Turnus skæres ned til ét år og andre ændringer

Fandt nogle tal fra region nord, har ikke lige ledt på de andre områder…:
Årsberetning, region nord (word-dokument)

Her af kan man se hvor mange besatte/ubesatte der var i 2004-2006.
nogle eksempler:
arbejdsmedicin 0 besatte/ 4 ubesatte
radiologi 9/1
intern medicin samlet: 25/10 (værst i reuma).
kirurgi 5/3 (urologi 5/0)
klinisk biokemi 1/3
onkologi 5/1 …hmm det er vist ikke kun vores skyld, at der ikke er speciallæger i det speciale og desuden ikke værre end oftalmogi på 5/1
psykiatri 4/10
pædiatri 7/1
samfundsmedicin 1/5
Men kig igennem listen for at se hvad man kunne have været, hvis ens speciale nu ikke gad have en. :slight_smile:

[quote=“SKP2”:2qitgktk]Er der nogle der ved, gerne med links og statistik, hvor mange ansøgere der er til de enkelte pladser, og hvor mange pladser der er og den slags. Hørte at fx plastik kirurgi (region nord) kun optager en i uddannelsesstilling hvert år, og så bliver det jo automatisk et populært speciale…så kunne godt tænke mig at få nogle konkrete tal på det.
Nogen der kan hjælpe?[/quote]

Hvis du kigger på http://www.sst.dk/Uddannelse/Laeger/Pro … px?lang=da
kan du for hvert speciale se, hvor mange uddannelsesstillinger der har været slået op de sidste par år + antal ansøgere. F.eks plastikkirurgi var der i 2006 40 ansøgere om 5 stillinger, så der er rift om pladserne :roll:

@gaba: det der med nittespeciale osv (som nogen åbenbart skriver) skal du tage med et gran salt. Jeg tror og håber det bare er udtryk for folks frustationer. Det der er drømmespeciale for nogle er dødens pølse for andre. Sådan vil det altid være. Heldigvis…

[size=4]Lad være med at skrive under![/size]

  • i hvert fald i den nuværende form.

Lars Løkke har vundet kampen om videreuddannelsen af speciallæger. Lidt timing og lidt mangelfuld information og en Lægeforenings nyhedsformidling som korsslutter og hele den yngre lægestand går i gang med at slås indbyrdes. Lars & Co. må klappe i deres hænder og grine hele vejen til næste vælgermøde.

For prins Knud. YL får fremlagt et principprogram for hvorledes regeringen vil komme manglen på speciallæger til livs. Ved mødet er arvefjenderne til stede. Danske Regioner det er dem der har foreslået tre års udstationering. Kun to forsøg på hoveduddannelsen og meget mere. YL ser at alle punkter i programmet er direkte sakset fra YL’s ønskeliste. Undtagen de fire års frist. Hvis YL siger nej, bliver det vedtaget alligevel. Til gengæld sætter man sig uden for døren og serverer indflydelse over implementeringen til Danske Regioner. Og det er sgu ikke i lægernes eller de lægestuderendes interesse. Til gengæld kan man forsøge at mindske skaden ved at gå ind i et samarbejde – og samtidigt sikre en ordentlig implementering. Damage control so to speak.

YL og dets formand er sgu godt klar over at fireårs fristen er et problem. Og at alle medlemmerne inklusiv kommende medlemmer ville blive sure. Derfor er underskriftindsamlingen spild af gode ressourcer. Jeg kan stadig høre Lars & Co. klappe videre og grine af alle dem der vælger at underskrive.

Hvis man skal tage kampen op, så skriv til Sundhedsministeren og Folketingets Sundhedsudvalg. Det er her at kampen bør tages. Det er dem der kan ændre det. Med et offentligt pres fra en masse utilfredse læger sammen med et YL der tydeligvis ikke er glad for tidsfristen kan det være man kan rykke noget. Og YL og dets formands holdning fremgår klart af den artikel som har været i ugeskriftet. Jeg er ikke i tvivl. De synes fristen er noget møg.

Derfor lad være med at skrive under! Der er blevet hidset en stemning op internt blandt yngre læger og studerende, hvilket har været beslutningstagernes ønske fra starten. Det er spin af bedste skuffe. Ved at time frigivelsen af information samt styre hvilken information der kommer frem, har ministeren de som en romersk politiker fra antikken fået pøbelen til at danse efter sin pibe så pøbelen går i flæsket på sig selv.

Hvis der endelig skal laves en underskriftindsamling så ret den mod Lars Løkke og de folkevalgte. Det er dem der kan ændre på fireårsreglen. Ikke formanden for YL. Det er sgu pinligt at blive taget ved næsen af spin som vi alle er blevet det i den forløbne uge. Men det er sgu endnu mere pinligt at fortsætte med at danse efter Løkke-piben.

P.S. Det næste der kan ske er at lægerne får rejst en mediestorm. Efter en længere periode hvor alle sviner alle – primært Danske Regioner, YL og en gruppe underskriftindsamlere som råber i munden på hinanden – træder den smøgrygende alfaderlige Sundhedsminister frem i sollyset, fjerner fireårsfristen, får lige plantet lidt misinformation om at det jo var YL selv der gik med til aftalen, så der fortsat er rumlen blandt medlemmerne. Han fremstår som Frelseren af de yngre læger og kaprer nu en hulens masse stemmer hos de yngste læger og Niemann klapper (sorry kunne ikke lade være :wink: ). Det kunne ligeså vel have været en Arne, en Esther eller en Yvonne der sad i stolen i Sundhedsministeriet. Det er ikke partipolitik. Det er bare politik.

P.P.S. Sundhedsministeren finder man adressen på her: www.im.dk (Indenrigsministeriet)
Folketingets Sundhedsudvalg kan man finde information om her: www.folketinget.dk

lad os nu lige se, iflg. det frold siger så er 4års reglen ikke vedtaget endnu eller? Mon ikke der kommer et rimelig stort pres på YL ledelsen hvis de bare vedtager sådan en ændring hen over hovedet på deres medlemmer? :shock:

Jo den er, omend ordet vedtaget ikke er det rigtige ord. Ministeren har besluttet at… er mere dækkende. Regeringen har fremlagt deres forslag og alle høringsparter har tilsluttet sig den. Det er besluttet. Og hvis YL trækker sig fra samarbejdet, bliver den alligevel til noget da alle andre har tilsluttet sig den. Og da YL ikke træffer beslutningen, men kun bliver hørt, tja…

Medlemmerne har kritiseret YL inklusiv bestyrelsen for at tilslutte sig papiret. Men det ændrer ikke på det faktum at YL ikke bestemmer noget som helst. Det er regeringen. De kan trække sig fra at slutte op om principperne og derved miste indflydelse og give den til fx Danske Regioner :!:

YL er stadig det tætteste vi kommer på et talerør som vi i samlet flok kan råbe ind i, i håbet om at en bølge af voldsom larm og dårlig ånde rammer hr. sundhedsminister lige i stemmeurnen!!!

Så! Nu har jeg læst hele denne tråd, og jeg har skrevet til Mette. Hvis nogen har en adresse på Lars, er jeg med der også.

Jeg startede ud sådan lidt stille pivende hulkende, blev ret vred, har vist fået alopecia areata sådan hen mod side 6, men er nu endt i dyb frustration og opgivenhed!

Jeg står til at blive færdig sommeren 2008. Skal jeg forsinke mig? Hvordan fanden griber man det her an i 11. time? Og jeg ved slet ikke hvad jeg vil have som speciale endnu?? Jeg er fordømt!

Jeg tror bare jeg vælger at lade som absolut ingenting i de famøse 4 år, shoppe lidt introstillinger osv, og så derefter se om de virkelig mener at de vil lade kvalificerede læger gå rundt uden speciale. Ved godt at det er meget at bede om, men hvor kunne det være FEDT hvis vi alle sammen bare smed ambitionerne til side og lod tiden gå. Så havde Løkke-Trolden gravet sin egen grav!

Men vi burde nok, i bedste FADL 1. maj ånd, komme ind i kampen, få viden om dette ud blandt kolleger overalt, stille os dels på hælene, dels på barrikaderne! Bare sig til, jeg møder op!

Knus
Dorthe

[quote=“Jehu”:307f0k85][size=4]Lad være med at skrive under![/size]

  • i hvert fald i den nuværende form.

Lars Løkke har vundet kampen om videreuddannelsen af speciallæger. Lidt timing og lidt mangelfuld information og en Lægeforenings nyhedsformidling som korsslutter og hele den yngre lægestand går i gang med at slås indbyrdes. Lars & Co. må klappe i deres hænder og grine hele vejen til næste vælgermøde.

For prins Knud. YL får fremlagt et principprogram for hvorledes regeringen vil komme manglen på speciallæger til livs. Ved mødet er arvefjenderne til stede. Danske Regioner det er dem der har foreslået tre års udstationering. Kun to forsøg på hoveduddannelsen og meget mere. YL ser at alle punkter i programmet er direkte sakset fra YL’s ønskeliste. Undtagen de fire års frist. Hvis YL siger nej, bliver det vedtaget alligevel. Til gengæld sætter man sig uden for døren og serverer indflydelse over implementeringen til Danske Regioner. Og det er sgu ikke i lægernes eller de lægestuderendes interesse. Til gengæld kan man forsøge at mindske skaden ved at gå ind i et samarbejde – og samtidigt sikre en ordentlig implementering. Damage control so to speak.

YL og dets formand er sgu godt klar over at fireårs fristen er et problem. Og at alle medlemmerne inklusiv kommende medlemmer ville blive sure. Derfor er underskriftindsamlingen spild af gode ressourcer. Jeg kan stadig høre Lars & Co. klappe videre og grine af alle dem der vælger at underskrive.

Hvis man skal tage kampen op, så skriv til Sundhedsministeren og Folketingets Sundhedsudvalg. Det er her at kampen bør tages. Det er dem der kan ændre det. Med et offentligt pres fra en masse utilfredse læger sammen med et YL der tydeligvis ikke er glad for tidsfristen kan det være man kan rykke noget. Og YL og dets formands holdning fremgår klart af den artikel som har været i ugeskriftet. Jeg er ikke i tvivl. De synes fristen er noget møg.

Derfor lad være med at skrive under! Der er blevet hidset en stemning op internt blandt yngre læger og studerende, hvilket har været beslutningstagernes ønske fra starten. Det er spin af bedste skuffe. Ved at time frigivelsen af information samt styre hvilken information der kommer frem, har ministeren de som en romersk politiker fra antikken fået pøbelen til at danse efter sin pibe så pøbelen går i flæsket på sig selv.

Hvis der endelig skal laves en underskriftindsamling så ret den mod Lars Løkke og de folkevalgte. Det er dem der kan ændre på fireårsreglen. Ikke formanden for YL. Det er sgu pinligt at blive taget ved næsen af spin som vi alle er blevet det i den forløbne uge. Men det er sgu endnu mere pinligt at fortsætte med at danse efter Løkke-piben.

P.S. Det næste der kan ske er at lægerne får rejst en mediestorm. Efter en længere periode hvor alle sviner alle – primært Danske Regioner, YL og en gruppe underskriftindsamlere som råber i munden på hinanden – træder den smøgrygende alfaderlige Sundhedsminister frem i sollyset, fjerner fireårsfristen, får lige plantet lidt misinformation om at det jo var YL selv der gik med til aftalen, så der fortsat er rumlen blandt medlemmerne. Han fremstår som Frelseren af de yngre læger og kaprer nu en hulens masse stemmer hos de yngste læger og Niemann klapper (sorry kunne ikke lade være :wink: ). Det kunne ligeså vel have været en Arne, en Esther eller en Yvonne der sad i stolen i Sundhedsministeriet. Det er ikke partipolitik. Det er bare politik.

P.P.S. Sundhedsministeren finder man adressen på her: www.im.dk (Indenrigsministeriet)
Folketingets Sundhedsudvalg kan man finde information om her: www.folketinget.dk[/quote]

Du er selvfølgelig velkommen til at have den holdning at man ikke skal skrive under - det er der andre der har! Men vil man som medlem råbe nogen op må man gå til første led i kæden og her er det YL- man går jo heller ikke direkte til statsministeren.

Ved at YL har været med i processen og accepteret aftalen, så har de også blåstemplet reglen, hvad enten de kunne lade være eller ej. Spin eller ikke spin. Snydt eller ikke snydt.

Pointen med underskriftindsamlingen er jo dels at signalere overfor YL at det var noget lort at gå så langt. YL, må da også have muligheden for at sige at det vil vi ikke være med til og “tegne en streg i sandet hertil og ikke længere” - hvorfor er det kun regeringen der kan tegne streger? Hvorfor “glemmer” vores fagforening at fortælle om konsekvensen af aftalen? Dels give YL mandat til at sige til Lars Løkke - det er fandme en ommer. Det mandat kunne de have fået ved at have spurgt deres medlemmer først - det er jeg ganske sikker på! Det er fandme en ret betydende aftale det er jo ikke “bare” en aftale om medarbejder betalt kaffe i kantinen.

Vi må se hvad mere der sker, men jeg har stadigvæk svært at se rimeligheden i aftalen og det har indtil 289 andre også.

289 besvarelser

212 (73.4%) : Stud.med
57 (19.7%) : Yngre læge (ikke i gang med hoveduddannelse)
14 (4.8%) : Yngre læge (i gang med hoveduddannelse)
1 (0.3%) : Afdelingslæge
5 (1.7%) : FAS medlem

Vigtige ting Jehu påpeger. Jeg mener dog ikke at YL burde have sat deres navn på dette, og derfor synes jeg det er helt relevant at råbe op. At der er nogle rigtig rigtig dygtige politikere og embedsmænd bag dette forløb skulle dog stå klart: regionernes oprindelige forslag ligner lidt en prøveballon der skulle skræmme lægerne lidt og dermed bane vejen for det nuværende forslag. Synes ikke der er grund til at hade vores (kommende) fagforening idet de uden tvivl gør deres yderste, og vi har alt i alt meget at takke de aktive for. Men en debat og protester er afgørende for at forsøge at rette op på det her.

At vi og YL er ude i et mediepolitisk minefelt er dog helt rigtigt, som jehu påpeger. Netop derfor mener jeg at vi (stud. med. og yngre læger) bør rette vores skyts internt og forsøge at påvirke YL’s ledelse til at skifte standpunkt, snarere end at kaste os ud i et mediemæssigt harakiri.

mvh. Lasse Krogsbøll

@Jehu: Din pointe er tydeligvis at YL har ført pragmatisk politik, og ved at lægge navn til Løkke Rasmussens papir har YL opnået det bedst mulige resultat for sine medlemmer.

Jamen det skal I jo sige… Lad os kigge på realiteterne;

Aftalen bugner af flotte ord om evaluering af uddannelse, korrekt dimensionering af stillinger, elektronisk tilmelding (det manglede sq da også bare) osv. Det er bløde punkter eller uklare vendinger som YL sikkert skal slås for lokalt på hvert enkelt sygehus. Tillad mig at tvivle på det bunder ud i noget som helst andet end mængder af papir.

Vi får så også en turnus på et år. Hurra for det. Måske betyder det bare ikke det store for den enkelte læge, hvis den personlige frihed til at vælge fag er sat ud af spillet. 4 års reglen er uacceptabel, og selvom den ikke vil gælde for mig, mener jeg vi bør protestere for at hjælpe kommende kollegaer.

Hvis man som yngre læge repræsentant æder et ultimatum af denne art uden at stille lignende modkrav så har YL ikke min opbakning. Jeg mener vi havde været bedre stillet ved ikke at sætte vores navn på regeringens aftale.

Det kan godt være at det er et dumt spørgsmål, men hvor er medierne? Hvordan skulle man vide at dette er sket allerede, hvis ikke man lige var medlem af dette site?

At frit valg fuldstændigt sættes ud af spil, og at en årgang af læger i den grad tages som gidsler - det burde sgu da være en nyhed! Burde der ikke komme pressemeddelelser fra vores side, med de reele implikationer af denne aftale?

Hmm, vi må måske bare vente på Ugeskriftet i næste uge…

Nåh, forslaget bliver meget mere spiseligt, hvis det går ud over nogle andre??

Med en arbejdsuge på gennesnitligt 55 timer de sidste 5 år plus undervisning, vil jeg næppe beskrive min karrierer som at tulle. Jeg knokler røven ud af bukserne! Og angående de point som jeg har samlet, kan jeg mere eller mindre stikke dem skråt op, for pointsystemet fjernes.
Kan iøvrigt oplyse der var 30 ansøgere til 9 stillinger i hoveddannelsen i anæstesi på sjælland i år. Så det er altså ikke fordi vi vader i tilbud om stillinger på nuværende tidspunkt
Så jeg håber at ovenstående citat er et udtryk for frustration over det aktuelle forslag. Der rigtig mange af jeres kommende kollegaer der er frustreret over det her, for hvad bliver det næste?

Og jeg vil give Jehu ret i en en ting. Det gælder om at stå sammen! Så kan vi diskuterer metoderne…

Pressemeddelelse fra FADL:

http://forening.fadl.dk/index.php?conte … InstId=310

@Furstrand

Der er kommet forskellige nyhedsmails ud fra Lægeforeningen. Det er muligt at blive registreret til at modtage deres nyhedsmail. Og som sagt er der kommet meddelelse fra FADL i dag.
Hele informationsmiseren har netop været Løkkes spin. Send informationen ud, på et tidspunkt hvor modparten er ophængt med andre gøremål der ikke kan lægges til side. Der var YL-repræsentantskabsmøde torsdag. Lægemøde fredag-lørdag. FADL deltager også i disse møder som gæster. Ergo er der først efter det er blevet hverdag begyndt at komme konkrete oplysninger ud. YL var på banen i går og FADL i dag.

Jehu, hvis du ikke mener at underskriftsindsamlingen er en god ide, hvordan mener du så sagen bør gribes an? Mener du virkelig at nogle mails til sundhedsministeren er den bedste løsning?

mvh. Lasse Krogsbøll

Netop. Dansk Folkeparti er blevet pragmatisk og har derved fået indflydelse. Hvorimod det nu hedengangen Fremskridtsparti konstant slog streger i sandet og derved satte sig uden for indflydelse. Groft sagt.

Hvem er I. Jeg er stadig studerende og taler for mig selv. Jeg er derfor heller ikke medlem af YL. Det er mit indtryk at mange har en misforstået opfattelse af at der er os og YL. YL er jer. Det er ens kollegaer som er formand, som sidder i bestyrelsen og i repræsentantskabet. Det er ikke en modsætning. De gør hvad de kan for at opnå de bedste resultater. Og hvis man mener man kan gøre det bedre så er det bare at blive aktiv.

Hvis der rent hypotetisk var en god grund til at henvende sig til YL’s formand med en underskriftindsamling, burde den komme fra de yngste læger og kun dem. Det kan så være med Frold i spidsen. Uafhængigt heraf kan der komme en henvendelse fra de kommende medlemmer (de studerende). MEn at henvende sig til på YL forkert. Fokus skal rettes mod Lars Løkke. Og at blande FAS og PLO med ind i underskriftindsamlingen gør kun henvendelsen endnu mindre seriøs set med mine øjne.

@ Frold: Desuden er det irriterende at man ikke kan se hvem der har skrevet under. Et navn og et tilhørsforhold på en lang liste ville være rart. Det er vel offentligt man giver sin utilfredshed til kende.

Du har fuldstændigt ret i at YL skal slås lokalt på hvert enkelt sygehus. Dvs. det er dig eller din tillidsrep der skal slå din administrerende overlæge i hovedet når han ikke overholder de regler der er fastsat af ministeriet. Så kan du få opbakning fra YL centralt i hvordan du skal gribe det an osv. Men ansvaret for at det bliver påpeget er dit. Og netop kravet om at der skal kunne implementeres en form for konsekvens overfor afdelingerne, hvis de misligholder reglerne gør punkterne mindre bløde for at bruge dine egne ord.
Hvis ikke du har de flotte ord på et stykke papir, så har du svært ved at vise dem til din arbejdsgiver. Og når så ordene kommer fra ministeren, så gør det altså en forskel. Alternativet ville som i det vilde vesten for yngre læger – en for mig og mig for mig selv.

Helt enig. Men protesten skal rettes derhen hvor den kan gøre gavn. Ikke som nu hvor den gør underskriverne til grin og spilder tiden for dem der kan påvirke processen fordi de skal forsvare sig mod usaglige angreb.

Jeg har tidligere forsøgt at forklare hvorfor der ikke er noget der hedder modkrav i denne her sag. Det er ikke en overenskomstforhandling hvor man har mulighed for stemme nej. YL er blot høringspart og kan ikke beslutte en skid – gid det var så vel. At YL er blevet hørt frem for Danske Regioner er smadder heldigt. Det danske demokrati er nu engang skruet sammen således at det er regeringen og folketinget der fastsætter reglerne for planlægning uddannelsen af speciallæger. Så må man stemme nogle partier ind som vil ændre radikalt på den demokratiske proces. Den form for partier har ikke så stor opbakning i befolkningen generelt :wink:

Jeg har ikke tid til andre kommentare da jeg er på arbejde.

Men her er en status.

508 besvarelser

376 (74%) : Stud.med

104 (20.5%) : Yngre læge (ikke i gang med hoveduddannelse)

19 (3.7%) : Yngre læge (i gang med hoveduddannelse)

2 (0.4%) : Afdelingslæge

7 (1.4%) : FAS medlem

Så lyder jungletrommerne! Der tikker løbende mails ind hos mig med link til underskriftsindsamlingen! Håber vi bliver endnu flere.

Og husk nu alle sammen, at vi kæmper den samme sag. Underskifterne går ikke ud på at slå YL oven i hovedet. Den går på at sige at vi ikke finder os i aftalen.

Så kan YL se det som et angreb udefra, men jeg håber de vælger at tage alle underskrifterne under armen, og bruge dem til at sige “Hør her Lars, den går sgu ikke!!”

Bare for at få det på det rene. Jeg er selv meget imod indførslen af en fire års frist. Det er et indgreb i ens personlige frihed til at vælge hvad man skal beskæftige sig med resten af sit liv og det vil også komme til at påvirke min karriere.

Men jeg mener at underskriftindsamlingen i sin nuværende form skader sagen for at få fjernet fireårsfristen. Når det er sagt er jeg for at der laves en underskriftindsamling. Men den skal stiles til Sundhedsministeren og ikke til YL. Derfor vil jeg opfordre til at den annulleres for at genopstå som en underskriftindsamling mod Sundhedsministerens indførsel af fireårsfristen. Så vil jeg meget gerne skrive under som en af de første.

Det vil være rigtig godt hvis vi får sat problemet i at indføre tvang på dagsordenen i medierne. Men med underskriftindsamlingen i dens nuværende form er der ikke langt til at overskriften bliver Yngre Læger i internt opgør => Fokus fjernes fra den der har besluttet at indføre reglen = Sundhedsministeren og regeringen. Og det er sundhedsministeren man skal have fat på hvis man vil have det ændret forholdene.

Det postuleres at YL’s tilslutning til regeringens principprogram er en blåstempling af fire års fristen. Det er noget vrøvl. YL har netop sagt at de er meget betænkelige ved netop fireårsfristen og vil følge dens implementering nøje. Det er da ikke det samme som en blåstempling. Tværtimod.

Og når man ser på forslaget i sin helhed, så er det i alles interesse at vi bliver speciallæger i en fart. Der var en der udtrykte at aftalen var et komplot mellem Danske Regioner og Regeringen. Sådan tror jeg ikke regionsformanden Bent Hansen ser på det. Efter sigende udtrykte han efter mødet i onsdags at der var tale om et komplot mellem YL og regeringen. Og YL kun gjorde det for at få hævet lønnen. Og så blev han ellers tvunget til at acceptere. For deres vedkommende også med henblik på damage control – dog med modsat fortegn set med vores øjne.

Groft sat op kan man se på det på denne måde: Kortere turnus = hurtigere fuld autorisation = flere kompetencer = mere i løn. Hurtigere speciallæge = hurtigere højere løntrin = højere livsløn = $$$$. Jeg kan egentlig godt se hvorfor Bent Hansen er bekymret. Og det er en kerneopgave for YL at sikre os en højere løn og de er da kommet et stykke længere på netop dette punkt.

Som Veneficium skriver er det vigtigt at vi står sammen. Derfor mener jeg at en underskriftindsamling stilet til Sundhedsministeren frem for YL vil være mere slagkraftig. Det vil gøre det lettere For YL’s formand at sige til Lars Løkke: ”We told you so. Du vil indføre pisk, og så får du ballade.” Og derfor er det tosset at medvirke til at formanden skal kæmpe på to fronter som det er tilfældet nu. I stedet for at give hende muligheden for at bakke op om utilfredsheden med netop tvangselementet.

FADL er gået ind i sagen og jævnfør denne uges MOK bliver der arrangeret demonstration foran Christiansborg den 10. maj. Der vil det være fedt hvis der også kom en masse yngre læger og udtrykte deres harme over tidsfristen. Der kan jo desværre ikke iværksættes en lovlig strejke. Men det kunne være skægt hvis alle yngre læger sygemeldte sig den 10. maj. Så kunne overlægerne passe biksen og lægerne kunne gå med ind og demonstrere. Som om det nogen sinde vil ske!

Man kan så mene om hvad man vil om at demonstrere, men kombineret med underskrifter leveret pressemeddelelser debatindlæg og læserbreve i dagbladende kan det være det rykker. Og skriv da til ministeren. Han skal jo svare på henvendelserne. Skriv hvordan hans beslutning påvirker jeres ret til selvbestemmelse over eget liv.

Om det vil ændre på regelen det ved jeg ikke. Men jeg tror da at YL og Lægeforeningen vil gøre hvad de kan for at mindske den skade den medfører for medlemmerne.

Vi mangler stadig en udmelding fra Sundhedsministeren og fra Sundhedsstyrelsen. Deres tavshed er larmende. Og de tvinger Yngre Læger til at tage al skraldet og forsøge at informere uden noget konkret at informere ud fra – fordi det er Sundhedsstyrelsen der i sidste ende kommer til at administrere hele den lægelige videreuddannelse – og som sidder på informationerne sammen med ministeren.