Valg af universitet

Hej,
Jeg drømmer om at blive læge og ønsker at søge ind på medicinstudiet til sommer, men jeg er i tvivl om hvilke universiteter, jeg burde prioritere? Derfor ville jeg gerne høre, om der eksisterer nogle forskelle fagligt, socialt etc. mellem KU, AAU, SDU mm. som jeg burde tage til overvejelse, inden jeg søger ind?

Jeg vil enormt gerne bo på et kollegie, hvis det er muligt. Da jeg selv bor i Virum, har jeg tænkt på, om der er større chance for at komme ind på et kollegie hurtigt, hvis jeg studerer i f.eks. Aarhus end København?

Derudover er jeg nervøs for, om man kan risikere at føle sig meget alene, hvis man flytter til en ny landsdel i Danmark uden nogle venner, eller om man gennem studiet derimod vil få en masse nye venner?

Håber i kan hjælpe,
Mvh. Sofie

Det er hvad du gør det til. Kollegieventetid kan nok godt snige sig op på 2-3 år i København. Jeg kan varmt anbefale Grønjordskollegiet.

1 Synes om

Hej og velkommen til studmed.dk :blush:

Fint at overveje grundigt hvor du vil studere - særlig hvis du har karakterer så du kan vælge frit.
Socialt tror jeg at det er godt alle steder. Jeg ved at vi på SDU er gode til at dele noter osv. med hinanden og det er sikkert det samme på KU og AU.
Jeg synes det er relevant for dig at overveje om du gerne vil læse moduler eller semsetre. For her adskiller universiteterne væsentligt fra hinanden og det er nok den største forskel der er. Så overvej det en ekstra gang.
Jeg tror ikke du skal være nervøs for at komme til at føle dig alene. Alle der starter på studiet med dig er jo nye og en stor del er også tilflyttere. De fleste vil gerne have et godt (studie-)netværk og folk er generelt meget imødekommende og søde. Så vil man gerne fællesskabet så mener jeg at der er rigtig gode muligheder.

Håber at du kan bruge det lidt :+1:

Dbh.
KmK

2 Synes om

Nu har jeg selv boet i 10 forskellige byer i Danmark og har for nyligt taget springet til Malmø, og ud fra personlig erfaring vil jeg mene;
har du en okkupation i byen du bor i (især studie), vil du hurtigt stifte bekendtskaber og ud af disse bekendtskaber, vil du danne gode venskaber.

1 Synes om

Jeg vil gerne byde ind med noget her :slight_smile:

Jeg har læst min bachelor på KU og læser nu kandidat på SDU. Der er flere årsager.

Først og fremmest skal du ikke være bekymret for det sociale uanset hvor du ender. Der er masser af studiestartsarrangementer, og alle er jo nye det samme sted. Jeg havde en rigtig god studiestart på KU, som jeg aldrig glemmer. Hvis du ikke får en kollegieplads med det samme, kan du garanteret finde et fremlejet værelse, indtil du får dit eget. På alle universiteter er der fredagsbar (når the 'rona ellers gider skride), og der er interessegrupper for en hver smag. Man kan fx være med i Førstehjælp For Folkeskoler, Bamsehospitalet, diverse specialeorienterede selskaber (SAKS for kirurgi, SATS for anæstesi med mange flere …), og på Panum ved jeg, at der også er religiøse grupper, windsurfing, tequilagrupper og jeg ved ikke hvad. Det er bare om at finde et fællesskab, man synes er sjovt at være i!

Mit vigtigste råd til dig er, at du reflekterer over, hvordan du foretrækker at gå til eksamen. I gymnasiet er der jo kun én måde, så du har ikke andet at sammenligne med, men på medicinstudiet kan der være semester- eller modulstruktur, alt efter hvilket sted du læser. Jeg ville ønske, at nogen (fx en studievejleder) havde sagt til mig, at det er vigtigt at overveje, hvordan man helst vil gå til eksamen. På KU er der grundlæggende semesterstruktur, hvilket betyder, at der i slutningen af hvert semester er én eller flere store eksaminer, hvor pensum er rigtig stort, men til gengæld har man færre eksaminer end på fx SDU, hvor der er modulstruktur. Det betyder, at der er eksaminer to gange pr. semester, hvilket igen betyder at undervisningen i de enkelte fag er begrænset til ca. 10 uger. Af den årsag går man oftere til eksamen, men pensum er til gengæld tilsvarende mindre. Dét havde jeg aldrig overvejet, da jeg søgte ind, og det skulle jeg have gjort.

For mig personligt var det nogle benhårde og opslidende eksamensperioder på KU, hvor jeg aldrig følte, at jeg var godt nok forberedt til eksamen, fordi jeg (i værste tilfælde) skulle op i seks fag i én eksamen. Det var overhovedet ikke mig, og det er en af de vigtigste årsager til mit skift til SDU her på kandidaten. Nu er jeg kinda hele tiden lidt i eksamensperiode, men jeg føler, at pensum er blevet meget mere overskueligt, og når jeg tænker på min fremtid som læge, giver det mig ro i maven, at jeg føler, jeg er sat grundigt ind i de fag, jeg afslutter. Der er garanteret nogle, som virkelig hader at gå til eksamen og derfor har den stikmodsatte holdning end mig, og netop derfor er det bare megavigtigt, at du gør op med dig selv, hvad du foretrækker :nerd_face:

Jeg er ikke helt inde i, om der er modul- eller semesterstruktur på AAU og AU, men det kan du hurtigt selv finde ud af i deres studieordninger. Uanset hvor du ender, så er medicinstudiet megaspændende, og det bliver kun mere spændende, jo længere på studiet du kommer! :smiley:

Jeg håber, mit svar kan hjælpe dig lidt på vej, ellers er du velkommen til at skrive igen :smiley:

VH!

4 Synes om