Værnepligt efter studiet

Jeg mener dog stadig bestemt at man hvis man vælger lægeværnepligten kan nøjes med 1 mdr. basis (rekrut)uddannelse, og ikke 4 mdr. ellers er der lavet helt om siden efteråret 2003 hvor jeg var turen igennen. Men det er selvfølgelig muligt.
Efter den første mdr. var der mange foskellige kurser: traumatologi (incl operationsøvelse), idrætsmedicinsk kursus, pædagogisk kursus, kursus i ledelse og uddannelse samt en del lægerelaterede militære kurser. Kan det laves hurtige og mere relevant: JA Er det helt spild af tid: NEJ.

Og tænk også på muligheder fremover. Hvis der kommer lægebemandede redningshelikoptere som amterne håber på, og det skal etableres ved hjælp af Forsvarets eksisterende beredskab - så ved jeg godt hvilke læger der kommer først i køen.

  1. Lægeværnepligten er i øjeblikket lavet om til 4 mdr basis + noget mere. Om det er en midlertidig ordning skal jeg ikke kunne sige.

  2. Når / hvis “de flyvende læger” bliver i etableret i DK, bliver helikopterne formentligt bemandet med speciallæger i anæstesiologi fra de 4 traumecentre.

[quote]Hey

Er der nogen der så ved lidt om hvad forsvaret gør med studmed- militærnægtere, der endnu ikke har aftjent værnepligt???

Hilsen

Peter[/quote]

Man skal være opmærksom på det sted man søger hen som militærnægter. Der er en regl som heder sig, at man ikke kan få en militærnægter stilling, der kan give dig fortrinsret, eller fordel i dit videre virke. DVS. hvis man er uddannet læge og vil være militærnægter i sin værnepligt SKAL man IKKE søge stilling f.eks ved noget forskerrelateret hvis man ved at man inderst inde skal være forsker. Reglen blev lavet fordi at staten ikke må/skal give nogen fordele frem for andre, da de betaler lønen for den værnepligtige, eller tilskud til den. Men som så meget andet kan det også være lavet om, så være MEGET obs på reglerne inden Du/I vælger, det kan i stidste ende betyde en eller anden for for straf hvis man bryder Dem.

/rasmus/