlæge får hver måned tilset en liste med læger, der har slået folk op (altså i cosmic eler tilsvarende og ikke i sundhedsjournalen), som de ikke burde. De kaldes så til en samtale med ledende overlæge.

3 Likes

Er det nu rigtigt? Jeg har lavet en del forskning og i mange tilfælde har jeg fået CPR numre fra andre hvor de lige havde “et spændende billede” eller case jeg kunne bruge og jeg er aldrig blevet indkaldt til en samtale, selvom det er patienter jeg på papir ikke havde noget at gøre med.

I mit tilfælde har der ikke foregået noget mistænkeligt men på papiret kan man ikke se om der er eller ikke er.

Det var hvad ledende overlæge sagde, da jeg begyndte på afdelingen.