Sygepleje stud. som brænder for medicin

God eftermiddag og hej, ny inde i dette forum.
Jeg hedder Okan jeg er 23 år gammel og studere til sygeplejersken lige nu, jeg er på 3. semester nu og planen er jeg gør mit studie færdig. Herefter vil jeg gerne læse til medicin, jeg var i tvivl da jeg startede på sygeplejersken men efter praktik på en kirugisk afdeling var det prikken over i’et. Jeg ser ikke mig selv gå fra dette liv uden idetmindste at have prøvet medicin studiet.
Sagen er jeg er ikke den person der har fået jordens bedste karakter og jeg er en af de uheldige ‘‘dumpapper’’ der tog en STX hvor gymnasie læreren giver karakter som det passer dem, hvorfor? Hvordan? Jamen fordi jeg i min eksamen fik højere end det de havde vurderet mig til. Men ja det hører fortiden til.

Jeg har hørt og læst lidt om andre sygeplejersker der skriver om at komme ind jeg synes stadig det er lidt rodet, men når jeg er færdig med min bachelor hvad kan jeg gøre? Tænker helt sikkert det er kvote 2 da jeg ikke rigtig kan bruge gym karakterne til noget. Jeg har dog meget at byde på, et bredt CV og god erfaringer og kompetencer som bare bliver bedre.

Men ja det jeg gerne vil høre og eventuelt få nogle råd til er hvad kan jeg gøre, jeg forlanger ingen merit. Jeg vil bare rigtig gerne på medicin studiet, er det alle semestre så er jeg helt med på den, har altid været åbent overfor nye emner. Det skal også siges jeg er ikke den samme jeg var i gymnasiet, på daværende tidspunkt vidste jeg knap nok hvad jeg ville være… Andre personlige ting kom også i vejen og det kunne være gået bedre men vi er jo mennesker I guess.
Iøvrigt hvis nogle tidligere sygeplejerske er kommet ind kan i dele jeres erfaring med mig, tænker ihvertfald jeg ligger vægt på den del i min ansøgning.

På forhånd tak og god dag til jer (nærmere weekend) og pas godt på jer selv!

Hvorfor ikke søge ind på medicin fra næste år allerede? Hvorfor vente til du er færdig med sygeplejestudiet?

Jeg forventer ikke at have nogle klip og jeg kan høre et par vagter for privat vikarbureau om ugen kan dække bedre end SPV vagter også fordi man lige tjener noget mere om måneden ved at tage sygepleje vagter, har den del iorden. Men medmindre du har et godt argument for jeg burde næste år :smiley: Men hvad skal jeg lige gøre da jeg er semi blank

Jeg står i samme situation, hvor jeg dog er farmakonomstuderende og er 3 måneder fra at blive færdig, så jeg har også tænkt mig at holde fast her i slutspurten og få mit eksamensbevis. Jeg har desværre også fået knap så gode karakterer i gymnasietiden, da der foregik en masse i mit liv, og det kan man jo ikke lave om på. That’s life! Jeg er et helt andet menneske i dag, har en så stor motivation for at studere, som jeg på ingen måder havde dengang, og det er jo positivt, at man kan lære af det.

Jeg vil helst sikkert anbefale dig at færdiggøre sygeplejerskeuddannelsen, så du har noget at falde tilbage på, skulle tingene alligevel gå galt. Desuden påpeger du meget fint selv, at du kan bruge uddannelsen til et job ved siden af medicinstudiet, hvor du kan supplere SU’en.

Jeg tænker vores mission må være at øve os til kvote 2 prøven (som kan være forskellig afhængig af universitet) og så håbe på det bedste - bare klø på og ikke giv op, indtil drømmen går i opfyldelse. Jeg er sikker på at det kan lykkes med dedikation og lidt god vilje.

Held og lykke!

Hej Okan.
Jeg er selv tidligere sygeplejestuderende, men nu er jeg i fuld gang på kandidaten på medicinstudiet i aalborg.
Jeg nåede igennem det første 1,5 år af sygeplejeuddannelsen før jeg fandt ud af at jeg gerne ville læse medicin.

Jeg gik selv ud af gymnasiet med et karaktergennemsnit på 3.9, så der skulle lidt til, før jeg kunne blive optaget på studiet.
Så jeg droppede ud af sygeplejestudiet og startede på VUC, hvor jeg tog alle de adgangsgivende fag og forbedrede mine karakterer

Jeg synes helt klart at det vil være spild af tid at færdiggøre sygeplejestudiet, hvis du gerne vil læse medicin. Sygepleje og medicin har nærmest ingen ligheder, og du kan ikke få merit for noget som helst.
I ansøgningerne lægger de primært vægt på dine karakterer, og så lidt på max 1 års erhvervserfaring.

Så mit råd er at du skal droppe ud af sygeplejestudiet, forbedre dine karakterer, og så søg optagelse på medicin, når dit karaktergennemsnit er blevet bedre.

1 Synes om