Væk i starten af 4. på KU?

Hej Derude
Jeg skal egentlig kun på 3. nu, men sidder og planlægger en sejltur fra januar næste år, altså lige før 4. semester… Og den vil jeg jo gerne have skal være så absolut lang som overhovedet muligt 8)
Jeg har forstået det sådan at de 4 første uger af 4. semester er sat af til osval1 samt tidligt klinisk ophold - begge har jeg tænkt mig at afvikle i grønland den efterfølgende sommer. Er der nogen derude der har prøvet at skrive osval1 uden at tage undervisningen i litt.søgning/etc, og har råd i den forbindelse?

Og hvad sker der så umidlbart efter de indledende uger med klinisk ophold og osval - kan man feks være væk de første 2-3 uger af selve organkurset (dvs ialt først dukke op på panum 6-7 uger inde i semestret) og stadig hænge ved? (ved godt det er individuelt, men hvad synes i?)

Jeg synes det er uoverskueligt at regne ud hvad der er obligatorisk på 4. semester - er det virkelig kun øvelserne i biokemi? Hvad med sau-timerne (mik+mak)? Og kan man klare sig uden de første af dem?

Håber nogen derude har et forkromet overblik de vil dele lidt ud af.

:smiley:
Anna

Kære Anna
De første fire uger: Det er helt rigtigt forstået, at de første fire uger af 4. semester er afsat til OSVAL I og tidligt klinisk ophold.
På 4. semester er der både obligatoriske øvelser i fysiologi og biokemi, og så vidt jeg husker, afvikles nogle af dem inden for de første 2-3 uger af organkursus 2.
At blive væk: Jeg vil absolut anbefale dig, at du følger organkurserne fra dag et. Det er mit indtryk, at mange studerende undervurderer sværhedsgraden af 4. semester. Muligvis synes man, at man har godt styr på stoffet, når man sidder og læser, men når man så begynder at lave eksamenssættene, opdager man desværre, at der stilles betydeligt større krav, end man umiddelbart havde forestillet sig.

Anatomi: Reelt tror jeg godt, at man kan klare sig uden sau-timerne. Jeg lærte selv anatomien ved at sætte mig med bogen og gentage det hele, indtil jeg kunne det. Sau-timerne egner sig muligvis godt til at skabe overblik. Mave-tarm histologien tager noget tid at lære. Jeg havde meget glæde af, at lave tidligere eksamenssæt, hvor jeg øvede mig i at lave alle anatomibesvarelserne. På den måde opnår man rutine i at lave besvarelserne og bliver meget mere sikker i stoffet og kan huske langt flere detaljer.

Håber det var en hjælp.