Tørklæde og læge

[quote=“crefsager”:174i6g9z][quote=“apopov”:174i6g9z] Da jeg, som du skriver, har min gymnasielærdom i frisk erindring, kan jeg underholde med, at vi i religion lærte, at muslimer (hér taler vi om “rettroende”) i de fleste situationer, hvor der skal tages en beslutning, tænker over, hvad profeten ville have gjort i samme situation (dét er da ikke individualisme).

apopov[/quote]

Det gør alle religioner vel? Det kan man da ikke bruge som argument. Selv erklærede ateister har forbilleder og idoler, som de, bevidst som underbevidst, bruger som rollemodeller. Og hvad med det, at spørge andre mennesker til råds? Det må man heller ikke, for så er det ikke individualisme eller hvad?

Jeg tror ikke. at du kan bruge det som argument apopov[/quote]

Det mener jeg nu nok, jeg kan, eftersom det er de “rettroende” muslimer, jeg mener (hvilket jeg også tydeligt har gjort opmærksom på). Derfor er det primært arabiske muslimer, jeg tænker på. På Balkan fungerer det nemlig helt anderledes, og der er det heller ikke så udbredt at gå med tørklæde f.eks. (da dette er kulturelt betinget og ikke hænger så meget sammen med religionen i virkeligheden).

Man kan sagtens argumentere for, at fundamentalistiske kristne heller ikke er særligt individualistiske, da de også tænker over, hvad Jesus ville have gjort i enhver situation. Men det er bare ikke de kristne, debatten her drejer sig om.

Jeg skal hér også gøre opmærksom på, at det er i de fleste situationer, en muslim (igen rettroende modsat sekulariseret) vil tænke over, hvad profeten ville have gjort. Det er dér individualismen halter - ikke hvis man en gang imellem spørger andre til råds (for du har ret i, at hvis man altid gør det og altid følger disse råd slavisk, så er man heller ikke individualistisk).

apopov

Hmm… Ved ikke om jeg skal grine eller græde :smiley:

Enkelte svar, resten af jer kan måske tage kritikken til efterretning og prøve at se situationen fra en anden vinkel.

Hvad skrev Jesper? “Det er desværre et uangribeligt faktum, at det HAR grobund i virkeligheden, eftersom det ikke ligger til muslimsk tradition, at man skal være selvstændig og individualistisk. Som muslim skal man følge i profeten Muhammeds fodspor, og så er det ellers ikke mening, at man selv skal tage stilling.” og så fortsætter han “eftersom det er de “rettroende” muslimer, jeg mener (hvilket jeg også tydeligt har gjort opmærksom på).” Og læs lige hvad manden mener om lov til selv at bestemme hvilken religion en evt. læge må have eller ikke have “Selvfølgelig skal de da kunne det. Lige så vel som jeg går ind for, at folk selv skal betale for sundhed (da det er en vare som så meget andet), skal de også selv have lov at vælge, hvem der skal udføre arbejdet. Det er ligesom eksemplet, hvor man vælger Hirtshals-mælk frem for Arla-mælk.”.

Og så skal man høre for at føle sig fornærmet. Tag jer lige sammen og prøv at forstå at andre mennesker også ønsker respekt på samme måde som jer selv.

Manden har lige kategoriseret en hel religion, og alle dem der bekender sig til den. Der er uden tvivl tale om en nedværdigelse, måske ikke direkte hate speech men bestemt en udgydelse af fordomme. Og ja, en dommer kan nok vurdere i hvilken grad der er tale om nedværdigelse, men der er absolut ingen tvivl om det er nedværdigende. Hvorfor kan man istedet ikke enes om at snakke pænt til hinanden?

Odin, “Hvor er det bare typisk, du “smider” lige en paragraf i hovedet på folk, og forventer så at al debat stopper. Her er et forslag, sæt dig hjem og tril tommelfingre og gør hvad du kan for at dræbe enhver udvikling ift. Islam og udviklingen i de lande.” - læs hvad jeg skriver før du indtager dine forudindtagede holdninger, og prøver på at fremstille det som, jeg prøver at lukke debatten. Det første jeg skriver er at det blvier spændende at følge debatten - men det passer måske ikke ind i dit verdensbillede? Men en typisk reaktion dog, for så kan du få det fremstillet som om jeg prøver at lukke debatten. Men kan ikke sige jeg er overrasket med tanke på resten af det du skriver. Læs loven og de retningslinier den giver for dig kammarat.

Rune: “Jeg er muslim og holder mig til den mellemøstlige kulturtradition hvor manden bestemmer” og “Det her handler ikke om tørklæder, kvindeundertrykkelse eller religion, men om de signaler vi som sundhedspersoner sender.”. Hmm… Du taber mig fuldstændigt - kan ikke se hvordan du kan sige det ene og andet samtidigt. I mit synspunkt, du er måske ikke enig, er der mange ting du ikke har viden om, bl.a. hvad tørklædet er for en størrelse. Det du beskriver kunne ikke være længere fra sandheden, hvad jeg egentlig synes er sørgeligt, men ikke underligt, for det er sådan medierne har beskrevet det igennem mange år. Hvad med om du spørger den næste tørklædebærende kvinde, om hun har samme mening som dig? Og dine betragtninger om dine medmennesker, er ked af det, men de er dybt forkerte, og jeg håber du kun du lærer nogle flere af dine medmennesker at kende, så du ved hvad de egentlig er for nogle. Din opfattelse af neutralitet kan gøres til genstand for en lang diskussion, måske en anden har lyst til at fortsætte.

Det er egentlig det er sagens kerne. Manglende forståelse, respekt og viden om hinanden. Igen - hæv vidensniveauet.

Et par stykker til: Har man haft en lille smule historieundervisning om nazisternes propogandavirksomhed, ville man også vide, hvordan de bar sig ad med kategorisere en hel nation af jøder med fordomme og had.

Dr. Lecther: Jeg venter spændt på dine advokatvenner :roll: Med tanke på de links som du henviser til er du uden for enhver pædagogisk rækkevidde. Der er mange der vil påstå at højrefløjen har sejret ad helvede til i DK og de ville også sige, at du var et ganske godt eksempel herpå. Og du skal ikke citere mig for noget jeg ikke har sagt, dine indoktrinerede opfattelser af massevoldtægter og terrorangreb kan du diskutere videre med dig selv og med de idioter der begår dem. Men læg dog mærke til hvordan du dog kan sammenligne tingene. "Jeg er dybt bekymret over den pladderhumanisme der har bredt sig i det danske samfund. Allerede i tredje indlæg bliver danske kvinder kaldt fordomsfulde hvis de afviser en muslimsk læge. Må jeg minde om at der for 30 år siden næsten ikke var muslimer i Danmark. Man kan derfor sagtens argumentere for at det er disse kvinders kulturelle baggrund der gør at de ikke vil behandles af en muslimsk læge. Simpelthen hen til grin det du skriver. Pladderhumanisme? Hvor har du været henne de sidste 10 år doktor? Og Dr. Lechter, skal vi da ikke bare indføre tidl. sydafrikanske tilstande? Tabt for pædagogisk rækkevidde er du.

Det sidste fra mig i denne debat, jeg har hverken tid eller lyst til at fortsætte. Jeg beklager for dem af jer der ønsker at fortsætte debatten. Nogle har måske svært ved at forestille sig at nogle mennesker ikke bryder sig om at blive kategoriseret, udsat for fordomme og ej heller at blive tiltalt på visse måder.

Martinello: Ja, du og jeg kan nok diskutere lidt, kan se hvad du mener, men min pointe er en anden end den du beskriver. Og nej kære ven, det er hverken din intention eller resten af dit indlæg jeg beskriver, udelukkende de citerede ord, som kan analyseres nærmere - hvad vi måske kan gøre en gang. Jeg beklager, hvis du føler jeg fremstiller dine ord som andet end det de er, det har ikke været min intention.

Og Christie, Rune m.fl.

Rationalet for enhver diskussion slutter hvis præmisserne for den ophører, heriblandt inkluderer at betegne hinanden som det er blevet gjort (og ja, det er stadig nedværdigende at betegne en hel religion som det er gjort, og ja, det kan blive meget værre, men det har absolut intet med ytringsfrihed at gøre. Retten til at ytre sig er ikke ubetinget - så kom ikke med hjemmelavede opfattelser, og fremstil det som, at modparten ikke går ind for ytringsfrihed - det er for tyndt).

Det blev lidt løst, men har ikke mere tid - og ja, til din tørklædebærende veninde fra det indledende indlæg. Ja, det bliver en kamp for hende kan du høre. Sådan er medicinstudiet ikke generelt, og det er virkelig mange fantastiske mennesker. Jeg har virkelig nydt at møde så mange, og studiet har for mig været et fristed for den danske debat og offentlighed.

Men samfundet generalt er sådan indrettet og medicin studiet er ikke meget anderledes, når det kommer til stykket. Man kan kun håbe til det bedre. Mit råd til hende, vær altid stærk og selvstændig, uanset hvor hårde ord hun måtte høre undervejs. De fleste vil ikke holde dig til regnskab for massevoldtægter, terrorangreb eller hvad Hizbollah går rundt og gør :roll:

Jeg skriver ikke noget om, at man ikke selv må vælge sin religion. Jeg skriver, at man selv bør kunne vælge sin læge. Jeg ved ikke, hvordan du har fået de to fundamentalt forskellige ting blandet sammen.

Igen vil jeg understrege, at det bestemt ikke er en hel religion, jeg her kategoriserer, eftersom jeg nævnte, at forholdene på Balkan er helt anderledes (eftersom kulturen er en anden end den arabiske). Det virker altså som om, du forsøger at manipulere med mine ord.

Angående fordommene, som du nævner, er det jo netop ikke fordomme, da jeg kommer med eksempler på, at tingene er, som jeg beskriver dem. Det undrer mig forøvrigt at du i denne sammenhæng OVERHOVEDET ikke kommer med eksempler på det modsatte. Dér knækker filmen, for det virker for mig at se meget usagligt, at du ikke kommer med argumenter for, hvorfor du er så rygende uenig med mig.

Hér vil jeg igen henvise til de håndgribelige argumenter (og fakta), som du mangler - virker det så ikke dobbeltmoralsk med den sidste sætning?

Hvor er haddet? Jeg beskriver ting, der efter min mening er fakta (se mine eksempler). Kan du pege på ét sted, hvor der står, at jeg hader muslimer? Jeg skriver bare, at de ikke er individualistiske. Er det et udtryk for had?

Du skriver “indoktrinerede”. Hér savner jeg igen argumenter fra din side. Det er en meget bombastisk udtalelse at komme med - i særdeleshed, hvis man udelader argumentationen, som du hér gør over for Dr. Lechter. Jeg ved godt, det i virkeligheden ikke er min sag, da det ikke er møntet på mig, men det er for at understrege, at der mangler argumenter hele vejen igennem din del af diskussionen, Dreamz.

apopov

Må en muslimsk læge bære tørklæde? Må en kristen læge bære kors? Umiddelbart er jeg forrygende ligeglad i begge tilfælde – jeg registrerer knap nok nogle af disse symboler personligt (så længe ansigtet ikke dækkes). Men det betyder klart noget for mange patienter – patienter som jo er i en helt særlig sårbar situation. Det kan aldrig sammenlignes med at tage en taxa. Mange er døden nær – eller tror de er. Det er en helt speciel livssituation – patienten er ikke taget til købmanden for at få en vare. Alle unødvendige religiøse symboler der kan være til patienters ulempe – fx ved at ændre patientens fokus i negativ retning – bør de være på et sygehus?
Jeg tror at der er en større og større gruppe af patienter der ser islam og islamisme som et af denne verdens allerstørste problemer – som en frihedsknusende bevægelse der trumler hen over Vesten. Om dette faktisk ér sandhed eller ej er for så vidt ligemeget set fra en vinkel. Men det at flere og flere patienter har sådanne følelser er et faktum. Kan man ikke skænnes religion udenfor sygehusets mure? Det er nemt: forbyd religiøse symboler på sygehuse. Religion vækker simpelthen alt for mange negative følelser i en sårbar situation.

Kære Dreamz,

"Hæv venligst vidensniveauet. (…)Det er sgu ret ligegyldigt hvad din fortolkning er

Jeg har på intet tidspunkt givet udtryk for andet end mine personlige holdninger, som tilsyneladende overhovedet ikke er ligegyldige, da du reagerer så voldsomt på dem.

Til forfatteren: Hvad med at du spørger en pige med tørklæde (næste gang du møder en) om hun følger sig mindre selvstændig og individualistisk, fordi hun går med tørklæde.

Jeg har svært ved at tro på, at en undertrykt kvinde selv vil sige, at hun er undertrykt – det er vel netop det, jeg mener med undertrykkelse! Det beviser derfor intet, hvis hun skulle svare ”nej”.

Så vidt jeg har forstået – og ret mig gerne hvis jeg tager fejl – er en væsentlig grund til denne tildækning af håret, at kvinder ikke skal friste mænd……til hvad??? Jeg finder det ret undertrykkende, at tvinge kvinder i nogen form for slør, fordi mændene ellers ikke kan styre deres primitive og dyriske lyster. Ved du, hvad der sker med en kvinde i Saudi-Arabien, hvis hun nægter at bære slør?

"[i]Kære apopov, Jesper Kolbeck,

Jeg kan se at du er 19 år gammel, og jeg vil derfor lade ovenstående være et udtryk for pubertetsagtig adfærd, ignorance og uvidenhed.[/i]"

Med hensyn til din fine henvisning til straffelovens §266b, bør jeg vel tolke dit indslag sådan, at du mener alle 19-årige er ignorante og uvidende - er det ikke bare en lille smule dobbeltmoralsk, når du nu selv klager over at blive sat i bås?

…og så lige lidt information om indoktrinering: at en lille pige vokser op i en familie, som påvirker hende til en bestemt religiøs anskuelse som bl.a. indebærer tørklæde som hovedbeklædning, såfremt hun ikke ønsker at blive set ned på, kan i bedste fald betegnes som ”fremragende eksempel på indoktrinering”.

…glemte rent at lufte mine aporier om Dreamzs holdning til apapovs indlæg:

Dreamz:
Jeg opfatter indlægget som en nedværdigelse af mig selv og 1,5 milliard mennesker og opfordrer til at indlægget slettes.

For det første bør man vel principielt ikke udtale sig på andre menneskers vegne - især ikke hvis det drejer sig om 1,5 mia. mennesker, som du selv skriver.

Medmindre du ser en juridisk hjemmel i apopovs indlæg, for at lægge sag an - hvilket jeg med min begrænsede indsigt i juristeri har svært ved at tro på - har vi i Danmark en lang tradition for ytringsfrihed (selvom visse religiøse og kulturelle tilhørsforhold har svært ved at acceptere dette). I Danmark forsøger man ikke at slette indlæg man blot er uenige i; den slags hører mere primitive politistater til…

Det ærgrer mig at nogle grundet deres xenofobi ikke er i stand til at deltage i debatten uden at generalisere eller komme med selvopfundet fortolkninger af islam. Har altid haft en romantiseret forestilling om, at jeg i lægevidenskabens verden ville finde mangfoldigheden, hvor forståelse for ens kollegaer, i det mindste ikke var påvirket af propagandistisk verden, hvor ting i høj grad bliver taget ud af sammenhæng, men virkeligheden har sandelig indhentet mig.

Det er desværre et uangribeligt faktum, at det HAR grobund i virkeligheden, eftersom det ikke ligger til muslimsk tradition, at man skal være selvstændig og individualistisk. Som muslim skal man følge i profeten Muhammeds fodspor, og så er det ellers ikke mening, at man selv skal tage stilling.
Enhver muslim på kloden kan næppe bo i Mekka eller fundere i timevis over hvad Muhammed ville have gjort i en given situation når det drejer sig om dansk sundhedsvæsen, DU TROR VEL IKKE, AT JEG SOM MUSLIM VILLE STÅ OG FUNDERE OVER HVAD PROFETEN MUHAMMED VILLE HAVE GJORT I EN GIVEN SITUATION SOM DREJER SIG OM SUNDHESVÆSENET?? forstår nemlig ikke helt hvorfor du hele tiden sætter paralleller til andre samfund og situationer der ikke har med dansk sunhedsvæsen at gøre?? Skal vi ikke bare holde os til den realitet at muslimer i dag lever i Danmark og også er en del af sundhedsvæsnet??

Man er som muslim nødsaget til at finde en plads i sammenfundet, hvor man kan gøre gavn, uanset hvilket samfund man befinder sig i. At det for mange muslimske pigers vedkommende i Danmark hedder medicin, synes jeg er et positivt tegn og fremgang i forhold til traditionelle faktorer, og alene at disse pige vælger medicin, viser en vist selvstændighed, mod og individualisme, hvilket jeg aldrig har tolket religionen har sat nogen begrænsning på.

Hvis det for nogens vedkommende er en begrænsning ikke at kunne drikke øl og spise svinekød, så er jeg klart indforstået med deres fortolkninger af islam, men det har aldrig været et problem for mig eller bekendte muslimer, så ser det bestemt ikke som en begrænsning af den enkeltes individualitet eller for min egen selvstændighed.

Lad os tage et eksempel fra vores hverdag: For tiden kæmper Israel mod Hizbollah-militsen. Når man ser lederen for Hizbollah udtale sig på tv, gør han det altid med citater fra Koranen, og desuden siger han ofte “inshallah”. Hvor ser du individualismen dér, når religionen hele tiden inddrages i hans beslutninger? Dette er kun nogle få af de mange eksempler, der er.

At du ser Hizbollah-militsen som rettroende muslimsk bevægelse viser vist dit snævresynhed, nu skal jeg som muslim også ses som terrorist fordi Osama Bin Laden eller andre terrororganisationer har erklæret sig til at være muslimernes frelser mod de vantro?? så er fakta i din verden, at vi åbenbart alle er enige med disse personer eller har jeg misforstået??

Jeg tag som muslim stærk afstand fra denne udtalelse…
Håber alle kan tage afstand for disse påstande.

Dreamz skriver i øvrigt at hvis man krænker en muslim så krænker man også de resterende 1,5 mia. Hvad hvis muslimer begår terrorangreb eller massevoldtægter. Tager denne muslimske “nation” på tværs af landegrænser så også ansvaret og giver en undskyldning? Jeg tror vi kender svaret.
Der ingen der skal tage ansvaret for andres urgeringer men alle skal tage afstand for andres ekstremistiske holdninger…

Skal en muslimsk kvinde have taget ekg eller på anden måde vise noget af sin krop for en lyshåret dansk mand så bliver der tit en frygtelig ballade. Så forventes det at afdelingen i multikultiprojektets hellige navn finder der en person med det rigtige køn, hudfarve og helst religion.

Kommenteret må stå for egen regning. Men dog ærgerligt at du kan tag noget ud af en sammenhæng, til gengæld giver det mere MENING OG LOGIK, at en muslimsk kvinde hellere ville behandles af en ikke muslim (især hvis det er en mandlige læger), eller er det bare mig der mangler en vist findsigt i sundhedsvæsnets sammenhæng når det drejer sig indvandrerkvinder som tolk??

Problemet med denne debat er at folk i langt højere grad vil diskutere Islam end om kvindelige læger må bærer tørklæde eller ej, uanset hvad der ligger til grund for dette tørklæde religiøst eller ej…
Dog synes jeg at det er et problem når den enkelte patient kan fravælge en læge pga. vedkommendes religion eller race og ikke kompetence som læge…

en ting mere:
synes heller ikke muslimsk kvinder selv skal kunne bestemme hvem der behandler dem…

abdi

debatten skal ikke dreje sig om ytringsfrihed eller ej… men om kvindelige læger med tørklæde… for den er alles ret og tror alle er enig om at den ikke står til debat…

takk

Kan vi ikke blive enige om andet, burde alle dog kunne tilslutte sig, at der ingen relevant forskel er på at bære tørklæde eller bære synligt kors… IMO er det ekstremt hyklerisk at påstå andet! eller hvad siger I?

  • Mikkel

Nu var der en der nævnte noget med at man ikke må gå med kasket af hygiejniske årsager… hvad er forskellen (hygieknisk set) på en kasket og et tørklæde (uanset om det er muslimer eller gamle damer eller andre der bærer det)?

Hej
Jag har följt den här debatten och jag REKOMMENDERAR Lækerols väninna att börja på medicin fordi vi er i nodt af mer dygtige muslimske piger i sundhedsväsendet. Jag tror ikke at en vanlig “Sven” skulle bli högerextremist om hans skulle bli räddat af en muslimsk kvinnlig Læge(med tørklæde) på et sygehus. Ju flere piger med tørklæde som får höga positioner i samhället desto mer ökas integration och fördomarna minskas. Jeg har modt mange muslimske hård-arbetande-ambitiösa piger og jeg synes at man hvis man “underestimate” deres potiental så er det “LOSS OF PERSONAL RESOURCES”. Nu var det inte så länge siden invandrare kom til DK men om 10år så kommer vi finde mange muslimske pige ute på sygehusen og det är noget som vi bara får acceptera. In fact så tror jag at om 50 år så kommer vi grine på den här debatten…framtiden ser optimistiskt ut…det er flere dygtige muslimske piger derude som studerer på hoje uddannelser (juridik ekonomi civilingenjör med mera) og der er trötta på medias billed af de…og vil vise världen at medias billed på de ikke er rigtig…og its a matter of time until denne undertryckta-billed bydes ut med en selvstendig-hårtarbetande-ambitiös-billed…jeg tror også at media-billed får disse piger at kämpa og arbejde hårdare.

/A.H

Med tanke på den hygienska biten så ska det inte vara något problem. Jeg har mött flera sygeplejersker med tørklæde i Sverige. Om det skulle vara en risk at bakterier skulle smitta patienterna via tørklæde så kan man ju alltid hitta på lösningar som t.ex. byta tørklæde 1gang varje 6-time-period. Jeg har lyttet til en podcast som drejer om det här: http://podcast.dr.dk/p1/rssfeed/hvorsvaert.xml

Helt ærligt, så synes jeg vi som læger, evt. kun kommende, bør følge lidt mere med i den globale udvikling. Det er 2006 - tag jer/os sammen!
Det er altså bare et tørklæde. Vi udsender alle signaler af den ene og anden slags. Jeg mødte for nylig en afdelingslæge, hvis frisure lignede Elvis i sine gamle år på en prik - farvet kulsort og sat med ½l gele, til stor morskab for sygeplejerskerne. Han så mildest talt latterlig ud.

Muslimske mennesker findes som en del af den danske befolkning og vil blive ved med det. Ligesåvel som pakistanske og indiske læger i england, osv. Skal vi så også til at forbyde at piger går med dagmar-kors om halsen?
Det kan virkelig ikke genere mig at der bæres tørklæde, kalot eller lignende, blot behandlingen er god.

Skal man også kunne frabede sig behandling af en sort, fordi de ser skræmmende ud for de ældre danske medborgere?
Mage ældre har også en opfattelse af en rigtig læge går pænt klædt med skorte evt. slips, hvilket stadig gælder i mange andre lande. Skal vi også forbyde tennissokker i sandaler og mickey mouse t-shirts?

På samme måde må udenlandske patienter også acceptere danske læger.
Jeg har selv arbejdet på hospital i mellemøsten. Her var de fleste læger mænd, og kvinderne ville helst behandles af dem, da de traditionelt set var de dygtigste (gammeldags tankegang, ja ja). Det var aldrig noget problem. Koranen beskriver jo også principper som"liv frem for lov", det vil sige hvis man er syg er det fuldt tilladeligt at bryde eventuelle regler, f.eks. faste, bøn, m.m. herunder regler om kontakt mellem kønnene.
En enkelt gang var der folk der brokkede sig over lægens køn, og man blev derefter henvist til at vælge et andet sygehus.

Jeg synes at behandlingens kvalitet og lægens faglige evner bør være altafgørende, uden kompromis. Herunder også det sproglige aspekt er vigtigt, da en hel del vigtig kommunikation går tabt i forbindelse med forholdsvis små sprogbarrierer.
Stort set alle patienter mærker hurtigt at en tørklædeklædt læge er dygtig og åben og er derefter ligeglad. Hvis de er utilfredse bunder det sgu ofte i at lægen ikke er dygtig til at få patienten til at føle sig tryg. Og helt ærlig vor stor er utilfredsheden egentlig? Er det i det hele taget et problem?

Jeg tror at uddannelse og oplysning i alle samfundets grupper er med til at løse mange af de problemer, der fylder kultur-clash-problematikken.
Og det er da for søren fantastisk godt for os alle, hvis flere muslimske piger tager sig en længerevarende uddannelse!
De kan blive mere kritiske overfor deres eget bagland på både godt og ondt samt fungere som hårdt tiltrængte brobyggere mellem ‘lejrene’ i Danmark.
Lad nu de piger få lov at komme derud og blive uddannede!!
Det eneste vi for ud af at afvise dem er endnu mere polarisereng af samfundet.

Hér vil jeg lige pointere, at jeg taler generelt og ikke i sundhedsvaesnet. Jeg er ikke sikker paa, hvordan en muslimsk laege, der er uddannet i Danmark vil taenke. Noget af “fundamentalismen” (for det er dét, jeg mener, naar jeg taler om “rettroende” muslimer - derfor anfoerselstegnene i indlaeggende ovenfor) gaar jo ogsaa “tabt” i takt med hoejere uddannelse (i mange tilfaelde).

Dernaest vil jeg mene, at der er tale om en fordrejning af mine ord, naar du skriver “i timevis”, eftersom det paa intet punkt i min tekst forekommer. Jeg tror, det er de faerreste, der skal bruge saa lang tid (kommende an paa situationen naturligvis). Isaer da, hvis man staar og udfoerer en vital operation, hvor det gerne skal gaa lidt staerkt. Men i de fleste andre situationer giver Koranen og dermed overleveringen om Muhammeds liv jo ganske bestemte moenstre for, hvordan man skal handle, eftersom Muhammed gjorde det paa dén maade.

Det er godt, at du naevner, at Koranen forbyder euforiserende stoffer, for det er ogsaa et eksempel paa, at man som muslim ikke skal tage selvstaendigt stilling: Man behoever ikke selv vurdere, om det er godt eller skidt, at man forgifter sin hjerne med f.eks. alkohol.

Naturligvis er det ikke 100% af muslimerne, der sympatiserer med Hizbollah, men jeg vil fastholde, at der er mange, der goer. Grunden til at jeg tager et eksempel som dette, er at det er noget, som alle kender fra tv, da det fylder meget for tiden. Desuden skriver jeg, at det er ét af mange eksempler. Det vigtige var saadan set heller ikke, at jeg ville stemple alle muslimer som terrorsympatisoerer - det var bare for at illustrere den manglende selvstaendighed, der er typisk for Islam.

[quote=“Doq A”:zna3cbop]en ting mere:
synes heller ikke muslimsk kvinder selv skal kunne bestemme hvem der behandler dem…[/quote]

Det synes jeg, de skal have lov til. Jeg mener, at patienter skal kunne vaelge laegen fra uanset paa hvilket grundlag, det er (faktisk mener jeg slet ikke, der er brug for at give en begrundelse - da patienten selv skal betale efter min mening, skal denne ogsaa selv kunne bestemme, hvor han/hun “laegger pengene”). Og det er lige meget, hvilken religion, hudfarve, politisk eller seksuel observans, patienten har. Alle skal have den ret. Jeg vil henvise til eksemplet med maelken fra et indlaeg ovenfor.

Jeg vil afslutte mit indlaeg med at skrive, at jeg helt klart mener, at laeger maa baere de symboler, de har lyst til (inkl. kors eller toerklaede). Det er en frihed, som jeg mener, hoerer ind under ytringsfriheden. Der er ingen, der skal bestemme, hvilke smykker, eller hvilket toej, andre gaar med (og saa er det lige meget, om disse dele udgoer symboler af en eller anden art). For det hoerer nemlig ogsaa primitive samfund til.

apopov

vil det sige at du er imod enhver form for dresscode i alle erhverv?
Kan du ikke acceptere at for at gå ind i bestemte erhverv som fx læger og lærer skal man bære i mange henseender neutralt påklædning? vil det sige at du går ind for at det skal være ulovligt at fyre en kvindelig folkeskolelærer fordi vedkommende insisterer på at undervise børnene iført fuld burka? eller en kristen lærer med et kæmpe kors foran på trøjen og kristne slogans på ryggen? eller en munter nynazistisk nyhedsoplæser i Israel iført nazisymboler må heller ikke fyres i respekt for den såkaldte visuelle ytringsfrihed?
Er det ikke et acceptalbelt kompromis at kræve en i mange henseender neutral påklædning i erhverv hvor man via det offentlige har direkte kontakt med skolebørn og syge/døende mennesker?

Mht. hygiejnespørgsmålet, er det ikke mere hygiejnisk at gå med tørklæde i forhold til at smide sit hår over det hele??? Er det videnskabeligt undersøgt??

Efter min mening bør muslimske læger da selvfølgelig have lov til at bære tørklæde. Jeg kan godt se at det kan være et problem overfor de ældre patienter, da de, efter min opfattelse, generelt er de mest “fremmedfrygtende” i samfundet. Dette bygger nok mest på uvidenhed fra deres side, så jeg kan kun se det som positivt at de kan møde kompetente muslimske læger og måske ændre holdning.

Generelt er det en interessant debat, hvordan lægers fysiske fremtoning må/bør være. Må man have piercinger overalt i hovedet? (i retning af “sangeren” fra Prodigy) Må man farve håret grønt? Må kvinder gå med kort nederdel og nedringet bluse?
Jeg er engang blevet påtalt af en overlæge på med. afd. da jeg havde en t-shirt på, der var gledet lidt op og viste 2 cm maveskind frem, da jeg undersøgte en pt. Lidt ekstremt i mine øjne…

Dette er en interessant debat, bl.a. den i høj grad er principiel. Det ville være problematisk, hvis man gav en gruppe lov til at klæde sig på en bestemt måde udfra religiøs overbevisning og nægtede andre grupper at gøre det samme.

Det er et problem, der er blevet diskuteret meget i andre lande og, der løb man ind i et problem bbc news

Godt nok har vi ikke mange Sikher i Danmark, men problemet er interessant: Hvis en gruppe ikke må bære religiøs Dolk/tørklæde eller hvad det nu drejer sig om p.g.a. “andre” grunde (hyigejne, sikkerhed osv.) har man så ikke taget beslutning om, at ingen må bære religiøse genstande, da man ellers differentierer på en muligvis ulovlig måde?

Jeg ved ikke om jeg selv synes det enen eller det andet mht. tørklæderne, men jeg har mødt et par sygeplejersker med tørklæder i mine klinikophold og det gav ingen problemer for hverken mig, dem eller patienterne i de situationer.

Til gengæld må jeg sige, at hvis man er ude af stand til at gennemføre sit arbejde på et sygehus på en anstændig måde, pga. sine overbevisninger skal man i mine øjne fyres. Et eksempel: en ung mandlig læge, der ikke ville anerkende den kvindelige ledende overlæge og derfor ikke fulgte hendes instrukser. I det tilfælde skal man i mine øjne ikke interessere sig i hvorfor han gør det, men give ham en advarsel og, hvis det ikke virker så må han miste sit job…

venligst
Michael

http://news.bbc.co.uk/2/hi/americas/4770744.stm

bbc sikh dagger

jeg havde svært ved at få linket til at virke før… :wink:

Igen et problem der er opstået fordi grænserne mellem privats-færen og det offentlige rum er blevet udvisket.

Hvis vi skal vende tilbage til overskriften omkring “tørklæde og læge…” og samtidig se bort fra religion kan det da klart være nødvendigt, at kræve en dress code som flertallet kan acceptere. Så må religion, kropsudsmykning osv “dyrkes” når man har fri.
Uniformen er også med til at skabe autoritet(tryghed hos patienten).

På den anden side er det lægens evner der bør tælle og ikke udseendet. Så hvis personer med en fundamental tro eller andet kan se bort fra sin tro og behandle patienten efter bedste evne, er det vel ligegyldigt om læge har et eller andet på hovedet.

Jeg tror det er et problem vi vokser fra. :wink:

[quote=“tossen”:26zbbwrf]
Jeg tror det er et problem vi vokser fra. :wink: [/quote]

Ja, det tror jeg også! I virkeligheden er jeg overrasket over intensiteten der bliver diskuteret med herinde. Det er muligt, at endnu ikke alle unge på vores alder har muslimske venner, men om fem år vil stort set alle unge der går ud af skolen har haft muslimske klassekammerater. Problemet vil langsomt forsvinde, hvis man altså kan kalde det et problem.