Valg af stetoskop

Jeg overvejer lidt at købe mig et nyt stetoskop. Jeg har Littmann Classic II SE som jeg er fint tilfreds med. Men jeg kunne tænke mig noget “federe” nu hvor jeg er ved at være færdig 8)
Jeg har ikke rigitg kunne finde nogle sites med anmeldelser eller lignende.
Så jeg vil gerne enten have links til sådane og/eller høre hvad du har erfaret/hørt er fedt!

Jeg ved det er søgt men:

et godt øre, ro og regelmæssighed og vide hvad man skal lytte efter…

Jeg håber andre har nogle mere konstruktive bud…

Til McBain,

jeg ved godt, det er et kedeligt svar når man interesserer sig for gadgets og teknik (som jeg selv også gør det), men jeg må nok give Frold ret.

Stetoskopi er en sjov undersøgelse, men - som du ved - hører vi ikke alle det samme når vi stetoskoperer samme patient. Desuden er undersøgelsen relativt uspecifik, hvorfor den, i mange tilfælde, kun kan bruges som indikation for at bestille en ny undersøgelse (røntgen af thorax, ekkocardiografi, bloddyrkning osv.). Derfor kunne man sikkert fint klare sig gennem hele sin karriere med et sygeplejestetoskop, selvom de er ret ringe.

Men hvis du insisterer, kunne du måske overveje et elektronisk Littman stetoskop? De koster vist et par tusinde, men så kan de også lave en digital lydoptagelse, som så kan afspilles til morgenkonference eller føjes til patientens elektroniske journal, hvis ellers det danske sygehusvæsen nogensinde spænder hjelmen og får indført det!

Ellers prøv at søge på google efter ‘comparison of stethoscopes’. Det giver 22.300 resultater, så det er bare at klø på!

mvh Søren.

Jeg er helt enig. Og mit Littmann er da sikkert godt nok. Men det er altså rart at kunne lave bedside diagnose…især hvis ekkoapparatet ikke er i nærheden, eller at man er uden for moderne hospitals faciliteter!

Jeg har et elektronisk Welch Allyn / Meditron stetoskop (godt nok skaffet til 25% af normalprisen gennem et helt specielt tilbud min kæreste fik), og det er rigtigt godt.
Min svigerfar (pratiserende dyrlæge) der var rimelig skeptisk overfor det, blev helt vild da han havde prøvet det, og vil nu selv have et magen til (hans assistent har købt et for nyligt).

Lydkvaliteten skulle efter sigende være bedre end Littmans (som godt nok er lavet i DK) pga. meditrons patenterede sensor. At medicoteknik-giganten Welch Allyn har valgt Meditrons stetoskop taler også for Meditron.
Welch Allyn kalder Meditrons stetoskoper for “Master Elite stethoscopes” når de sælger dem.

Men den kan ikke optage (uden ektraudstyr) og gemme lydene som Littman 4000.

Welch Allyn/Meditrons store stetoskop er vist lidt billigere end Littmans store. Der er en mindre og nyere udgave af meditrons som vist kan det samme og koster det halve (forhandles af medshop.dk)

Infosider :
Littman 4000
Meditron
Welch Allyn : Master Elite Stethoscopes with SensorTech™ technology

Da jeg kun lige er startet på fase II kan jeg desværre ikke selv komme med de store bedømmelser.

Godt jagt :slight_smile:

Tja

hvis i skal ud at købe stetoskoper er der virkelig penge at spare ved at købe i udlandet fx kan litmann cardiology III stetoskopet som koster 1517+ forsendelse hos medshop købes for godt 700 kr her:

http://www.egeneralmedical.com/littmann.html

men generelt er der virkelig penge at spare ved at købe i udlandet

Hvis man køber uden for EU kan der bare blive lagt både dansk moms og en vis told (alt efter varekategori) på varen. :confused:

det kan ske, ja, men jeg har købt over 20+ ting fra udlandet og har aldrig set det ske endnu, og med de penge man kan spare hvis man ellers havde tænkt sig at ligge en lille tusindkroneseddel for sit stetoskop i dk, er der næsten ikke den store forskel i den pris man ender op med, selvom man skulle være uheldig, hvis man desuden får sendt stetoskopet som gave er riscici endnu mindre

Hvis prisen ender som den samme (næsten) vil jeg hellere have en dansk forhandler jeg kan gå retur til og brokke mig (hvis der er problemmer med varen) - men jeg er nok også den “forsigtige” type :smiley:

Det er jo kun en risiko for at den ender med den samme pris. Og halv pris at vinde er jo en del!!
De der elektroniske er tilgengæld ret dyre lige meget hvad!
Til gengæld ser Welch Allen almindelige stetoskoper også ret fede ud!

frold, som sagt jeg har købt varer i USA over 20 gange og er aldrig blevet opkrævet moms eller told (har sparet mange mange tusinde kr.) og der er masser af penge at spare (fx littmann master cardiology III $133, ca 800kr, til fordel for de 1800kr herhjemme), og hvis vi skal være helt ærlige er der næppe det helt store at brokke sig over mht et stetoskop, deusden øver littmann som regel 5-7 års garanti på stetoskoperne, og skal de repareres skal det gøres ved nærmeste 3M forhandler som der er flere af i Danmark så det skulle slet ikke være det store problem

jeg har selv købt nogle gange fra USA, og problemet er at de ofte sender med UPS elller ligende, som sørger for toldningen :frowning:
Dvs at jeg 100% af de gange jeg har bestilt ting i usa har betalt for alt, inc moms, skat, COD (gebyr fra UPS side), samt forsendelse.
Dette er desværre ofte ikke til at betale sig, og samtidig er det umuligt at benytte garanti eller klage over varen, da transporten ofte dyrer end varen i sig selv :frowning:
Det er mine mindre gode erfaringer :frowning:

mvh
svend

er ikke helt enig gundestrup, langt størstedelen af alle firmaer understreger at dem og deres kurererer ikke er ansvarlige for fortoldningen // beskatningen, og at dette er et mellemhavende mellem køber og myndigheder, jeg har aldrig oplevet UPS gå ind og sørge for fortoldning // pålægning af moms på trods af at UPS altid har sørget for mine forsendelser.

Mine indkøb har bl.a. været computerkomponenter, bøger, software o. lign., og har ikke haft en dårlig erfaring endnu - havde jeg haft det havde jeg sørme holdt op med handle sådan :slight_smile:

ved langt de fleste ting kan man ved en hurtig inspektion af pakken konstatere om den er beskadiget eller ej, er den det kan man nægte modtagelse, eller vælge at modtage penge fra kurererens forsikring, men det er begrænset hvor meget der fx kan være i stykker på et stetoskop …

går der endelig noget i stykker er det som regel heller ikke noget problem at få repareret // udskiftet det på garantien, et firma som littmann ejes af 3M der som nævnt tidligere har afdelinger i Danmark, og det er tilfældet for langt de fleste mainstreamprodukter som man køber for at spare penge.

og som sagt har jeg aldrig betalt told // moms, og uanset hvordan og hvorledes er der penge at spare ved fx at købe stetoskoper i USA idet moms + told sjældent beløber sig over 30% ekstra af varen, og vi snakker besparelser i nærheden af de 60-65%

kilde http://wwwapps.ups.com/ctc/request
Så hvis firmaet udfylder formlen korrekt, giver UPS oplysnigerne videre til Told og SKat… du har været heldig :slight_smile:

Det blev et Littmann Cardiology III i Navy blue med mine initialer ingraveret og et org navneskilt med mit fulde navn ingraveret. Pris 140$(815 kr.) inklusiv forsendelse. Får så min ven “over there” til at sende eller transportere det hjem!
Valgte det fordi flere har sagt at det er fedt, og så var det ikke så dyrt som det anbefalede elektroniske!

du bestilte fra USA anyway, nice, held og lykke, har dog hørt folk snakke om at master cardiology til ca 80 kr mere skulle være det bedste af det bedste… men hvem ved

Jeg så godt på det, men man skal jo stoppe et sted!

og skulle du ikke være kommet med den anbefaling tidligere, da det var det tråden handlet om!! :wink:

Jeg er i gang med at vælge et stetoskop. Og jeg er ny i denne verden og ved jo ikke en pind om alt det her.
Jeg ved godt at nogle skriver, at man ikke hører noget som helst bedre i et dyrere stetoskop så længe man ingen erfaring har.
Men nu har jeg fået penge i gave og vil gerne spendere lidt. Jeg er virkelig blevet fristet til at købe et Spirit stetoskop, da de er meget billigere end Litmanns. Der er også op til 10 års garanti på nogle af dem fra Spirit. Kort og godt skal det være god kvali, men jeg gider ikke betale for et navn.
Er der nogen, som har en hjælpende kommertar til en grøn studerende?

Tak tak

Er der nogle der ved om man kan finde stetoskopfund som lydfiler på nettet? F.eks. ronchi og krepitation… Er igang med lungemedicin, og har ærligt talt lidt svært ved at forestille mig lydene.

Mvh. Christian