Test og samtale ved Sdu

Hej,

Jeg skal til test og samtale ved Sdu her i næste uge. Er der nogen der har prøvet det? og kan de evt fortælle mig en smule om hvad det går ud på? Hvad der bliver spurgt om, og hvordan det kunne være godt at forberede sig?

Håber i kan hjælpe mig:)

//Mr. Happy

Det er overhovedet ikke for at lyde sur eller sådan, men har du prøvet at søge på dit spørgsmål inden du skrev dit indlæg - der har været og er jævnligt tråde med dette spørgsmål, som du kan læse…

God Kr-luftfart. :wink:

Er der ikke nogen, der har været til samtale sidste uge, der vil fortælle os om spørgesmål, tips osv…

Eks. på spørgsmål som jeg fik tilbage i 2004:

  • Hvorfor vil du være læge?
  • Hvad kan DU tilbyde studiet og SDU generelt?
  • Hvor ser du dig selv, når du arbejder i gruppe med andre?
  • Er det etisk forsvarligt, at man kan bestille HIV-tests fra nettet og teste sig selv?
  • Hvad er dine gode/dårlige sider?
  • Hvad vil du være når du en gang bliver læge? Har du tænkt på et speciale? (og hér er det, efter min mening godt at pakke Janteloven godt og grundigt væk - sig det hvis du vil være hjertelæge, neurokirurg eller forsker. Det er okay at have drømme også inden man starter! Det motiverer!)
  • Er du social?
  • Ved du noget om studieordningen på SDU - hvis ja, hvad? Og hvad er de gode / dårlige sider ved den?
  • Hvad laver du i din fritid og tror du at du kan blive ved med at dyrke din hobby mens du læser / er læge?

Det er en stille og rolig samtale, hvor man får en kop kaffe i hånden og småkager i kæften i tyve minutter. Jeg havde det sådan, at vi til min samtale talte mere om de kortfilm jeg har lavet, end hvorfor jeg egentlig ville være læge - for det havde jeg klart beskrevet godt i min ansøgning. Hvis de er tvivl om dig, så spørger de rigtig meget ind til din ansøgning - hvis ikke taler man lidt om det - og resten er hyggesnak og ala ovenstående spørgsmål.

Held og Lykke

Ked af at skulle kritisere dine råd Braniac…

Tvivler stærkt på der ikke er en tanke bag alt, som bliver spurgt om, og de spørg ikke kun ind til din M.A. fordi de er i tvivl om ansøgeren er egnet eller ej. Formålet med samtalen er netop at se der er hold i det som er skrevet i M.A.

De ansøgerne som ikke har formået at skrive en god nok M.A. og ikke har haft point nok m.m er i forvejen blevet soteret fra, så man har kun de bedste af de bedste ansøgninger. Min pointe er at man via den samtale finde ud af hvem personen bag ansøgningen er , og om der virkelig er hold i det som de har skrevet i ansøgning.

At du har fornemmelsen af det har været en samtale om dine film, ( kop kaffe og en kage) og ikke så meget om din motivation i forhold til læge studiet, kan jeg ikke finde forklaring på, andet end det har været to gode interviewer du har haft, så heldige dig :wink:

VI ses G. :wink:

VH

Hej Mester B. En sådan diskussion herinde vil kun være til gavn for dem der skal til samtale, så al kritik er værdsat :slight_smile:

Du har ret - det må være op til interwieverne selv at vurdere hvor meget man skal spørge ind til ansøgernes M.A. Men, hvis man de første 10 minutter i samtalen har kunne se, at der er en “sammenhæng” imellem ansøgeren og den M.A., så behøver man jo hellere ikke “grave dybere” for at se om det virkelig passer det man har skrevet? I stedet kan man begynde at stille spørgsmål som jeg selv fik (se ovenstående), for netop at finde ud af hvem personen bag ansøgningen er…kan du følge mig?

Selvfølgelig skulle jeg også argumentere for hvorfor jeg ville være læge, men jeg har åbentbart også argumenteret godt for det i min M.A., siden jeg ikke har fået yderligere kritiske spørgsmål under samtalen (Hvor jeg forresten OGSÅ skulle fortælle hvorfor de skulle vælge mig som kommende kollega) - min pointe er, at disse mennesker nok er trænet i at se hvem der har skrevet en ansøgning “fra hjertet” og hvem der ikke har.

Jeg tror, at det er grunden til, at hele min samtale ikke gik på hvorfor de netop skulle vælge mig - om jeg var heldig og lige havde de rette interwievere, dét tror jeg ikke. Man har vel visse “spilleregler” når man interwiever folk - ting som absolut skal være på plads? Som fx. at finde ud af om der er hold i ansøgningen?..jeg tror bare de var gode “menneskekendere” :slight_smile:

Vi ses!

Yes, er helt enig i det meste… :wink: men godt du fortæller evt, kommende stud med’er at det var mere en kaffe og kage. Vigtigt at man er opsat og ikke regner med at det er en gå tur i parken…

Ikke helt enig, det er en stud med, og en læge eller en evt phd studerende som sidder og interwiever, så ved ikke hvor trænet disse er netop dette, men de ved selv hvordan det er at læse og ved hvad der kræves, så ja de er helt sikkert gode menneskekendere!
Men der gives point, ved samtalen, efter nogle forskelligt og dem som får flest kommer ind …

VH

Nu er jeg så heldig at jeg har siddet på begge sider af bordet. Jeg vil sige at den motiverede ansøgning er omdrejningspunktet for hele samtalen. Selvfølgelig spørger vi også ind til forksellige andre ting der ikke fremgår af den motiverede ansøgning, men man skal altså have styr på hvad man har skrevet og samtalen kan godt have lidt “kant”.

Nemli :wink: