Vanders Human Physiology 10th ed

Vanders Human Physiology af Widmeíer, Raff og Strang.

Forfatter: Widmaier, Eric/Raff, Hershel/Strang, Kevin

Forlag: McGraw-Hill Publishing Company
Udgave: Paperback 10th.ed.
Udgivelsesår: 2005
ISBN: 9780071116787
Sidetal: 864

Pris: 580.00 kr.

The fundamental purpose of this textbook is to present the principles and facts of human physiology in a format that is suitable for undergraduates regardless of academic background or field of study. This tenth edition features a clinically oriented focus to the study of human body systems.

Nogle der har erfaringer med denne bog, især hvorvidt den er mere eller mindre dækkende på medicin studiet. Jeg synes selv at det er en grundig bog der kommer hele vejen rundt om fysiologien og er pædagogisk og systematisk bygget op, men jeg er bestemt i tvivl hvor meget af fysiologi pensun på medicin den dækker?

Så en lidt omvendt anmeldelse.

Mvh
Michael Hansen

Den eneste måde du kan besvare dette er ved at kigge på målbeskrivelserne for studiet.
Der er jo frit bog valg på studiet.

mvh
svend

[quote]Den eneste måde du kan besvare dette er ved at kigge på målbeskrivelserne for studiet.
Der er jo frit bog valg på studiet.[/quote]

Ja, hvis de fandtes…

De findes.
Du skal dog være obs på at det ikke er det samme som de underviser eller eksaminerer efter dem :slight_smile:

ha.
Efter ca 1 times søgning på SIS, fandt jeg!!!
http://medicin.ku.dk/maal/

Spar din triumf. Indtil videre har jeg kun oplevet en sufficient målbeskrivelse for biofysikdelen af kurset i cellebiologi på 2. semester.

Du skal bemærke, at jeg var imponeret over at de har samlet dem ét sted.
Da de ikke passer, er opdateret, eller rent faktisk beskriver hvad vi bliver undervist eller eksamineret I, er en helt andet ting.
Jeg har pt aldrig oplevet en beskrivende målbeskrivelse, (jeg er på 10sem :slight_smile: )

Jeg gør ofte det, at jeg finder ud af faget jeg skal have, så søger på jeg amazon.com eller amazon.co.uk efter bøger som indeholder faget, og finder de fleste solgt bøger, og så læser jeg dem.
Det er ud fra et devisen, at hvad en læge i DK og en læge i UK kan ,er det samme, og indtil nu er det gået godt :slight_smile:

Gundestrup: Haha, kunne heller ikke helt forstå din “begejstring”. :wink:

Har diskuteret emnet om målbeskrivelser med en kursusansvarlig for 4. semester. Forståelsen for studenternes ønske om detaljerede målbeskrivelser lå på et lille sted - han syntes, som videnskabsmand, at “vi skulle lære det hele, så simpelt er det”. Måske glemmer han, at mens han har arbejdet med ét felt i årtier, så har vi i underkanten af 4. mnd. til et par organkurser.

Michael: Måske skulle du også kigge lidt på Ganongs fysiologibog: “Review of Medical Physiology” (928 s.), der er ganske populær i USA.

http://www.amazon.co.uk/Review-Medical- … 182&sr=8-1

Jeg har skam også kigget herinde på Forum, samt på unibog (akademisk boghandel) for at finde pensumlister for medicinstudiet.

Grunden til at jeg spørger er, at jeg allerede ejer Vanders. Jeg synes som sagt, den er utrolig lækker at læse og den er pædagogisk opbygget og letforståelig. Den dækker som sådan hele kroppen og skulle derfor være dækkende for området, men jeg ved ikke om den dækker i dybden.
Men er er ikke nogen herinde der kender den?

Den er fint dækkende - ligesom stort set alle andre fysiologibøger på universitetsniveau vil være dækkende, der står jo det samme i dem allesammen. Alt det der bogsnobberi er til at kaste op over… Det vigtigste er, om man kan holde ud at læse i dem, og det kan man kun finde ud af ved at prøve. Selv var jeg begejstret for Guyton.

  • Mikkel

Lidt i tråd med, hvad Mikkel siger, så har jeg igennem studiet læst i Berne&Levy, Guyton&Hall, West (lungefys), Boron&Boulpaep og Karlsen (nyre). De har alle deres styrker og svage sider - men det er også individuelt fra student til student, hvad man synes disse er!
Problemet med frit lærebogsvalg, er netop at man først EFTER at have læst flere af bøgerne, får nok perspektiv til at kunne sortere…

(Og så er der reelt ikke frit lærebogsvalg på Panum, da eksaminator oftest favoriserer opstilling i en af bøgerne…)

[quote=“Skovsen”:228zywwh]
(Og så er der reelt ikke frit lærebogsvalg på Panum, da eksaminator oftest favoriserer opstilling i en af bøgerne…)[/quote]

At eksaminator favoriserer en bestemt lærebog kan vel ikke forberede sig på? Ham møder man vel først til eksamen- altså efter man (forhåbentligt) har læst, og derfor valgt, lærebog.

Hvad underviseren melder ud han går ud fra er til at forholde sig til, men eksaminators hang til en bestemt bog er da umuligt at tage højde for.

Hvis underviser=eksaminator se venligst bort fra denne besked :lol:

[quote=“Simon.”:2djy1ip8]
Hvis underviser=eksaminator se venligst bort fra denne besked :lol: [/quote]

:wink:

Tøhø… :oops: