Udnyttelse i praksis

Har gennem tiderne hørt meget forskelligt om vilkårene i praksis som turnus læge. Nogle beretter om totalt fleksible og superviserede forhold, mens andre fortæller om det der i min øjne er udnyttelse, fx ferieafløsning.

Selv skal jeg stå for telefonkonsultationerne 8.00 til 9.00 man til fre (fraset tirs, hvor det er senere), mens min praksislæge møder lidt senere og tilsyneladende ikke selv deltager i telefonkonsultationerne. Skal desuden af og til på hjemmebesøg uden praksislægen. I turnusbekendtgørelsen hedder det sig, at lægearbejdet skal være superviseret, hvilket der vel ikke kan være tale om her - hvad siger i (gerne med erfaringer)?
Får amtet (min løn) og kommunen (tilskud til praksislægen for besværet)) fuld uddannelsesmæssig valuta for deres penge?

Det er faktisk en relevant problematik - hvornår kan man tillade sig at sige fra?

Måske der i næste overenskomst skulle være et procenttillæg af den omsætning man giver biksen. Det er jo alm. kendt at praksis tjener rigtig mange penge på det arbejde vi laver.

  1. amtet betaler vores løn (ikke helt sikkert på dette udsagn)
  2. de modtager 8000kr om måneden for at have os og supervisere os (ikke helt sikkert på det er det beløb, men vi er vist deroppe)
  3. vi kan sikkert godt omsætte for 50.000+ om måneden

Desuden er det jo noget af et skift at komme fra ca. 29-32.000 pr måned --> 24.500, så et procenttillæg af den omsætning vi skaber synes jeg da ikke er helt tosset!!

BTW: chr.s kan du ikke fixe din email - det er din gamle stud-email!

Jeg synes at det er OK at du selv passer telefonen, HVIS at der er mulighed for at konferere efter kl 9. Sygebesøg kan du også selv tage på. For mig betyder superviseret ikke nødvendigvis at tutorlægen skal med ind og se hver enkelt kontakt, men på den anden side skal der være mulighed for at konferere straks.

Og lønnen: enig i at den burde være højere. Da jeg var i praksis tror jeg dog ikke at jeg havde mere end 32 timer/uge i gennemsnit, og så var lønnen vel OK. Men jeg gjorde omsætningen op da jeg var færdig og havde lavet regninger for omkring 125000 kr.

Jeg er enig med Jesper! Supervision betyder ikke nødvendigvis at tutorlægen skal være til stede, men der skal være en rimelig mulighed for a få fat på vedkommende hvis man er I tvivl. Hvis det er helt konsekvent at du passer telefoner alene, er det ikke godt nok (efter min mening, og det er noget du bør tage op med din tutorlæge, og et med din lokale praksiskonsulent.

MVH

Philip Bennett