Tolerance overfor blod og lignende

Hej!
Jeg skal til at læse her til vinter. Jeg er nysgerrig på, om man som medicinstuderende opbygger en tolerance overfor blod, lig og andet, mange ellers måtte få det dårligt af at være i nærheden.
Er selv ikke sart overfor opkast og andet spændende, men man ved aldrig, om man skulle blive udfordret en dag (eller rettere, det kunne jeg forestille mig, selv den mest hårdføre ville blive).
Har I erfaring med at have haft det svært med “ulækre” ting i starten, men senere hen have vænnet jer så meget til det, at det ikke længere rører jer?

2 Synes om

Hej Abracadda, jeg ville lige høre. Hvornår kommer man allerførst ud i klinik og for lov til faktisk at snuse lidt rundt? Er det først på ens kandidat hvor det er muligt? Skal selv starte på AAU

Mange tak for svar! Tænkte også nok godt, man begyndte at vænne sig til det, ligesom man jo vænner sig til meget andet. Godt at høre!

Hej Sofie,

På AAU kommer du allerede på klinisk ophold på 1. semester. Du har ca. 4 kliniske ophold pr. semester. Typisk er der et klinisk ophold til hvert modul, der relaterer sig til det pågældende modul. Før hvert klinisk ophold, skal du til klinisk øvelse, hvor man gennemgår undersøgelser og underliggende teori, du skal bruge i dit kliniske ophold.

På det kliniske ophold bliver i først undervist i noget teori af en læge fra en relevant afdeling (tænk klassisk klasseundervisning). Herefter skal i ud i hold på ca. 3 studerende og undersøge en patient, samt optage deres sygehistorik. Til sidst samles i igen og præsenterer jeres patient for klassen og lægen. Her diskuterer i også de forskellige patienter og sparrer med hinanden og lægen ift. patienternes forskellige problemstillinger.

Det er selvfølgelig ikke meningen, at i skal kunne diagnosticere patienten, men nærmere at man øver sig i at lave de forskellige undersøgelser, og bliver skarpe til at optage anamnese.

Hej igen.

Tak! Det var dejligt at få det på plads :wink: Jeg ville nødigt vente helt til kandidaten med at se hvordan det er at være i klinisk ophold. Dejligt at der bliver forklaret hvordan det foregår. Jeg ser rigtig meget frem til det. !

1 Synes om