Truslen fra norden er stærkt overdrevet

Det er bl.a. kravene som trækker. Det er mere spændende at arbejde i et system hvor der stilles krav til en, og hvor der altid er mulighed for avancement. Dertil kommer lønnen som for kirurgiske speciallæger starter på 1-2 mio/år og kun stiger derefter. Det er friheden til selv at vælge hvilket system man vil arbejde. Det er den højere status (bl.a. i form af lønnen) som trækker. Det er at man næppe venter 1-2 timer på at komme igang med operation fordi et instrument til 5.000 kr ikke er kørt gennem autoklaven og man ikke har brugt 15000 en gang på at have nok, ligemeget hvad.

Det er nok ikke de 70-80 timers ugentlig arbejdstid indtil speciallægeautorisationen eller defensiv medicin (pga. erstatningsansvaret) der trækker.

Men er det ikke efterhånden ved at være det samme herhjemme angående den defensive medicin? Antallet af klager fra patienternes side går da opad hér i DK, så vidt jeg har forstået.

Når jeg skriver, at jeg vil til USA, er det også fordi, man får lov at beholde en langt større del af lønnen derovre - man brandbeskattes slet ikke som herhjemme. Man kan jo sagtens have en høj løn i DK, men det hjælper lidet, når man skal betale 70% af den sidst tjente krone til statskassen.

apopov

Det forhold, at Danmarks sundhedsvæsen ligger på niveau med ditto i Polen og Estland, kunne også være en del af forklaringen.

Modsat forstår jeg så ikke dem, der tager en LVU for at blive middelmådige læger i et middelmådigt sundhedsvæsen.

Der er her og andre steder af bl.a. undertegnede blevet argumenteret for en gennemgående ændring af vores sundhedsvæsen, så vi kan komme ud af den nuværende situation - indtil videre har jeg kun læst få og lidet overbevisende argumenter i den anden retning (resten har kun kritiseret). Jeg forledes derfor til at tro, at man for de flestes vedkommende er godt tilfredse med status quo? (Att. Lunderen m.fl.).

Har ikke tænkt mig at blande mig videre i denne diskussion men har et par punkter jeg ikke kan lade være med at kommentere på…

Undskyld udtrykket men sådan et statement bærer altså præg af at pågældende er født med en guldske et vist sted…(hvis jeg ikke tager meget fejl heh) :wink:
Tusinde danskere ville give deres højre arm og deres ben med for at blive optaget på medicinstudiet (inkl.mig selv) oven i købet med en iver der kunne gøre dem til bedre læger end folk med en negativ forudindfattet mening om kun at blive en ‘middelmådig’ læge… Det havde nok været bedre for vores sunhedsvæsen om disse kom til…

Apropos USA, der er det absolut ikke alle der har realistiske muligheder for at blive læger, er man fra den fattige del af befolkningen er det så godt som umuligt at komme videre end gadehjørnet, prøv evt. at se dig selv i den situation!
Går man kun op i prestige er det dog et godt sted, da alle ser op til én og der er tilsvarende mange at se ned på…!
Dermed ikke sagt at jeg ikke selv kunne finde på at tage til USA som læge, det kunne helt sikkert være spændende og udfordrende.
Jeg kunne bare godt ønske mig at folk ser ting i et større perspektiv bare en gang imellem. Er den praktiserende læge på samsø en lortelæge ift. hjernekirugen fra new york? De gør vel begge et stykke arbejde som læge man ikke kan være foruden…
At tjene sindsygt mamge penge behøver ikke nødvendigvis være det eneste succeskriterie som læge…! :shock: :wink:

Jeg går her udfra at du snakker om Danmarks læger og sundhedsvæsen?

Jeg mener nu at Danmarks sundhedsvæsen helt klart - ja faktisk uden tvivl - er at foretrække frem for det amerikanske.

Men det er selvfølgelig lidt mere eventyragtigt at flytte udenlands og søge lykken der. Græsset er jo grønnere på den anden side af atlanten, det er da klart…

Sverige ligger på en flot 4. plads i endnu en “nu skal vi lige slå de afslappet danskere i hovedet med Janteloven”-agtige rapport.

Hva fanden det er os der uddanner svenskerne så vi er både på en 4.plads og en 10.plads. Vi er da rimelig godt med må jeg sige.

Forresten må det være rimelig meget op ad bakke, hvis man vælger medicinstudiet samt speciellægeuddannelsen, hvis målet kun er mønter.
Jeg tror faktisk også jeg hellere vil behandles af en blind end af Joakim von and hvis jeg havde fået klamydia!
:shock: :shock: Så jeg synes da bare af de pengegriske skal rejse, de er en skendsel for lægestanden, de er med til at dele patienterne op i et A og B-hold.

Er det fordi det er en fordel med lange ventelister? Eller hvad er det helt præcist, der er bedre ved det danske.

Dette er en helt igennem forkert påstand - jeg henviser til USA’s præsident Bushs program “No Child Left Behind”.

apopov

Dr. Lovegood:

Det er netop min iver og ærgerrighed, der driver mig til at se med skeptiske briller på det, der meget vel kan gå hen og blive min fremtid. Da det ikke er nogen hemmelighed, at sundhedsvæsnet næppe er i top på verdensplan, giver det mig den betænkelighed, om det er her jeg i al beskedenhed ønsker at forske og sandsynligvis praktisere medicin.

Nemlig, for i Danmark er det lige så sandsynligt, at alkoholikerens som akademikerens søn bliver læge, advokat etc., ikke sandt? Undgå de der “mave-fakta” - som jeg har henvist til i en anden tråd, er amerikanerne faktisk bedre uddannede end vi, også i de lavere sociale lag.

Hvorfor er der INGEN, der kan se rum til forbedring i sundhedsvæsnet, og hvorfor er automatreaktionen på kritik forsvar?

Hvad angår de mere eller mindre subtile hentydninger til “mønt”: lad mig da fremføre, at jeg alene agter at bruge min åndsevne til almenvellets og menneskehedens bedste. Spøg til side: for mig handler det om at excellere i det, jeg nu vælger at bruge mit liv på, om det være udd., forskning, familie etc. Lige præcis hvad, det er irrelevant. Qua de forestillinger, jeg gør mig om livet, kan jeg ikke tolerere, at noget er “godt nok”, ligesom et uinspirerende og stillestående miljø i bedste fald bibringer mig undren.

Ærbødigst,

Niemann

PS Fordømte tekstredigering.

Det er, at der er lige adgang til sundhedsvæsenet i Danmark for alle uanset rigdom. I USA er der folk uden sygesikring og formue, som ikke har råd til at blive syge. I DK tager vi hånd om alle… :smiley:

Niemann: Jeg kan følge dig i meget af det du siger og deler mange af dine bekymringer… Der er bestemt plads til forbedringer i det danske sygehusvæsen! så absolut! Kan bare ikke følge idealiseringen af det amerikanske ditto!

[quote]Citat: ‹ Markér ›
Apropos USA, der er det absolut ikke alle der har realistiske muligheder for at blive læger, er man fra den fattige del af befolkningen er det så godt som umuligt at komme videre end gadehjørnet, prøv evt. at se dig selv i den situation!

Nemlig, for i Danmark er det lige så sandsynligt, at alkoholikerens som akademikerens søn bliver læge, advokat etc., ikke sandt? Undgå de der “mave-fakta” - som jeg har henvist til i en anden tråd, er amerikanerne faktisk bedre uddannede end vi, også i de lavere sociale lag. [/quote]
Nej det er bestemt ikke lige sandsynligt! Min pointe er bare at i Dk er muligheden for en god uddannelse der for alle, som vil og har pæren i orden…! Det er den ikke i USA (i det mindste ikke i nær samme grad)!

apopov: Det er mildest talt lettere naivt at affærdige det som en “helt igennem forkert påstand” :wink: Tror du virkelig alle har en realistisk mulighed for uddannelse fordi Bush gennemfører NCLB?

Denne lov bliver for det første kritiseret for ikke at tage hånd om de sociale problemer som ligger bagved at dårligt stillede børn ikke præsterer i skolen! Så kan ikke følge din åbenbare tiltro til denne lov!

Bush har tidligere præsenteret ‘Goals 2000’, en række målsætninger på uddannelsesområdet der skulle være opfyldt i år 2000, de floppede dog gevaldigt! Heriblandt var der en målsætning om etablering af noget han kaldte ‘head start’ adresseret på børn i alderen 0-5. Undervisning, der skulle forberede dem optimalt på at gå i skole! Det løb dog ud i sandet da ingen stater modtog tilnærelsesvis nok penge til sådanne foranstaltninger og alle inkl. Bush glemte tilsyneladende projektet!
Selvom der følger penge med i dette projekt tvivler jeg på at det for alvor vil ændre på noget…
Ideen er dog god nok, og mon ikke det hjælper nogen!

[quote=“Dr. Lovegood”:1bhdzcvx]apopov: Det er mildest talt lettere naivt at affærdige det som en “helt igennem forkert påstand” :wink: Tror du virkelig alle har en realistisk mulighed for uddannelse fordi Bush gennemfører NCLB?

Denne lov bliver for det første kritiseret for ikke at tage hånd om de sociale problemer som ligger bagved at dårligt stillede børn ikke præsterer i skolen! Så kan ikke følge din åbenbare tiltro til denne lov![/quote]

Det samme problem har vi så også i DK, hvor der er økonomi til at uddanne sig (ligesom der er i USA efter NCLB), men vi har også en social arv, det er svært at ryste af sig - jeg henviser hér til undersøgelser, der viser, at det primært er børn af akademikere, der selv bliver akademikere. Altså har vi det på dette punkt i virkeligheden ligesom i USA. Hvorfor så kritikken af drømmene om at rejse derover?

apopov

Jeg personligt har ikke kritiseret drømmen om at rejse derover!
Som tidligere skrevet kan jeg ikke afskrive muligvis selv at få lyst til det engang!
Den negative sociale arv i DK ift. USA kan bestemt ikke sidestilles som den er i dag! Af tidligere skitserede årsager tror jeg ikke NCLB vil vise sig som “guds værk”!

Du skal ikke høre noget ondt for din udlængsel - jeg synes skam selv det er dejligt at være i udlandet i perioder. :wink:

Debatten går jo også mere på det amerikanske vs. det danske sundhedsvæsen, (og det har de fleste jo hver deres mening om), og du må forvente at folk tager genmæle, når du ytrer sine meninger i et debatforum. Et debatforum er jo lavet for debattens skyld.

I øvrigt har dagens medicin en artikel om danske lægers udlængsel. Det drejer sig om ca 10% af de læger der er uddannet i Danmark, og oftest er det speciallæger imellem 50-64 år. De gør det oftest pga. udlængsel, eventyrlyst og økonomien:

http://www.dagensmedicin.dk/nyheder/nyh … -udlandet/

Jeg synes, du lægger nogle ord i munden på mig, som jeg slet ikke ville drømme om at udtrykke - nemlig at folk ikke må modsige mig. Det er tværtimod meningen, at de SKAL det. Jeg vil rigtig gerne diskutere (som jeg er sikker på, at man også vil kunne udlede af de tråde, jeg ellers deltager i). Meningen med det citat, du henviser til (som iøvrigt er et spørgsmål - og dermed netop lægger op til debat) er, at vedkommende, det er møntet på, skal uddybe, hvorfor USA skulle være værre end DK, når tilstandene på dette punkt er ens for de to lande - hvilket jeg stadig mener, de er - resten er for mig at se fordomme.

apopov