Træning kombineret med medicinstudiet?

Hej med.stud.'er :slight_smile:

Jeg er kommet ind på SDU, men bor i København. Jeg har (som mange andre :blink1: ) ikke tænkt mig at flytte til Odense, men pendle til SDU og tilbage.

Mine spørgsmål er:

  • Hvad tid skal man møde og hvornår får man fri (sådan ca.)?
  • Skal jeg regne med at bruge 4 timer på transport hverdag?
  • Kan man “pjække”/ikke møde frem en el. to dage om ugen?

Og sidst men ikke mindst:
Kan med.stud.'er få det hele til at hænge sammen med træning el. alm. hverdagsaktiviteter? Jeg træner (når der er gang i mig) mindst 15 timer om ugen…Kan jeg regne med at jeg sagtens kan blive ved med det, når studiet går i gang? :roll: (taget i betragning at jeg ikke flytter til Odense?)

Fortsat go’ sommer :wink:

Og tak for en ræti go’ site :up: :wohow: :up:

Hvis du skal pendle og samtidig træne 15 timer om ugen, får du nok et problem. Jeg kunne i sin tid godt få tingene til at hænge sammen med studiet og 20 timers træning på ugentlig basis som cykelrytter i A-klassen, men det indebar en del pjækkeri, og jeg boede 5 minutter fra Panum Instituttet.
Man kan jo godt nok, hvad man vil, men med pendling etc. ser det lidt for ambitiøst ud, hvis du vil dyrke elitesport (og det skal jo så tilføjes, at man som eliteidrætsudøver ikke har noget liv ved siden af!).

Anyway, god fornøjelse med studierne og husk, at det er et ‘job’ og ikke bare 6 år, som skal overstås.

Tak for svaret :slight_smile: Men øv, trist hvis det kommer til at gå ud over træning :wallb: Og selvfølgelig skal man ta’ studiet seriøst, helt klart :slight_smile:

Kan man egentlig ikke læse ca. halvdelen af lektien i toget?
Træne når man når KBH, og læse igen efter træning?

Nej, det kan vi godt blive enige om…Men på den anden side; det er det hele værd :wink:

Jeg læser på SDU, og er en af dem der kommer til forelæsningerne (Dem der er værd at komme til) Jeg ville ikke kunne overskue at skulle pendle 4 timer + studiet, men det er jo en meget individuel sag. Er du super god til at læse svært stof i toget, er det bare at gå igang. Men skal du have tid til at tænke stoffet igennem, som alle vi andre, tror jeg du gaber over en for stor mundfuld.
Som jeg husker det, er der rimelig mange timer på 1.semester. Man møder somregel mellem 8-10 og har fri senest kl 16.

Jeg kan jo somsagt kun tale for mig selv, og jeg ville helt klart ikke kaste mig ud i det!

Så vidt jeg ved startede der 3 fra København samme tid som mig, og de faldt alle fra inden for det første år, men som jeg skrev før, så er det en meget individuel sag.

Lige en lille anden ting… Der er mange af dem der bor langt væk som går glip af meget af det sociale samværd. Dermed ikke sagt at man skal være med til det hele, men det er nogle mennesker man skal være sammen med i mange år, derfor kan det være en fordel at lære dem at kende udenfor studiet!

Uanset hvad du bestemmer dig for skal du have held og lykke med studiet.

Hejsa.

Du spørger om ikke man kan læse det meste i toget - og jo det kan man da. Hvor meget af det der så i sidste ende sidder fast er nok varierende alt efter hvor mange forstyrrelser der er. Og så er der lige det, at læsning ganske enkelt ikke gør det på 1. og 2. semester af medicin. Der er en masse repetition på studiesalene med makroskopiske og mikroskopiske præparater - det er lidt svært at øve sig i at kigge i mikroskop og terpe muskler i toget S.

Jeg pendlede selv mellem Horsens og Odense da jeg startede på SDU og det blev for meget efter 3 mdr, hvor jeg stod op kl. 06.00 og kom hjem kl. 19.00. Og vel at mærke skulle læse om aftenen også.
De jeg kender som har pendlet mellem København og Odense er kommet meget bagud i studiet eller er stoppet eller er blevet overflyttet til Panum.

Selvfølgelig kan det lade sig gøre at pendle mellem København og Odense, men jeg tror langt fra at det er optimalt.

Tak for svarene til jer begge :slight_smile: sødt at I gider :wink:

Det ser vist sort ud for mine planer :frowning: jeg kan jo lige så godt sælge raceren og indstille mig på et liv uden sport :cry: - Jeg havde faktisk regnet med at det lige præcis var 1. og 2. semester der var nemme at have med at gøre. Men nu skriver I at der er meget repetition osv. på de to semestre…Havde jo meget naivt troet at jeg kunne “sove mig” igennem det første år, indtil jeg overførte mine studier til et andet land eller blev overflyttet til Panum. Nåh, men…time will tell.

Men er det ikke “bare” kemi og biokemi man skal eksamineres i efter 1. semester? :book: Hvor mange eksamener er der overhovedet i 1. og 2. semester? :blink1: :? :roll:

Tak :wink: :smiley:

Jo det er bare molekylær biomedicin A du skal eksamineres i. Derudover skal du dog på første semester lave en studiestartsopgave, som altid tager mere tid end man har planlagt.

På første semester har du endvidere bevægeapparatets anatomi og almen histologi. Bevægeapparatets anatomi syntes jeg tog rigtig lang tid at lære og den almene histologi var på nogle punkter svær at få til at hænge sammen.
Du er, efter min mening, nødt til at se på første og andet semester mere eller mindre sammenhængende, da fagene på disse semestre indgår i førsteårsprøven som falder efter andet semester.
Min erfaring ( har været instruktor i en del år efterhånden ) er at folk, netop fordi de ikke bliver eksamineret efter første semester i anatomien, tager lidt lettere på den og regner med at kunne læse det op på andet semester.
MEN … på andet semester skal du have de indre organers og hovedet/halsens anatomi samt speciel histologi, så der har man allerede mere end rigeligt at se til.
Og min erfaring er, at de folk der er bagud på første semester med anatomi og histologi har ekstremt svært ved at nå at blive klar til førsteårsprøven.
Så hav det in mente at selvom der ikke eksamineres i anatomi og histologi på 1. semester, så får du svært ved at læse det op på andet, fordi der er så meget nyt der også skal læres der.

Også herfra skal da lyde et held og lykke med studiet … og hvis ellers du møder op til timerne :lol: så ses vi til almen histologi undervisningen.

Ja, jeg giver Trine fuldstændig ret! Der en måske 2 % der tager histologi undervisningen “alvorligt” på første semester… Jeg var ikke en af dem
:smiley:
Men som skrevet før, er det ris til egen røv!
Et gyldent råd til alle der skal til at starte nu : Lad være med at skøjte igennem histologi på 1.semester, ligemeget hvor meningsløst det virker! Det gavner jer i sidste ende!

Glemte lige …
Hvis en af grundene til at du overvejer at pendle er, at du regner med at kunne blive overflyttet til Panum efter et år, vil jeg opfordre dig til at tale med en faglig vejleder og undersøge hvordan reglerne er, for i sin tid da jeg undersøgte det, kunne man først blive overflyttet efter 5./6. semester.

:wink: tak endnu engang Trine S. og m-hh-d :slight_smile: Det er virkeligt rart med alle de råd.
Jeg har nu tænkt mig at opgradere mit kemi B til A. Og ja, jeg skal vist også snakke med en faglig vejleder mht. overflytning…jeg tror nemlig heller ikke at det er så nemt som man går rundt og tror…

hehe :lol: tak …jeg ender nok med at være den med den højeste fraværsprocent :wink: