Vægtning af fagsnit hhv. uniTEST 2021

Sådan har jeg det også med forummet her :slight_smile:

Ja det er bachelor+kandidat, som begrænser mig også.
Det er muligt at tage en uni-kandidat og derefter én på kons, men ikke omvendt. Det er noget med at kons hører under kulturministeriet, mens uni er under forsknings- og undervisningsministeriet.

Jeg læser dansk+engelsk op som selvstudie det næste år (+undervisning med fysisk fremmøde i alle de naturvidenskabelige fag), og materialerne til dét kan søges frem via google, vuc’s hjemmeside, i hvert fald den århusianske - med dét forbehold at det er 2019/20-pensum der ligger der, og at 2020/21 nok ændres en smule.
Der findes også online-suppleringsmoduler svarende til dem med fysisk fremmøde i timetal og til samme pris, 550 kr. pr. fag - så længe det ikke er et fag du har haft før på samme niveau.
Hvis du har haft det før, hedder det ikke GS, gymnasial supplering, men HF Enkeltfag, og de koster cirka 12.000-25.000 pr. fag at genoplæse.

  • så sidstnævnte er grunden til jeg kører selvstudie i de to fag jeg har haft, dansk og engelsk :wink:

Hej Jeo,

Jeg er lidt nysgerrig på, hvor du finder de online suppleringskurser til den pris (550,-). Jeg har kun fundet online HF-enkeltfag til ca. 10.000,- pr. fag, selvom jeg ikke har haft faget før, men pga. videregående uddannelse.

Håber at høre fra dig :slight_smile:

Hej Jeo,

Jeg er lidt nysgerrig på, hvor du finder de online suppleringskurser til den pris (550,-). Jeg har kun fundet online HF-enkeltfag til ca. 10.000,- pr. fag, selvom jeg ikke har haft faget før, men pga. videregående uddannelse. Måske vi kan sparre med hinaden og få drømmen til at gå i opfyldelse?!

Håber at høre fra dig :slight_smile:

Hvem er Jeo? Er det mig du spørger? :slight_smile:

Det hedder gs, gymnasial supplering

Hej Kathrine
Du kan søge GSK fag her: Suppler din gymnasiale eksamen | GS | KVUC
De fleste fag koster 550kr.
Jeg har det sidste halve år læst Fysik B og Mat A online på KVUC. Det fungere rigtig fint, faktisk synes jeg at undervisningen på online kurserne, har været langt bedre end den undervisning jeg fik på gymnasiet i sin tid.
Derudover kan du melde dig til sommerkurserne, hvor et fagniveau gennemføres på en måned, det gjorde jeg med Kemi B, og det var også rigtig fint! :slight_smile:

(De koster vidst omkring 10000kr hvis du allerede har en videregående uddannelse, som du har færdiggjordt, eller tidligere har taget faget på samme niveau)

Jeg kommer godt nok lidt sent til festen, men for interesserede kan jeg fortælle, at dette ikke er fuldstændig korrekt. :blush: I har allerede talt lidt om PBL-modellen i Aalborg, som netop er orienteret mod en problemorienteret tilgang og løsning. På psykologistudiet i Aalborg, hvor jeg skal til at starte på 4. semester, har man både skriftlige og mundtlige eksamener. Her skriver man også større opgaver i forårssemesteret for at forberede den studerende på at skrive bacheloropgave og andre større opgaver. Således er du ikke helt grøn, når den vigtige bachelorskriveproces påbegyndes. Det ser jeg som en enorm fordel.
Men ja, derudover tror jeg det er korrekt, som du skriver Leeloo, at de andre universiteter har mere fokus på skriftlige eksamener. Det ved jeg i hvert fald er tilfældet for psykologi i Aarhus :blush:

Og som slutbemærkning kan jeg fortælle til jer, der spekulerer i alder, økonomi og optag, at I ikke er alene med overvejelserne og bekymringerne. Jeg har selv tumlet med dem og aktivt søgt trådene herinde for bekræftelse i mine overvejelser. Jeg er en kvinde på 30, som starter på medicin på AAU til september. Til den tid vil jeg lige være blevet 31. Det var min første prioritet, hvorefter psykologi var næstefter - den kom jeg ind på i 2019. Jeg prioriterede desuden Aalborg over de andre uddannelsesbyer. Jeg har et tilsagn til medicin, da jeg fik en standby-plads i sommers. Jeg er optaget gennem kvote 2. Jeg bor ikke i Aalborg, men pendler til byen ved enten at køre 1 time i bil eller tage tog, som tager 1,5 time (hver vej). Min SU er ved at være brugt op, og det er en skam. Men jeg priser mig lykkelig over, at vi bor i et land, hvor vi får penge for at uddanne os og ikke (nødvendigvis) skal betale for vores uddannelse pr. semester. Vi har lov til at ombestemme os undervejs i vores uddannelse og vores dannelsesproces, selvom det dog kan give nogle økonomiske ulemper senere. Systemet er langt fra perfekt! En under middel fasttømret karakter fra ungdomsuddannelserne er ofte en lænke om anklen mht. fremtidsovervejelser på en videregående uddannelsesinstitution. Så den du er som 18 årig og de overfladiske karakter, som du har fået i den alder på ungdomsuddannelsen er en stempling om, hvilken person du er, og det er ikke ok! Vi mister en masse gode mennesker og ressourcer med den mentalitet. Omvendt er de personer på den anden side af skalaen, som får høje karakterer med til at holde det uddannelsessystem, som vi har her i Danmark, i live. Kun de mennesker med de bedste karakterer kommer ind på de eftertragtede videregående uddannelser. Sådan er systemet bygget op, og jeg tror det ville kræve en reform eller omstrukturering internt på universiteterne for at ændre dette. Og når vi har et system i Danmark, hvor langt de fleste uddannelser er gratis, så skal der jo være en rangordning for, hvem der har gjort sig mest fortjent - omend den måske er lidt skævvredet.

Nå teksten blev lidt lang :blush: beklager. Men jeg ønsker jer alle sammen held og lykke med optagelsen på jeres prioriteter. I er mega seje!

Jeg vil afrunde med et citat jeg så på Instagram for et års tid siden og som har floreret på nettet ligeså. Jeg kender ikke citatets ophav, men måske det kan sætte tingene lidt i perspektiv. Tiden kommer alligevel til at flyve afsted under studiet.

“Me: But I’m going to be almost 30 before I’m a doctor!
Mom: You’ll be 30, anyway. Might as well be a doctor.”

Og så håber jeg at se en masse nye medicinstuderende i Aalborg til september med masser af livserfaring! :fire:

4 Synes om

Haha, ja det var faktisk dig :wink:

Jeg har tilmeldt mig Biologi A som selvstuderende. Du var også selvstuderende, right? Hvor man selv er ansvarlig for at finde bøger og materialer…

@ATH: tak for dit skriv :slight_smile: og fedt citat

@Kathrine_90: jeg er både GS-studerende og selvstuderende i dette forår. Jeg kører selvstudie i dansk og engelsk og mit GS-hold i kemi B er kun online pga. corona, indtil videre februar ud.
Så det er ikke korrekt at GS generelt kun findes som online eller selvstudie og ellers koster dyrt :slight_smile:

Jeg har betalt 550 pr. fag og suppleret mat B, mat A og fysik B op i efteråret 2020 med fysisk tilstedeværelse (primært).
Jeg har en kandidatuddannelse.

Men jeg tror det afhænger af hvilken by/hvilket VUC og hvilke fag.

En lille sidebemærkning: jeg har lige fået dispensation fra kandidatreglen fra SDU!!! :smiley: :smiley: :smiley:
Så nu slipper I nok ikke for mig på medicinstudiet!

1 Synes om

Hej Leeloo,

Kæmpe tillykke med dispensationen!
Nu bliver jeg også nysgerrig på, hvordan det er lykkes dig? Tænker, at du har søgt forhåndsgodkendelse?

Det må virkelig afhænge af hvilken by for det er simpelthen ikke lykkes mig, at finde et online kursus, der ikke koster omkring 10.000,-

Men selvstuderende kan jeg få lov til. Er spændt på, hvordan det kommer til at foregå.

Bedste hilsner

Tak :slight_smile: :slight_smile: :slight_smile: der blev også grædt, jublet og poppet champagne her!

Hvilken by er du i?

Ja, jeg nåede at søge forhåndsgodkendelse ved SDU, men ikke i Aarhus (fordi jeg overspringshandlede på det i maaange uger). De har dog fået en ansøgning inkl. dispensationsansøgning nu, AAU også.
Jeg har fået dispensation, tror jeg, fordi min læge har skrevet et brev hvor han betegner min traumatisering og piskesmæld som grunde til jeg ikke længere kan arbejde med mit tidligere fag eller beslægtede fag og derfor anbefaler at jeg tager en ny uddannelse.
Hvilket er i overensstemmelse med sandheden.