Udvidet SU-klip-ramme

Som lægestuderende får man udvidet den samlede SU-klip-ramme fra 70 klip til 82 klip p.g.a. studiets længde.

Men hvornår finder denne udvidelse sted?? D.v.s. fra hvornår kan jeg på minSU.dk se at min samlede ramme er på 82 klip - er det allerede fra optagelsen på bacheloren eller først fra optagelsen på kandidaten?

Du kan ikke bruge 82 klip på bachelordelen - kandidat og bachelordelen er 2 selvstændige uddannelser i SU sammenhæng nu om dage. Derfor skal man fra overgangen mellem bachelor- og kandidatdelen også på ny søge om SU.

Du skulle kunne læse mere om det på http://www.su.dk

[quote=“frold”:2trxilu8]Du kan ikke bruge 82 klip på bachelordelen - kandidat og bachelordelen er 2 selvstændige uddannelser i SU sammenhæng nu om dage. Derfor skal man fra overgangen mellem bachelor- og kandidatdelen også på ny søge om SU.

Du skulle kunne læse mere om det på http://www.su.dk[/quote]

Jeg er godt klar over at jeg ikke kan bruge 82 klip på bacheloruddannelsen! :slight_smile: Jeg ved også godt at jeg skal søge SU igen ved optagelse på kandidaten.

Det mit spørgsmål drejer sig om, er den samlede SU-klip-ramme, altså det samlede antal SU-klip jeg kan bruge til videregående uddannelse®, og hvornår udvidelsen af denne finder sted.

Jeg har i øvrigt - før optagelsen på lægestudiet - brugt 34 klip ud af den samlede SU-klip-ramme.

Husk at undersøge om det er muligt at hæve fribeløbet på 5-6. sem. vha. dobbeltklip og 0-klip. Det burde være specielt fedt hvis man kører 6-7. sem i samme skatteår, da der er rig mulighed på KU for at arbejde på 7.

Tror det er det her nummer Rune tænker på:
http://www.so.dk/studieliv/sl_raad/arti … ult.asp%3F

[quote=“CKU”:2kiv9qvi]Som lægestuderende får man udvidet den samlede SU-klip-ramme fra 70 klip til 82 klip p.g.a. studiets længde.

Men hvornår finder denne udvidelse sted?? D.v.s. fra hvornår kan jeg på minSU.dk se at min samlede ramme er på 82 klip - er det allerede fra optagelsen på bacheloren eller først fra optagelsen på kandidaten?[/quote]

Udvidelsen finder først sted, når du kommer på kandidatdelen. Jeg står nemlig også i den situation, at jeg har brugt 3 års SU på en anden uddannelse. På minSU kan jeg indtil videre kun se info ang. bachelordelen. Jeg ringede til SU-Styrelsen for at få svar på samme spørgsmål, som du har stillet, og ja, det var altså, at du vil kunne se på minSU, at du har fået klip til et ekstra år, når du søger SU igen til overbygningen.

Håber det var svar nok. Ellers spørg på SU kontoret på AU.

[quote=“Flisen”:27r8okax][quote=“CKU”:27r8okax]Som lægestuderende får man udvidet den samlede SU-klip-ramme fra 70 klip til 82 klip p.g.a. studiets længde.

Men hvornår finder denne udvidelse sted?? D.v.s. fra hvornår kan jeg på minSU.dk se at min samlede ramme er på 82 klip - er det allerede fra optagelsen på bacheloren eller først fra optagelsen på kandidaten?[/quote]

Udvidelsen finder først sted, når du kommer på kandidatdelen. Jeg står nemlig også i den situation, at jeg har brugt 3 års SU på en anden uddannelse. På minSU kan jeg indtil videre kun se info ang. bachelordelen. Jeg ringede til SU-Styrelsen for at få svar på samme spørgsmål, som du har stillet, og ja, det var altså, at du vil kunne se på minSU, at du har fået klip til et ekstra år, når du søger SU igen til overbygningen.

Håber det var svar nok. Ellers spørg på SU kontoret på AU.[/quote]

Tak, det besvarede lige nøjagtig mit spørgsmål. :slight_smile:

Jeg har selvfølgelig været i kontakt med SU-kontoret ved AU, men de virkede meget usikre; det samme var tilfældet m.h.t. SU-kontoret ved KU. Derfor har jeg læst SU-loven og desuden spurgt her på forummet, for at være HELT sikker på at jeg får de 12 ekstra klip (var der nogen der sagde paranoid?).

Jeg ville bare ønske at SU-klip-ramme-udvidelsen fandt sted allerede nu, for hvis regeringen inden for de næste par år vælger at fjerne “fjumreåret” (det har de talt lidt om), så vil jeg vel ikke blive tildelt de 12 ekstra klip når jeg optages på kandidaten (var der nogen der sagde paranoid?).

Vil det sige, at man i sommerferien mellem 6. og 7. semester ikke kan få SU?

apopov

Vil det sige, at man i sommerferien mellem 6. og 7. semester ikke kan få SU?

apopov[/quote]

Jo, der gælder særlige regler her: “Du kan få SU i sommerferien, der ligger umiddelbart efter, at bacheloruddannelsen er afsluttet, hvis du begynder på overbygningsuddannelsen efter ferien og søger SU rettidigt.” (Kilde: SU).

Mange tak for det. Det var betryggende.

apopov

[quote=“frold”:1bxk99ae]Du kan ikke bruge 82 klip på bachelordelen - kandidat og bachelordelen er 2 selvstændige uddannelser i SU sammenhæng nu om dage. Derfor skal man fra overgangen mellem bachelor- og kandidatdelen også på ny søge om SU.

Du skulle kunne læse mere om det på http://www.su.dk[/quote]

Det er eddermanemig et åndsvagt system nu om dage… :lol: :lol:

Jeg tror ikke, at et flertal i folketinget vælger at fjerne de 12 ekstra klip, man får tildelt på medicinstudiet. Jeg har dog også spekuleret i de baner. Men den tid, den sorg. Jeg har allerede worries nok over, hvordan jeg skal få livet på kandidatdelen til at hænge sammen økonomisk… :roll: Om ikke andet kommer en evt. sløjfning af de 12 klip nok ikke til at gælde for os, der allerede er begyndt på studiet.

Off topic: Opdelingen af medicinstudiet i en bachelordel og en kandidatdel er vel også mere noget EU-standardisering, end det er noget, man rent faktisk kan bruge til noget. Jeg tvivler på, at jeg kan få et læge-relateret job med en bachelor i medicin?!?!?

Jeg tvivler på at nogle SU ændringer kommer til at ske med tilbagevirkende kraft.

Undskyld, men hvorfor i al verden overvejer de dog at tage SU’en fra medicinstuderende på de to sidste semestre?? … så burde de da i hvert fald gøre det på alle uddannelser eller lave medicinstudiet om til 5 år. hmm… :roll:

Det er skam heller ikke det, der er tale om, bare rolig.

Det, der sker, når man starter på medicin, er, at man automatisk får tildelt 12 ekstra SU klip, således, at man har SU til normeret tid + et år.

Det, vi grubler over, er, om regeringen med et flertal kunne finde på at hapse det ekstra år, sådan at man SKAL færdiggøre studiet på normeret tid for at have SU nok.

Som det er nu, får studerende på andre kandidatuddannelser også SU til 6 år, selv om uddannelserne kun er normeret til 5 år.

Enig. Der kan ikke ske ændringer med tilbagevirkende kraft. Det er netop derfor jeg helst allerede nu vil tildeles de 12 ekstra klip, for så ville jeg have retskrav på disse, ligegyldigt hvad regeringen ellers finder på inden for de næste par år.

Det tror jeg heller ikke.

Men spørgsmålet for os på bachelordelen vil så være, om der skelnes mellem uddannelsens to dele eller ikke. Altså om ændringer på kandidatdelen kun får betydning for nystartere eller stud.med.'er på bachelordelen. :?

Har jeg forstået det rigtigt?

Folk der læser andre uddannelser har SU til 5 år + et ekstra og dem der læser medicin har SU til 6 år + et ekstra eller har vi også kun til 6 år i alt (5 +1)?

Du har SU til studietiden + 1 år ekstra. Altså 7 år ialt.
Desuden kan du søge om ekstra klip pga. sygdom eller rådsarbejde.

Hvis du får barn kan du også få flere klip.

Det står vist alt sammen på http://www.su.dk

Okay :smiley:

eh… hvad er rådsarbejde? (så det godt da jeg søgte SU, men kunne ikke finde en forklaring noget sted)