Valg af universitet

Hej,
Jeg drømmer om at blive læge og ønsker at søge ind på medicinstudiet til sommer, men jeg er i tvivl om hvilke universiteter, jeg burde prioritere? Derfor ville jeg gerne høre, om der eksisterer nogle forskelle fagligt, socialt etc. mellem KU, AAU, SDU mm. som jeg burde tage til overvejelse, inden jeg søger ind?

Jeg vil enormt gerne bo på et kollegie, hvis det er muligt. Da jeg selv bor i Virum, har jeg tænkt på, om der er større chance for at komme ind på et kollegie hurtigt, hvis jeg studerer i f.eks. Aarhus end København?

Derudover er jeg nervøs for, om man kan risikere at føle sig meget alene, hvis man flytter til en ny landsdel i Danmark uden nogle venner, eller om man gennem studiet derimod vil få en masse nye venner?

Håber i kan hjælpe,
Mvh. Sofie

Det er hvad du gør det til. Kollegieventetid kan nok godt snige sig op på 2-3 år i København. Jeg kan varmt anbefale Grønjordskollegiet.

1 Synes om

Hej og velkommen til studmed.dk :blush:

Fint at overveje grundigt hvor du vil studere - særlig hvis du har karakterer så du kan vælge frit.
Socialt tror jeg at det er godt alle steder. Jeg ved at vi på SDU er gode til at dele noter osv. med hinanden og det er sikkert det samme på KU og AU.
Jeg synes det er relevant for dig at overveje om du gerne vil læse moduler eller semsetre. For her adskiller universiteterne væsentligt fra hinanden og det er nok den største forskel der er. Så overvej det en ekstra gang.
Jeg tror ikke du skal være nervøs for at komme til at føle dig alene. Alle der starter på studiet med dig er jo nye og en stor del er også tilflyttere. De fleste vil gerne have et godt (studie-)netværk og folk er generelt meget imødekommende og søde. Så vil man gerne fællesskabet så mener jeg at der er rigtig gode muligheder.

Håber at du kan bruge det lidt :+1:

Dbh.
KmK

2 Synes om

Nu har jeg selv boet i 10 forskellige byer i Danmark og har for nyligt taget springet til Malmø, og ud fra personlig erfaring vil jeg mene;