Valgfag

[b]Hey…

Jeg går i 2.g. og er temmelig sikker på at jeg vil studere medicin.
Indtil videre har jeg kemi og matematik på A-niveau, men nu står jeg og skal vælge et til valgfag.
Jeg vil gerne have tysk, men har hørt at det er en fordel at tage engelsk på A-niveau, idet mange af bøgerne er engelske…
Er der måske en der ved hvad der er bedst?

På forhånd tak
Aska :? [/b]

Hej Aska.

Jeg ser helt ærligt ingen som helst fordel i at tage engelsk på A-niveau. Sprogfag på højt niveau handler nemlig om tekstanalyse etc. Det får du ikke brug for.

På medicin møder du en masse nye fagudtryk - i begyndelsen på latin/græsk (og dansk) - senere på, ja, engelsk. Men det er altså natur- og sundhedsvidenskabelige fagudtryk. Dem lærer man ikke i gymnasiet, så glem det.

Find hellere et fag der interesserer dig. Tysk er da fint.

Hej Aska! I bund og grund handler det jo egentlig om at prøve at få det gode gennemsnit der giver dig adgang til studiet. Så slipper du i hvert fald for en masse “point-shopping” efterfølgende. Så hvis du er glad for tysk giver det dig nok også en bedre karakter, og så synes jeg da du skal vælge det. Mht. de engelske bøger er der altid et dansk alternativ, så selvom engelsk ikke lige er din kop te er du altså ikke helt “lost” :slight_smile:

Tak for hjælpen…
Det var lige hvad jeg gerne ville høre :up:

Der er ikke “altid” et dansk alternativ. Hvis man ikke er “dus” med engelsk, er det en dårlig ide at vælge medicin, eftersom størstedelen at stoffet ér på engelsk :nurse:

Der er ikke “altid” et dansk alternativ. Hvis man ikke er “dus” med engelsk, er det en dårlig ide at vælge medicin, eftersom størstedelen at stoffet ér på engelsk :nurse: [/quote]

Hvis blot man kan lidt valby-engelsk, så skal det sgu nok gå…

Jeg er da kommet igennem…og sprogøre er i hvert fald ikke noget jeg har…

Hej Aska

Jeg er enig med Agnethe i at vælge de fag som sikrer dig det bedste gennemsnit, medmindre det selvfølgelig ikke er nødvendigt. :slight_smile: Jeg havde fx. engelsk og musik på højt niveau selvom jeg var matematiker!

Mht. lærebøger tror jeg heller ikke at der findes danske alternativer til alle fag. På et eller andet tidspunkt skal man også læse diverse artikler fra tidsskrifter og de er sjældent på dansk. Men som nævnt tidligere er det stort set bare en masse fagudtryk man lærer og de er praktisk talt lige så forvirrende i den “engelske” som den “danske” version. Det vil måske tage lidt længere tid at komme igennem stoffet, men så længe du er bevæbnet med et par ordbøger og en god portion tålmodighed skal det nok gå.

Hej Aska!

Jeg ser intet problem i, at du vælger Tysk A. Jeg har selv haft Tysk A sammen med Mat A og Bio A, og hvis du er god til tysk - og godt kan lide sproget, så skal du vælge det.

En helt anden ting er, at kravene på Tysk A er lavere end på Engelsk A. Jeg blev student i år 2004, og mange, der havde engelsk A (og som var meget gode til engelsk) fik avere karakterer end tysk A-holdet til eksamen, - simpelthen fordi kravene er langt større til den sprolige beherskelse på Engelsk A.

Tysk er derfor en “nem” og god måde at forhøje sit snit med, hvis man er god til det - jeg opnåede f.eks. to 11-taller i både mundtligt og skriftligt tysk, og det hævede mit snit fra 9,5 til 9,6.

Desuden kan man i en bogbutik i Flensborg (Skanborg hedder den vidst) købe tyske medicinbøger, der er oversat til engelsk til en væsentlig lavere pris. I.e., at hvis man behersker at læse og skrive nogenlunde korrekt tysk, så kan man i hvert fald godt spare en hel del penge til bogkøb.

Summa Summarum: Vælg Tysk A - du vil ikke fortryde det! :smiley:

Er det ikke lidt overkill at vælge tre højniveau fag? Både kemi og matematik er fag med mange skriftlige afleveringer og det bliver næppe lettere at få et højt gennemsnit med et sprogligt fag med masser af tekster, der skal læses. Hvis du er helt vild med tysk er det selvfølgelig en god idé, men man kan nemt blive presset i 3.g med afleveringer, forberedelse og fester. Et blødt mellemniveau fag ville ideelt set være det bedste, men har man en speciel interesse og føler, at man kan klare det skal man da bare springe ud i det.

Mht. de engelske bøger vil jeg bare sige, at næsten alle har problemer i starten af studiet. Og det gælder ikke bare på medicin. Stort set alle videregående uddannelser bruger udenlandske bøger og alle føler, at deres læsehastighed falder drastisk. Det er dog ikke nødvendigt med det store engelske ordforråd da det (som det står skrevet ovenfor) er fagudtryk og fyldeord, der overvejende skal læses. Kan man læse en engelsk manual til en brødrister kan man læse medicin :slight_smile:

Morten

Tja… Du har ret… Men der er kommet en ny lov der siger, at hvis man har 3 højtniveaufag bliver ens gennemsnit forhøjet med 3%… Dvs. at man kan gå fra et gennemsnit fra 9,5 til 9,8…
Så helt dårligt er det ikke :?

Ok - det vidste jeg godt nok ikke. Er der så mange flere, der tager tre højniveau fag? I min tid (sidder og føler mig lidt gammel :frowning: ) var det kun nogle stykker, der valgte dette.

[quote=“Aska”:14kagqfx]Tja… Du har ret… Men der er kommet en ny lov der siger, at hvis man har 3 højtniveaufag bliver ens gennemsnit forhøjet med 3%… Dvs. at man kan gå fra et gennemsnit fra 9,5 til 9,8…
Så helt dårligt er det ikke :? [/quote]

Ved du, om det også gælder gamle studentereksaminer. Jeg blev færdig i 98 m 9,9 i snit, og har ind i mellem (men aldrig for alvor :wink: ) overvejet at uddanne mig til jordemor i stedet. Det ville da være fedt, hvis mit snit lige blev pumpet i vejret, af mine tre højniveaufag, som jeg af ren idioti valgte dengang…

Det gør det ikke, det er en del af den nye gymnasiereform

På vores skole er flere der har taget 3 højtniveau fag end året inden… Så det er vel en god ordning… Men man skal vel lige have i baghovedet at 3 højtniveaufag giver en ekstra arbejdsbyrde, hvilket kan være grunden til at man får lavere karakter, og så er de 3% spildt…

Det gælder faktisk for gymnasieelever, der påbegyndte deres uddannelse fra år 2002 og op efter…

Det gælder faktisk for gymnasieelever, der påbegyndte deres uddannelse fra år 2002 og op efter…[/quote]

Sådan som jeg har forstået det, gælder det fra optagelse på studie i 2006, ligegyldig hvor gammel din eksamen er.

Jeps, hobitten har ret - det gælder for ALLE. Ville da i grunden også være mærkværdigt, hvis studenter blev diskrimineret ud fra dimmisions-år.

Okay, min fejl, hader at være så skråsikker på noget der er forkert, men mente netop at have læst det på internettet om den nye gym-reform, sorry.

Hey Aska!!

Nu har jeg tilfældigvis en tante, der er assistent i Undervisningsministeriet, og jeg har snakket med hende om det.
Den regel er et udkast, undervisningsministeren (Ulla Tørnæs) kom med, og som Folketinget for kort tid siden har vedtaget. Ideen er, at man belønner de elever, der viser et ekstra incitament ved at vælge flere A-fag, end hvad der kræves.

Hermed en kort klarlægning:

  1. Ordningen har INTET med gymnasiereformen at gøre som sådan.

  2. Ordningen træder i kraft ved optagelse 2006 med tilbagevirkende kraft, dvs. elever, der startede helt tilbage i år 2003 vil blive omfattet af ordningen.

  3. Ordningen ligger i forlængelse af gymnasiereformen, fordi der i den nye reform kun er krav til et A-valgfag, hvor man i dag har mindst to. Ideen er så, at hvis man har to A-valgfag, så ganges eksamensresultatet med 1,03 og har man 3 A-valgfag, så ganger man med 1,06. Dvs. man belønner elever, der vælger flere A-fag end hvad bekendtgørelsen foreskriver. Alle elever, der nu går i 1. og 2. g, vil altså kunne gange deres snit med 1.03 (enkelte med 1.06), da de er omfattet af den gamle gym.ordning, og derfor har mindst to A-valgfag.

  4. Hele gymnasiereformen og belønningsordningen hænger ligeledes sammen med reformen af uni. uddannelserne, og der er således taget højde for, at mange studenter i årgang 2006 vil komme ude med et væsentligt højere snit (ex. 9,6 x 1.03 =9,88 = 9,9 i snit) - og dette har man selvfølgelig taget højde for. Det forventes, at når flere får en højt snit, vil de søge de populære studier, og den store søgning vil så presse nogle studier kvotientsmæssigt (især medicin), fordi, at vi jo ved at fler ansøgere = højere snit. Det er altså et begrænset favør man får, med mindre man i f.eks. 2.g er lige på vippen til at have sit ønskede snit. Man kan så vælge 3 A-valgfag i 3.g, og så stige med 0,4, og derved være ret sikker på, at man får sit ønskede snit.

  5. Du vil ikke blive omfattet af ordningen! (desværre!)

Hermed punktum for denne diskussion!! :smiley:

Ja, men jeg går i 2.g nu, så jeg vil blive omfattet ordningen… :wink: