V vil sætte læger i gabestok

Kilde: http://www.berlingske.dk/indland/artikel:aid=883878

Alle praktiserende læger skal fremover på deres klinik have et skilt hængende, hvor deres fejlbehandlinger listes op. Samtidig skal lægefejlene være offentligt tilgængelige på en central hjemmeside.
Et andet af de i alt seks konkrete forslag handler om, at lægeklinikkerne skal holde åbent én lørdag hver måned, og to dage om ugen skal de have udvidet åbningstid.

Fuldstændigt sindsygt… hvem skal det gavne og har vi ikke allerede en instans der kan tage sig af den slags??? Endvidere hvem gider have en læge der ikke tør udtale sig om noget med mindre han/hun er 100% sikker i sin diagnose… så vidt jeg ved beskæftiger man sig ofte med en behandlingshypotese… Ej til gavn for patienter dette forslag.
Der findes tusind andre metoder til at kvalitetssikre - brug dem!

Det virker som om, der for tiden foregår en magtkamp af dimensioner mellem regioner/stat på den ene side og de onde, pengepugende læger på den anden side.

Det er ikke mange dage siden, at regionerne med Bent Hansen i spidsen meldte ud med et betonkommunistisk forslag om at tvangsudskrive læger på speciallægeuddannelsen til sygehusene på bøhlandet. I samme åndedrag skulle de lidt yngre kolleger i den grad skal have armen vredet om på ryggen og skubbes ind i de lidet søgte specialer.

Og nu kommer så Troels Lund Poulsen med et lidet liberalt forslag, der skal tryne de praktiserende læger. Forslaget virker i bedste fald overflødigt, i værste fald som et mediepolitisk stunt op til weekenden.

Der er mere populisme end saglighed i forslagene - bl.a. skal lægerne oplyse om deres indstilling til alternativ behandling! Til hvad nytte, om man må spørge, det vil næppe føre til noget konkret og brugbart, kun genere arbejde? Hvorfor ikke afkræve lignende holdningstilkendegivelser om aktiv dødshjælp, McKenziesøvelser vs. operation for diskusprolaps etc etc.

Endvidere opfordres der til indgåelse af frivillige arbejdsfællesskaber, så klinikkerne kan holde længere åbent - læs: længere åbningstider uden at det skal koste mere.

Slutteligt skal lægerne til at udbyde e-ydelser - javel - men der er allerede en aftale om dette, så hvorfor denne redundans? Populisme eller manglende indsigt i området - jeg ved snart ikke, hvad der er værst.

Mit indtryk af aktuelle udmelding er, at der er meget lidt sundhed og rigtig meget politik i aktuelle udmelding. Det lugter langt væk af, at et liberalt parti ønsker at indføre planøkonomi i den liberale del af landets sundhedsvæsen, og det bliver gjort med stokken i hånden!

ja, det er virkeligt så dårligt gennemtænkt og fuldstændigt urimeligt et forslag at det ligner en forsinket aprilsnar :wink:

Jeg må også erklære mig enig i, at det er et totalt ugennemtænkt forslag… Jeg synes egentlig Troels Lund Poulsen plejer, at have nogle intelligente og saglige holdninger, men i denne sag, har han jo mistet forstanden. Heldigvis ser det jo ud til at de konservative ikke er med på ideen. Helle Sjelle vil i hvert fald ikke være med til det… Heldigvis… :slight_smile:

Og så spør de danske politikere sig fortsat hvorfor der er lægemangel i Danmark…?! :wallb:

Væk med restriktioner og “straffetiltag” - og ud og vifte med gulrødderne!!! :bash:

Ja, jeg bebrejder sgu’ heller ikke nogen, hvis de søger til Norge, Sverige eller andet steds efter endt uddannelse… Det er ikke ligefrem fordi forholdene ser ud til at blive bedre for (yngre) læger i Danmark.

  • Mikkel

Ja, det er simpelthen dansk logik i en nødeskal - det er både rystende og pinligt. Jeg ved ikke hvad politikerne tror, men de undervurdere os hvis de tror vi er dumme.

Jo størrre begrænsning i den personlige frihed jo større udstrømning, så kan lægemanglen jo løses ved at tage læger fra Polen og Indien til Danmark, så kan danskerne tage til Sverige og Norge…

Det der dog er interessant er at både S og V er ude efter lægerne, således er vi fra begge fløje i krydsild.

S og Bent Hansen har været ude med riven vedr. lægers speciallægeuddannelse, som debateret i anden post her på siden.

Man skulle tro at OK forhandlingerne var i år :roll:

[quote=“frold”:26dfx6en]
Jo størrre begrænsning i den personlige frihed jo større udstrømning, så kan lægemanglen jo løses ved at tage læger fra Polen og Indien til Danmark, så kan danskerne tage til Sverige og Norge…

Det der dog er interessant er at både S og V er ude efter lægerne, således er vi fra begge fløje i krydsild.[/quote]

Faktisk er det meget forventeligt at se lignende forslag fra netop de to partier. S og V repræsenterer jo ikke længere to fløje i dansk politik (ikke andet end rent symbolsk, i hvert fald). De kæmper om samme store gruppe af middelklassemidtervælgere og forsøger sig derfor i vid udstrækning med samme midtsøgende populisme. Så snart ét parti har haft held til at komme med et forslag, der møder folkelig velvilje, annoncerer det andet straks, at det skam også støtter forslaget. Vores ulykke er, at begge partier desparat forsøger at bejle til en konform middelklasse, der i vid udstrækning lever i en EkstraBlads-virkelighed, hvor læger er sådan nogen, der morer sig med at at bade i guldmønter, medens de planlægger fejloperationer og gør ventelisterne længere, hvorfor det nok skulle kunne forsvares at stresse dem lidt …

/Rasmus