Svensk student

Hej!

Har precis läst inlägget om hur det är att studera medicin på KU. Det verkar ju inte alltför lätt och jag undrar hur det ska gå för mig som svensk?? Vill gärna ha lite kontakt med svenska/danska studenter som kan hjälpa mig lite på vägen…har också precis läst att var fjärde svensk som börja läsa läkare i Danmark hoppar av. Bådar inte gott.

Så efter sommaren börjar det…

Hör av er!

Karin, 21, Göteborg

Hej Karin!

Har læst hær nu i några år, ær svensk och från Gøteborg.Inte lætt, nej.Det førsta terminen var som att gå in en dimma. Fullstændigt hoppløst att hænga med på førelæsningar osv, men man kommer snabbt in i språket och mentaliteten hær!

Mitt råd ær:undvik att aliera dig før mkt med andra svenskar, umgås om møjligt med dina danska medstud, så lær du dig språket mycket fortare. Jag gjorde misstaget att vaggas in en ett svenskt tjejgæng, vilket var mkt trevligt, men førsvårade anpassningen.

Råd nr 2:køp ej Mygindbøckerna i Kemin.Leta upp några bra svenska på bibiloteket istællet. Och rækna, rækna rækna kemi uppgifter. Læs ej så mycket teori, rækna istællet.

Lycka till! Det ær faktsikt vældigt kul att læsa medicin, æven på danska! Och Køpenhamn ær en trevlig stad att bo i.

/Skoffs

Hello Karin.

En go Göteborgare här också! Jag håller med vad “Skoffs” säger, d e lite tufft i början men efter ett tag så vänjer man sig. Efter ett par terminer känner man sig som hemma.

Den stora skillnaden är att vi svenskar är vana vid att ha mindre delprov och danskar är vana redan från gymnasiet att ha stora heltermins/helsårs tentor!.

Lycka Till!

/A-man-Ghobboy