Tillyke, stort tillykke

(Indlæg slettet af forfatteren)

(Indlæg slettet af forfatteren)

2 Synes om

(Indlæg slettet af forfatteren)

1 Synes om

Må jeg spørge dig, hvorfor du gerne vil være læge? Og om du allerede nu har et speciale der fanger dig mere end andre?

Ligesom Fellowstudent har jeg også et spørgsmål - hvad er ideen med at skynde sig gennem bacheloren? Jeg er oprigtigt nysgerrig, da jeg ikke kan se den selv, og elsker livet som studerende, og egentlig bare gerne vil nyde det mens det varer :smiley:

Og hvad er din plan med TPK? I mine øjne er det også en meget reel eksamen, der på trods af en lav dumpeprocent kræver at man ligger timer i sin patient, sin rapport og har styr på begreber til eksamen.

Derudover håber jeg at andre kommende studerende der læser med husker på at alle er meget forskellige, og at det reelt er en svær eksamen. På min årgang dumpede omkring 1/4 af dem på min årgang, og hele vores hold synes at det havde været en meget svær prøve, på trods af, at flere følte sig helt hjemme i kemi og havde klaret det med topkarakterer førhen. Selvfølgelig kommer det også an på eksamenssættet, men jeg var reelt super glad for 1. semester, da jeg kunne bruge det på at lave nye læsestrategier, finde en studiemakker og lære at være studerende og ikke elev.

4 Synes om

(Indlæg slettet af forfatteren)

1 Synes om

Hvad har du så tænkt dig at tænkt dig at gøre nu og frem mod studie start? Er virkelig interesseret i din plan aha

Du svarede ikke på det spørgsmål jeg stillede dig :)?

3 Synes om

(Indlæg slettet af forfatteren)

1 Synes om

Hvis du vil tjene penge, skal du ikke blive læge.

1 Synes om

Fedt at du har din egen tilgang til studiet og har mod på at slå de to semestre sammen. Ville ønske jeg turde. Hvad gør du hvis du lige pludselig føler at det bliver for overvældende? Kan man så framelde sig eksamen uden at miste sine forsøg?
Hvor lang tid regner du med at du sidder og læser 1 semester op til det punkt hvor du er sikker?

1 Synes om

(Indlæg slettet af forfatteren)

(Indlæg slettet af forfatteren)

Nu bliver du vist lidt for konkret tænkende.

At opnå en løn på > 40k som nyuddannet indenfor det private er slet ikke abnormt, især ikke hvis man har forudsætningerne til at opnå en sådan stilling. Indenfor programmering/finans/salg/marketing er det slet ikke uhørt med relativt lav erfaring at opnå lønninger i det leje. Til sammenligning har jeg en kammerat hvis startløn var knap 60k som nyuddannet phD i datalogi. Det er selvfølgelig også en absurd høj løn, men det er blot for perspektiveringens skyld.

Til sammenligning lyder en læges uddannelse på:

  • 3 årig bachelor
  • 3 årig kandidat
  • 1 årig KBU
  • 1-2-3 introstillinger
  • 5ish år i hoveduddannelse indtil man så er speciallæge.

Speciallæger tjener rigtig godt. Det er her pengene begynder at komme frem. Startlønnen for nyuddannede læger er ~32k plus pension på ~5k. Dertil er der selvfølgelig diverse tillæg og muligheder for overarbejde, så det er ikke umuligt at ‘arbejde sig til en god løn’. Jeg tænker at en normal løn for en KBU der arbejder hårdt og forsøger at tjene penge ligger omkring knap 40k.

Jeg har en kammerat som har taget et 11 ugers kursus i programmering (samtidigt med flair og skills i forvejen), som nu med 2 års erfaring ligger på 45k. Uden aften og natarbejde. Uden vagter. Uden at være i frontlinjen. Uden ansvar for menneskeliv. Uden overarbejde. Uden weekendarbejde. Han kan endda arbejde hjemmefra på udvalgte dage, hvis han lige føler for det.

At være læge i Danmark er ikke dårligt betalt; men at blive læge for at tjene penge er simpelthen idiotisk. Det er slid og slæb i i hvert fald 11-12 år før man sidder ‘godt i det’.

Læs finans, programmering/udvikling, marketing eller sådan noget hvis dit mål er at tjene penge.

Læs medicin hvis du vil arbejde med din passion, din empati for andre mennesker og din interesse for videnskab; ikke for pengene.

1 Synes om

(Indlæg slettet af forfatteren)

Tillykke med dit optag på studiet.

1 Synes om

@anon47221801, ved du, om det er muligt at tage fx et enkelt kursus fra andet semester samtidig med første semester?
Så jeg eksempelvis tog kemi og humanbiologi sammen med excitable celler?

2 Synes om

(Indlæg slettet af forfatteren)

Vi starter samtidigt - det bliver spændende at følge dig.

Må jeg spørge, hvilket speciale du går efter?

1 Synes om

Vil du ikke svare mig på, hvorfor du gerne vil være læge og hvilket speciale du har i tankerne?

1 Synes om