The Immune System - Peter Parham

Peter Parham

Paperback: 456 pages
Publisher: Garland Publishing Inc,US; 2Rev Ed edition (1 Jul 2005)
Language English
ISBN-10: 0815340931

Helt vildt god bog.

Hvorfor? Den er vel skrevet, meget overskuelig og helt upto date. Forlaget Garland der også udgiver den imunnologiske bible, Janeway et. All “Immunology” Har ladet Peter Parham tage de bedste grafer, den nyesste viden og kogt det ned.

Man har på intet tidspunkt en fornemmelse af at det man sidder og læser er unødvendigt. Der er lagt meget tanke bag, havd indhold der er valgt.

Måden det komplekse immunsystem beskrives på er i særklasse. Jeg startede min immunologi læsning med Basal og Klinisk Immunologi af Bendtzen og co. I mange kapitler formår de ganske enkelt at ødelægge et hvert overblik. Hold jer fra den.

Parham er på engelsk, men den er letlæselig og tæt ved en fornøjelse.

Jeg er fuldstændig enig. Det må være en af de bedste immunologi-bøger på markedet.

En af de bedste bøger, jeg har haft på studiet. Så pædagogisk opbygget, en ren fornøjelse…

Hvis man kunne lide “Molecular Biology of the Cell” (fra samme forlag) så er dette bogen.
Pædagogisk, gennemillustreret i farver, og i modsætning til dens storebror (“Immunobiology” af Janeway et al) dækker den kun pensum.

Professoren i Immunologi ved Rigshospitalet siger, at bogen ikke er pensumdækkende indenfor den kliniske del af faget (som Transplantationsimmunologi), hvorfor han anbefaler FADL`s danske immunologibog. Dog har andre forelæsere sagt at der bliver eksamineret efter Parham.

Rigtig god bog. Pædagogisk opbygget. Gode illustrationer. Ikke for lang. Er dækkende i faget på KUs ny studieordning. Kan virkelig anbefales.

Opdateret til 2005 udgaven

Hvordan vægter I denne bog i forhold til “Immunobiology” af Janeway? Vil gerne høre nogle pros og cons. Kan man sagtens få 12 til eksamen, eller bør man læse Janeway, da den er mere detaljeret?

Jeg skal forresten skrive OSVAL i immunologi. og jeg har en god forståelse for den grundlæggende immunologi.

Jeg kan slet ikke forstå, hvorfor denne bog ikke er pensum længere på AU. Det er nok den bedste, mest pædagogiske og letlæste bog jeg har haft indtil nu (8.sem.). Teksten er velskrevet og let forståelig, men bedst af alt er figurerne. Til forskel fra andre bøger (f.eks. biokemi og fysiologi) er figurerne i denne bog udformet med et flow - flow-figurer. Det gør det meget lettere at forstå en pathway med denne opbygning: i stedet for at se på en stor figur med alle elementer tegnet på en gang i samme figur, eller med pile som alle peger ind mod midten, ser man en figur delt op, hvor de nye/efterfølgende elementer bliver tegnet efterhånden.

Min læsemakker og jeg varetog eksamenslæsningen i immunologi, ved at gennemgå figurerne og besvare de spørgsmål som er i slutningen af hvert kapitel. Done deal!