Uddannelse læge skandinavien

Hej,
Jeg havde egentlig troet at jeg skulle studere medicin i København, men er blevet meget i tvivl på det seneste, da jeg selv kommer 10 min. fra byen, så det føles meget trygt og kedeligt ikke at blive kastet ud i et helt nyt miljø. Har i nogle erfaringer med at vælge studieby - vil du anbefale at flytte langt væk fra hjembyen eller kan det være en fordel? Derudover adskiller medicinuddannelsernes opbygning i Danmark sig også lidt fra hinanden, hvilket jo også har en indflydelse.

Jeg har overvejet om jeg burde studere i Norge, Sverige eller en anden af vor nordiske venner, men søgefristen var så vidt jeg har forstået i april, og derfor er man vel nødt til at vente et år med at søge igen… Er det muligt at begynde på medicin i København også skifte til et universitet i Norge, eller er man nødt til at starte forfra på uddannelsen?
Er er nogen som har erfaring med medicinuddannelsen i de nordiske lande?

Det er lidt et fluffy indlæg:) Men jeg håber du kan hjælpe, mvh. sofie

Hei!
Jeg er selv norsk, så vet en god del om inntaksprosessen i Norge.
Det stemmer at søknadsfristen i Norge er i april, nærmere bestemt 20.april. Datoen er den samme hvert år.
I Norge kan du søke medisin på fire forskjellige universiteter; Bergen, Oslo, Trondheim og Tromsø. I Oslo kan du søke både vinteropptak og sommeropptak. De resterende plassene tilbyr kun sommeropptak. I Trondheim kan du i tillegg velge å ta de tre første årene i samme by, for deretter å gå de tre siste i enten Ålesund eller Levanger, men her er det relativt få plasser.
Jeg mener bestemt at det ikke går an å be om overføring, sånn sett er det ganske strengt. Du kan imidlertid søke deg inn igjen neste vår. Da er nok sjansen for at du kan «stryke» noen fag, som du i dette tilfellet har tatt ved KU.
I Sverige er derimot inntaksprosessen litt annerledes. Der kan du søke både på våren (sommerdrakt) og på høsten (vinterdrakt). De tilbyr medisinstudiet ved syv universiteter; Stockholm (Karolinska), Uppsala, Umeå, Lund, Linköping, Örebro og Göteborg. Eneste man her må passe på er at Sverige krever en «spesiell» fagkombinasjon, nemlig Fysikk 2 og Biologi 2. Disse fagene er nødvendig for å komme inn på studiet.
Litt rotete skrevet, men håper det hjalp!

1 Synes om