Turnus tilmelding 2006 eller...?

Hej alle.

Jeg er ved at slutte 11. sem og har netop modtaget email om turnustilmelding (frist til Fase A er 24.april - altså på mandag).

Jeg har imidlertid planlagt at holde semsterfri til efteråret pga. studierejse til Johannesburg.

Da vi skifter fra amt til regioner kan jeg altså frit vælge om jeg vil trække nummer nu og få tildelt et amt eller om jeg vil trække nummer senere og indgå i den nye ordning med regionerne. Her prioriterer man -såvidt jeg har forstået- direkte på de enkelte sygehuse på tværs af regionerne osv.

Da jeg ikke har sat mig helt ind i den gamle ordning med amterne vil jeg høre om der er nogen af jer der har nogen ide om hvad der er smartest her? Jeg forestiller mig at jeg helst vil blive på sjælland, men er nummeret til det, eller beslutter kæresten sig for at læse i Jylland, så kunne jeg da godt rykke jeg med uden de store armbevægelser. Herregud. Det er 1½ år og jeg er 26 og uden unger (indtil videre) når jeg er færdig…

Altså spørgsmålet er:
Stod du i samme situation ville du vælge den nuværende amts-prioritering eller den nye/kommende enkelt-sygehus-prioritering?

Jeg kan ikke helt gennemskue det - men hvad - jeg har jo også til på mandag :lol:

Ciao - og på forhånd tak.

  1. Jacob Eschen.

[email:342al4hx][email protected][/email:342al4hx]

Fordele ved at vente: Formentlige en større valgmulighed for hvor du vil hen. Pludselig kan man ikke risikere Nakskov, når det var Næstved man ville til.

Der er 25% chance/risiko for at du IKKE kan pendle til arbejde med det nuværende system. Spørgsmålet er hvor meget der bliver med det nye.

Fordele ved at trække nu: Du kan begynde at spare op til det vildeste kiteudstyr når du alligevel ved at det bliver Thisted på nummer 399.

Er lige med på en lytter, jeg står nemlig i omtrent samme situation…

Hvad med antallet af ansøgere til turnus? Er vi flere eller færre studenter på 11. semester nu end det kommende 11. semester? Hvis vi er færre på 11. semester nu kan det måske betale sig at tilmelde sig til denne omgang da der er færre om slaget?

Turnus regionerne/amterne får vist hver deres bid af kagen ligemeget hvor stor den er. Det eneste logiske er at man bliver fordelt på samme måde ligemeget om der er 200 ansøgere eller 400 ansøgere. Dog er systemet nok lidt smidigere ved mange ansøgere. Jeg tror ens chance/risiko for at komme til Sønderborg er den samme, de fylder jo ikke op med turnuslæger i HS først.

Mht. til 12 mdr turnus, så kan jeg kun forestille mig at det kommer til at handle om hvornår man starter/er blevet ansat. Jeg kan ikke i min vildeste fantasi se at en som trækker nu nummer nu og bliver 1 år forsinket pludselig skal 18 mdr i turnus når alle de andre kun er det 12. Det må næsten fungere med en grænsedato. Det åbner selvfølgelig for at folk med vilje udskyder turnus for kun at lugte til fisk 12 mdr i Frederikshavn. Det skal SST nok komme til livs på en eller anden måde de er jo ikke uvant med “frivilig tvang” :slight_smile:

Undsyld at jeg lige bevæger mig lidt off topic, men 12 måneders turnus er vist kun til debat og langtfra vedtaget endnu, så vidt som jeg er underrettet.
Det udvalg, der er blevet nedsat til at revidere turnus, er blevet bedt om at komme med både et 12 mndrs forslag og et 18 mndrs. Først derefter tages der stilling til den endelige udformning.
Foreløbigt må det derfor betragtes som en lidt ligegyldig grund til at udskyde turnus.

Størrelsen af en årgang er som før nævnt ligegyldig for fordelingen af turnus pladser. Amterne får kandidaterne fordelt efter fast andel, så sandsynligheden for at havne i Sønderjylland eller H:S er den samme uanset årgangens størrelse.

Fordelen ved den nye ordning hvor man prioriterer efter hospital, er at eftertragtede hospitaler i upopulære amter kommer i spil med et lavt nummer uden risiko for at ryge videre til et dårligt hospital. Men vi ved jo endnu ikke hvordan prioriteringen bliver opbygget. Det er jo ikke sikkert et hospital kan tilbyde både kirurgisk og medicinsk, hvorfor et ophold alligevel godt kan blive på flere forskellige hospitaler.

Men for en del er usikkerheden om ikke at vide, hvor langt man skal væk det værste, især dem med kæreste/børn. Derfor vil det være en fordel at trække nu, da man bedre kan forberede sig selv og sin familie på at flytte langt væk, hvis man trækker et dårligt nummer.

Og et dårligt nummer bliver ved med at være et dårligt nummer, uanset om det bliver trukket nu eller til efteråret.