Valg af klinikudvalg (KU)

Hej

Jeg skal starte på 6. semester på KU efter sommerferien, og i den forbindelse vil jeg gerne høre jeres mening om klinikudvalgene.

Jeg har hørt mange historier om at nogle hospitaler er rigtig gode, mens andre er mindre gode. Dette gør, at jeg er ret forvirret, og ikke har anelse om, hvad jeg skal vælge.

Derfor vil jeg rigtig gerne høre om jeres erfaringer.

Jeg har haft undervisning ved Kommunen, Rigshospitalet og Amtet, og mine erfaringer er, at man specielt på Rigshopitalet underviser og eksaminerer i perfide, perifere emner.
I amtet og kommunen gør underviserne meget mere ud af, at man skal kunne de store, almindelige sygdomsenheder godt, mens de meget smalle områder nedprioriteres.

[quote=“Martinello”:389igx4o]
I amtet og kommunen gør underviserne meget mere ud af, at man skal kunne de store, almindelige sygdomsenheder godt, mens de meget smalle områder nedprioriteres.[/quote]

Og sådan bør basic doctor uddannelsen være…

Jeg har selv været på Roskilde. Det ligger under rigshospitalet. Det var simpelthen super. De øvrige fag jeg har haft på riget har faktisk været rigtigt gode. De har mine varmeste anbefalinger.

Jeg have forstillinger om ugiddelige undervisere og dårlige læger på riget. Men er faktisk blevet rigtigt postivt overrasket. Sanheden er nok at det kommer mere an på hvilken afdelling end hvilket hospital/klinik udvalg.

Var det mig der stod og skulle vælger. Ville jeg prøve at komme på Roskilde, Køge eller Hillerød i nævnte rækkefølge.

Hejsa

Jeg har siden 7. semester været under Rigshospitalets klinikudvalg og har været godt tilfreds. På 7. og 8. semster havde jeg medicin og kirurgi i Roskilde og Køge (dengang man var begge steder), og det var fænomenalt godt, så det kan jeg kun anbefale. Siden da har jeg haft klinikophold i anæstesiologi og psykiatri på Frederiksberg og det var OK, især psykiatrien. Anæstesiologien var af lide ringere kvalitet, da der ikke er akut anæstesiologi på Frederiksberg. Frederiksberg ligger forresten også under RH’s klinikudvalg. Alle andre fag har jeg haft på RH, og det har været glimrende. Jeg har ikke haft den opfattelse, at der bliver eksamineret i andre emner end dem, der er relevante. Der er selvfølgelig altid enkelte undtagelser, men der er også mange undervisere, så de få personer, jeg har hørt om, som har haft dårlige oplevelser, vil nok ses under alle klinikudvalg. Så konklusionen er altså en anbefaling af Rh’s klinikudvalg. Jeg kan jo af gode grunde ikke sammenligne med andre klinikudvalg, da jeg kun har været på RH.

Held og lykke med valget :smiley:

Theede

Jeg har heller ingen dårlig erfaring med RH(10,11,12). PÅ 7-8. var jeg på Frederiksberg(som også er RH), hvilket var godt. Derudover var jeg på BBH og Gentofte på 9. Og jeg har haft vikariat på Glostrup. Alle stederne har været gode. Hvsi jeg skulle vælge ville jeg tage et sted, hvor man kan komme i skadestuen. Det er noget der er sjovt og lærerigt, da det er små hele forløb man hurtigt kan stå for alene.

Tusind tak for hjælpen.

Efter nøje overvejelse har jeg besluttet at vælge Roskilde. Det tager jo slet ikke så lang tid med tog.

:slight_smile:

@Runaldo jeg vil blot oplyse dig om at du ikke kan vælge (eller skal vælge sygehus på 6 sem.) du skal vælge amt. Der er ikke undervisning på Roskilde på 6. semester…

Jeg ved ikke, hvordan den nye studieordning fungerer mht. valg af klinikudvalg, men på den gamle ordning skulle man vælge sygehus, og der var der en ordentlig spiseseddel, hvor man så kunne vælge ud fra.

Dengang skulle man vælge, hvor man gerne ville have sit kliniske ophold i medicin/kirurgi, og man blev på baggrund af valgte sygehus indplaceret i det pågældende sygehus klinikudvalg. Derefter kunne man med nogen sandsynlighed regne med at være tilknyttet dette klinikudvalg resten af studietiden.

Når man vælge hospital, skal man være opmærksom på, at man ikke nødvendigvis kan få undervisning i alle fag på det pågældende sygehus. Specielt fag som dermatologi/øre-næse-hals/ophthalmologi/gyn-obs/pædiatri/patologi udbydes kun på de større hospitaler. Ligeledes kan man risikere at blive omplaceret klinikudvalgene imellem pga. kapacitetsproblemer.

På ny studieordning skal er det vist sådan at man skal vælge klinikudvalgt til 6.sem (skal vælges sidst på 5.sem) og et sygehus til 7.sem (som jo så er i det pågældende klinikudvalg)