The Cell (Molecular Biology of) - Alberts et al

Bruce Alberts, Alexander Johnson, Julian Lewis, Martin Raff, Keith Roberts, Peter Walter

Hardcover: 1616 pages ; Dimensions (in inches): 2.19 x 11.10 x 8.74
Publisher: Garland Pub; 4th edition (March 2002)
ISBN: 0815332181

Fantastisk bog. Flot, pædegoisk., men også meget meget stor. Helt klart en bog til de der er interesseret i cellebiologi som jeg. Er man ikke det kan bogens omfang og de mange detaljer måske skræmme. Ikke til den der bare vil bestå cellen.

Sådan som det cellebiologiske kursus var udformet på gammel studieordning, KU, var denne bog ideel omend noget omfattende. Det er især den biokemiske side af cellebiologien der her gennemgås. Bogen kan ved første øjekast virke utrolig murstenstung, men den er fint illustreret og dette er et absolut stort plus ved den. Illustrationerne er relevante og så er de i farver!!! Det hele bliver dermed (en lille smule) mere sjovt. :slight_smile: Man skal bare huske, at man ikke nødvendigvis skal hele bogen igennem men vælge de mest relevante emner ud. Bruger du også bogen til noget fysiologi-relateret vil du efter at have studeret den lille illustration om G-protein-kobling og de andre relatered messenger-proteiner have den siddende på nethinden indtil eksamen og et godt stykke tid efter…

En ganske fantastisk ting ved “The Cell” er at det faktisk er lykkedes at integrere fagene (histologi, biokemi, biofysik og genetik) og med en funktionel tilgang. Dette erkendes tydeligt når emnerne gennemgået heri skal læses andetsteds; fx når G-proteinerne eller muskelfiberstrukturen læses i en fysiologibog og pludselig virker vanvittig indviklet.
“The Cell” er en bog der har min uforbeholdne anbefaling.

Til trods for at bogen virker som en solid klods af viden, er den egentlig ganske let læselig - skrevet i et ordret sprog og go’e illustrationer. Denne bog kan klart anbefales! :lol:

Jeg kan kun anbefale bogen, fantastisk god.
En ren fryd at læse iforhold til andre Celle biologi bøger

Det er en utroligt velskrevet bog med mange dejlige illustrationer, der gør, at omend bogen er meget tyk, er den letlæselig! Flere bøger som the cell, tak!

velskrevet og fed at lære cellen fra. den er skrevet så godt og hænger så godt sammen at den kan repeteres ud fra dens figurer.

En virkelig dejlig bog der formidler selv komplicerede emner som cellesignalerings kaskader på en letforståelig måde. Det er var mit indtryk at denne bog var foretrukket frem for Lodish på 2.sem KU - der var nogle der købte Alberts efter at de først havde købt Lodish.

Som mange har nævnt har bogen rigtigt gode illustrationer.

Et andet lille tip til bogen er det gode 33 siders glossary sidst i bogen som på få linier definerer de forskellige proteiner, receptorer osv.

Som Diemer beretter, var der også mange der købte Lodish i min klasse men skiftede, MEN der var også nogle der skiftede fra The Cell til Lodish… Selv havde jeg The Cell, og må give ovenstående ret, den er stor, den er detaljeret… Men den er bare smuk!! Med dejlige og flotte illu. og fantastisk og letlæselig tekst, fik den mig gennem biokemien… Ja, det var faktisk den jeg blev bedst til!! Desuden anvendes billeder fra bogen, af underviserne til forlæsningerne… Gensynetsglæde!! :roll:
Jeg fortryder bestemt ikke valget af denne bog!!

Hvis man allerede har F. Geneser: Histologi - på molekylærbiologisk grundlag og Textbook of Biochemistry (t.m.devlin) er der så nogen grund til at købe The Cell også?

Min mor skal til USA snart og jeg havde tænkt mig at få nogle billige bøger derfra og det er faktiskt derfor jeg spørger.

Nogle andre engelske bøger i anbefaler at man køber?

Er lige startet på studiet så jeg kender bøgerne slet ikke…

Dette er simpelthen en fantastisk bog. Illustrationerne er eminente, sproget er velvalgt og klart og emnerne integreres på forbilledlig vis. Der er meget “geneser”-stof der med fordel kan læses i denne. Den molekylærbiologiske del af Genesers histologibog er ej heller helt opdateret.

Til interesserede, der ikke er helt så flittige læsere, så kan jeg også anbefale “børneudgaven” af The Cell: Essential Cell Biology. Det er samme forfattere, men i en kortere version, der er lidt lettere at gå til (hvis man som mig, ikke er til de store fordybelser).
Jeg har selv klaret mig fint igennem 2.sem med Essentials. Det er kun meget få dele, der ikke står i Essentials - ting som hurtigt kan slås op på biblo. Så er du til begrænset læsning, så vælg Essentials. Vil du have det hele med og går efter to-cifrede karakterer så vælg The Cell.
Pøj pøj.

Synes The Cell er fantastisk. Jo den ser virker temmelig skræmmende ud ved første øjekast, men den er simpelthen så godt skrevet at man fatter tingene første gang, og så er teksten rigtig godt illustreret.
5 stjerner herfra!

Jeg startede med Essential Cell Biology, og ja den er ok hvis man ikke har lyst til de helt store fordybelser. Desuden er den billigere, og man sparer ganske mange timer. Det er også værd at nævne, at man sagtens kan score 2 cifrede karakterer med denne bog.

Jeg gik dog over til The Cell en uge inde i kurset, da der ofte blev omtalt ting jeg simpelthen aldrig havde hørt om fra Essentials. Det er ganske irriterende, og man bliver hele tiden nervøs for at noget af det vigtige er udeladt i Essentials- hvilket også sker flere steder. Derfor vil jeg uforbeholdent anbefale The Cell- og i samme åndedrag mane til ro og ingen panik når man ser dens skræmmende dimensioner! Den er super let at gå til,og illustrerer alt det vigtige godt og let forståeligt. Godt nok er den en tidsrøver, men det er til gengæld tilfredsstillende at læse i den, da alle ting er sat godt ind i en sammenhæng. Det gør det det langt lettere at huske de vigtige ting til eksamen.

Men det er smag og behag. Jeg var den eneste i min læsegruppe som gik efter The Cell, og det gik vist fint for de andre til eksamen også (karaktererne er ikke kommet endnu :smiley: )

Desuden er mange af tingene fra Geneser også omtalt i denne, og det er til tider ret meget lettere at forstå det når det læses fra The Cell.

6 stjerner, uden tvivl.

Hvilken er den seneste udgaven? Dækker den pensum for cellbiologien på SDU?

Jeg begynder på semester 1 på SDU den 1 februar, og jeg må vide hvis jeg skal satse på denne eller Essential cell biology, som er bredere brugt.