Surt show

Surt show havde søgt kvote 2 på AU med et snit på 9,5 med mat og kem på A niveau fra gymnasiet og 18 point i deres point system men kom alligevel ikke ind… øv bøv :?

Hvad har du da lavet af relevante ting?

Det forstår jeg ikke. Grænsepointene ved AU kom i år til at ligge på 16…?!?

Et halvt år i udlandet, et halvt års erhversarbejde (ikke studie relevant) og et års organitorisk arbejde som formand for en forening… så skulle have rigeligt med point…

Har du prøvet at ringe ind til uni og spørge hvorfor du ikke er blevet optaget? Det lyder meget mystisk eftersom du har optjent 18point (plejer det ikke at være 16 point i AU) og et godt snit. Har du søgt via kvote 2 mens du gik i 3g eller hvordan forholder det for din vedkommende?

Du bør undersøge præcis hvad årsagen til afslaget er. Især hvis du vil søge igen næste år.

-Måske har din motiverede ansøgning ikke være god nok.

-Eller måske er nogle af dine aktiviteter ikke pointgivende; der er jo ret præcise kriterier for hvornår der gives point. F.eks. skal man arbejde mindst 25 timer om ugen i et halvt år for at få point for erhvervsarbejde; det halve år i udlandet skal være sammenhængende m.m.

-Eller måske er der problemer med dokumentationen…?

Point er en meget lille del af udvælgelsen til kvote 2 … både på SDU og AU … pointene bruges kun til at grovsortere de første par hundrede ansøgere fra … derfra tæller det intet om du har 100 point eller du har de krævede 16 … herfra tæller studierelateret arbejde og motiveret ansøgning … det kan kun anbefales at lægge den største mængde tid i hele kvote 2 ansøgningen på netop levnedsbeskrivelsen.

når man opnar grænsen på de 16 points, så er ens chance for at blive optaget ca. 50%… det skyldes reglen om at man tag double så mange til yderligere vudering som der er pladser til… så relevansen af ens aktiviteter betyder mere end man tror…

18 points betyder at din ansøgning blev læst af et udvalg, men blev vejet for let :frowning:

men kontakt uni… og held næste gang…

abdi

helt enig abdi, men forstår ikke helt hvor du har de 50% fra … kan ikke huske de præcise tal fra AU (andet end det var lavt), men kan da i hvert fald huske at vi snakker 10-20% der sorteres fra på SDU ud fra pointene - ikke flere - det mener jeg ellers så ganske bestemt jeg fik at vide dengang jeg søgte … det kan selvfølgelig være ændret

i den givne situation med mortensalle, som har søgt kvote 2 på AU kan man læse reglerne for grovsortering… sdu oplyser ikke deres optagelsesgrundlag ud fra points i samm grad som AU…

http://www.au.dk/da/optag/kvote2.htm#se

“Ansøgere, som både opfylder adgangskravene og forudsætningerne, vurderes så efter konkrete kvalifikationer. Da universitetet imidlertid på flere uddannelser har flere ansøgere end studiepladser, benyttes i første omgang en grovsortering af kvote 2 ansøgerne. Her bruges de pointgivende kriterier. Der er ikke noget krav om, at du opfylder alle de pointgivende kriterier, men det er et krav, at de aktiviteter, du vil have taget i betragtning, er dokumenteret tilfredsstillende. Hvis dokumentationen ikke er fyldestgørende, tællers aktiviteten ikke med. De pointgivende kriterier bruges alene til at grovsortere ansøgningerne med henblik på den endelige udvælgelse. Ingen ansøgere optages altså alene på baggrund af de point, de har opnået. Blandt de ansøgere, som har fået flest point, udtages ca. dobbelt så mange, som der er plads til i kvote 2 på den enkelte uddannelse.

så det var vel 50% chance for at mortensalle kom ind, da han opfylde grænsen på de 16 points… svaret jeg gav var derfor udfra optagelsesgrundlaget for AU og ikke sdu…

Abdi

Nåja, det bliver jo ikke mere sort på hvidt end det - så må jeg jo have taget fejl :slight_smile:

Jeg lider med dig, mortensalle. Jeg fik også afslag fra AU på kvote 2, mit snit var dog ikke så godt som dit. Derimod har jeg i 2½ år læst medicinalkemi(kemi, avanceret organisk kemi, anatomi, fysiologi, farmakologi, biokemi, genetik osv.), 1½ års arbejde på en biotek virksomhed, gennem flere år været aflastningsperson for en familie med et barn med ADHD og højskoleophold. Jeg havde 17 point.

Vil lige tage kontakt til studiekontoret og høre om de kan uddybe afslaget en smule. Øv! :slight_smile:

Men tillykke til alle der er kommet ind :smiley:

JKO: Hvad var uni´s begrundelse for din afslagelse (altså hvis du har ringet til dem)?

[quote]Jeg lider med dig, mortensalle. Jeg fik også afslag fra AU på kvote 2, mit snit var dog ikke så godt som dit. Derimod har jeg i 2½ år læst medicinalkemi(kemi, avanceret organisk kemi, anatomi, fysiologi, farmakologi, biokemi, genetik osv.), 1½ års arbejde på en biotek virksomhed, gennem flere år været aflastningsperson for en familie med et barn med ADHD og højskoleophold. Jeg havde 17 point.
[/quote]

ens ansøgning har meget mere at sige end men lig tror… de ca. 180 personer der har opnået græsen på de 16 points har alle kæmpet ligeligt om de 90 pladser der har stået til rådighed for k2 ansøgningerne… men hvad man har lavet på ens højskole og hvor relevant ens arbejdet har været for ens studiet har større betydning i sidste ende for det at få points er let nok…

man kan godt ha arbejdet 6 måneder i bilka som et eks. hvilket giver points men har ingen relevans…

hvis dine aktiviteter har været pointgivne ville jeg virkeligt være uforstående for hvor ska man dog lave meget for at få et studieplads i århus??

havde selv 17 points, men blev dog optaget på et højere ønske :slight_smile:

ville dog kontakte dem på uni for en uddybning især med henblik på næste år…

ellers synes jeg at tidligere uni-aktiviteter burde give flere points end det gør på au idag især fag af relevans som kemi og andet naturvidenskabligt…

abdi

Jeg har endnu ikke taget kontakt til AU for at høre nærmere ang. afslaget, men gør det i morgen. Så skal jeg nok komme herind og pive :stuck_out_tongue:

Ja, det er helt sikkert at alle kæmper hårdt for at komme ind på medicin, tror bestemt også det er her problemet ligger for mig. Må lige gøre op med mig selv, om jeg ikke synes jeg er blevet for gammel efterhånden :frowning:

Jeg ville hellere gøre op med mig selv, om jeg ville, hvis jeg var dig.
Der er da folk, der er ældre og starter. Hvis det er drømmen, og du synes 25 er gammelt, vil du nok fortryde det når du er 75 :wink:

[quote=“JKO”:2s6osykm]Jeg har endnu ikke taget kontakt til AU for at høre nærmere ang. afslaget, men gør det i morgen. Så skal jeg nok komme herind og pive :stuck_out_tongue:

Ja, det er helt sikkert at alle kæmper hårdt for at komme ind på medicin, tror bestemt også det er her problemet ligger for mig. Må lige gøre op med mig selv, om jeg ikke synes jeg er blevet for gammel efterhånden :frowning: [/quote]

Jeg har selv fået afslag fra AU, og jeg havde 19 point. Man kan sagtens ringe, men man får intet ud af det, de har ikke den store mulighed for at give en begrundelse selvom man har over grænsepointe og relevant arbejde/ afbrudt studie/frivillige arbejde/ højskole.
Jeg fik endda tilbudt, at få hjælp til min ansøgning næste år. Nu ligger landet sådan, at jeg har været forbi studievejledningen på medicin i Århus før, og det hjalp åbentbart ikke!

Hvis du har søgt SDU og fået afslag, ville jeg ringe til dem, man får virkelig god kritik som er brugbar.

//Stride

JKO

hvis det virkelig er læge du vil være, så glem alt om hvor gammel du er og kæmp… der er kun én vej - fremad, og vil du det nok skal det nok lykkes… det handler om motivation - så find det røde raseri over afslaget frem og lad det fyre yderligere op under lysten… :twisted:

du ser da ikke for gammel… :slight_smile: Tror at alderen kan være en fordel. Mere ro, og mere “gratis” ancienitet i klinik situationer :smiley:

Tak for svarene :slight_smile:

Efter lidt overvejelse har jeg besluttet mig for at jeg vil prøve at søge ind igen næste år - så har jeg jo også lidt tid til at færdiggøre min bachelor i medicinalkemi. :oops: Det må da også pynte lidt på ansøgningen.