Supplering

Hej Studmed!

Jeg har i år søgt ind, og er helt klar over at min bedste chance for optagelse, er placeret hos SDU (som også er mit foretrukne sted)
Med det sagt, så sorteres der jo en enorm del fra, hvorfor chancen for at lige netop jeg skulle komme igennem selvfølgelig er forholdsvist lav, og derfor har jeg allerede nu skrevet mig op til et sommersuppleringskursus i Dansk A, med håb om at forbedre mig snit til næste år. Udover dansk, ville det være optimalt at læse Engelsk op, da mit faggennemsnit for dette kun er 7,75 - vel og mærke på A-niveau - og dertil er mit spørgsmål så, kan jeg læse Engelsk-B med henblik på det lettere niveau og derved øge mine chancer for top karakterer?

Jeg har jo (“desværre”) allerede bestået Engelsk-A, og jeg er derfor i tvivl, om det er muligt at supplere i et fag på et lavere niveau?

Er der nogle som har et konkret svar på dette? Har kontaktet det lokale VUC, men venter stadig på svar, så ville lige spørge herined, da mange andre har været igennem suppleringsræset.

Det kan du desværre ikke :frowning:

Er du 100% sikker Mignon?

Regnede nu også selv med det, men man kunne vel håbe :dry:

Ja, næsten 100%, da det var oppe at vende flere gange…

Du gør klogest i at sende dit spørgsmål direkte til AU og AAU, som kører karakterræset. Gør det gerne på mail, så du senere kan bruge det i evt. tvistspørgsmål.
Dernæst må du med deres svar i hånden gå til din lokale GSK og bede om at blive optaget. Du får nok hverken SU og skal formodentlig også betale for kurset, men det er vel det værd :slight_smile:

Pøj pøj

Hvad har AU og AAU at gøre med det? Altså såfremt det er muligt, er det vel bare at eftersende beviset næste år sammen med de andre?

Tja, hvis det er muligt, så ville det nu ikke gøre det store - det ville jo være at investere i min egen fremtid :stuck_out_tongue:

Jeg må vente på den endelige dom, fra den vejleder jeg har kontaktet - men tak for hjælpen alligevel Mignon! :slight_smile:

Jeg går ud fra at du vil forsøge at forbedre gennemsnittet netop fordi AU og AAU optager i kvote 2 på baggrund af gennemsnittet i de 5 supplerende fag. (SDU og KU kræver bare at de pgl. niveauer er beståede)

Grunden til at du skal kontakte dem er, at de skal godkende at du supplerer et fag på et lavere niveau end hvad der står på dit eksamensbevis. Det ville da være noget af en skuffelse at du lægger mange kræfter i det og at det alligevel ikke duer når det kommer til stykket…

Men du har ret at karakterbeviserne blot skal eftersendes.

Arh på den måde. Ja det må jeg hellere få gjort så - dog ville det være åndssvagt, hvis ikke det var tilladt, da jeg jo ville opfylde kravene.

Jeg skriver til dem alligevel, endnu en gang tak Mignon :slight_smile:

Hej igen

Jeg forsøgte at grave lidt omkring kravene og på au.dk fandt jeg noget interessant vedr. supplering. De skriver:

Hmm, det lyder som om det er muligt at supplere fag på et lavere niveau :slight_smile:

Der er ikke andet end at spørge, men her er der i hvert fald lidt håb. Du kan finde hele ordlyden på Her er hvad du skal vide, for at søge om optagelse på Aarhus Universitet

Wow, nu er jeg bange for jeg har forstået det forkert, men tæller A-Niveau højere end B-niveau?

Jeg har kun fået 7/7 i årskarakterer og 7/10 til eksamen i forholdsvis skriftligt/mundtligt - vel og mærke på A-Niveau, ville det tælle som 10/10 og 10/12 som suppleringsfag, eller har jeg misforstået det fuldstændigt?

For det ville da være fuldstændig sindssygt hvis jeg kunne buffe det fag, og ikke skulle læse det igen?! :o

EDIT: Arh jeg har misforstået det - det er hvis du supplerer et fag på et mindre niveau - well der er vel stadig noget positivt over det :slight_smile:

[quote=“MikeML91” post=81005]
EDIT: Arh jeg har misforstået det - det er hvis du supplerer et fag på et mindre niveau - well der er vel stadig noget positivt over det :)[/quote]

Det er nemlig sådan det skal forstås :slight_smile: Men stadig er det vel nemmere at få lidt bedre karakterer på engelsk B end på A-niveau :slight_smile: Men bare mulighed at de vil godtage det er super!

Præcis :slight_smile: tak for din research Mignon, har endnu ikke fundet en universitetshjemmeside, som jeg finder overskuelig, så at du lige tager den indenom er bare super!

Største hilsner, Mike :slight_smile:

Good luck

Du kunne jo også overveje andet studie end medicin. Tandlægestudiet er langt hen af vejen meget lig og du ender som cand.odont med at være “speciallæge” på recordtid.
Det samme gælder biomekanik i odense.

Begge studier er meget lig medicin (biomekanik er med ens 1del) og lidt lettere at komme i nærheden af.

[quote=“JacobBjerg” post=81011]Du kunne jo også overveje andet studie end medicin. Tandlægestudiet er langt hen af vejen meget lig og du ender som cand.odont med at være “speciallæge” på recordtid.
Det samme gælder biomekanik i odense.

Begge studier er meget lig medicin (biomekanik er med ens 1del) og lidt lettere at komme i nærheden af.[/quote]

Det er medicin jeg vil læse, så andre studier er ikke relevante.
Der er ingen tvivl om, at det vil kræve en lille indsats fra min side, at få suppleret for bedre karakterer - men hvis det er det “eneste” det kræver, så er det bare at komme igang. Jeg har ingen intentioner om at slå mig til tåls med en uddannelse, da den uddannelse baner vejen for, hvad jeg skal lave resten af mit liv.

Hvem ved, måske kommer jeg rent faktisk igennem kvote 2 på SDU, men hvis ikke, så er det op på hesten igen, og så må jeg prøve at komme igennem næste år.

Jeg syntes i bund og grund at det er en god indstilling. Jeg frygter at der er en del af de tandlægestuderende, der egentelig kun studerer odontologi, fordi de ikke kunne komme ind på medicin. Det syntes jeg ikke hverken deres medstuderende eller underviserne er tjent med, når der er så begrænset et optag og så meget praktisk undervisning.

Men måske er det for idealistisk - det er i sidste ende ikke alle der kan komme ind på medicin, ligegyldigt hvor meget de gerne vil - og heller ingen garanti for, at de ikke finder en karriere, de i virkeligheden blev gladere for.

Jeg agter selv at søge ind på medicin her til sommer og har snittet til kvote 1, men jeg ved ikke hvor længe, jeg ville hænge fast, hvis min eneste udvej var at søge år og år igen på SDU - specielt ikke når antallet af kvote 2 ansøgere bliver ved med at stige.

Det skal også bemærkes at en måde at forbedre chancen på KU’s kvote 2, er at gennemføre en del af / fuldføre en uddannelse, specielt hvis den er relevant for medicin.

Nemlig - jeg synes det er en skam at slå sig til tåls, med noget som kommer til at påvirke en hele livet.

Det er selvfølgelig rigtigt, men jeg er ikke i tvivl om, at jeg ville være i stand til det - jovist er det et hårdt studie - hvis ikke det/en af de hårdeste, men med gåpåmod, motivation og en smule snilde, så er jeg overbevist om, at jeg kan afslutte medicinstudiet med gode resultater.

Først og fremmest, held og lykke! Derudover, så er mine muligheder jo i virkeligheden, hvad jeg gør dem til. Jeg har desværre et forholdsvist lavt overall gennemsnit af de krævede fag (8,5 eller noget i den stil), men det stammer fra, at jeg i gymnasiet desværre var for useriøs - i dag befinder jeg mig dog i den fuldstændig modsatte grøft, katalyseret af mit ønske for at læse medicin. Desuden har jeg allerede suppleret fag som Matematik A og Kemi, hvoraf karakterne blev hhv. 12/10 og 12. Jeg er derfor overbevist om, at skulle jeg nu ikke være så heldig at slippe igennem i år, så vil jeg næste år have langt større chancer, da jeg så vil bruge noget tid på supplering af de manglede fag, og stå med et voldsomt gennemsnit næste sommer, foruden min kommende chance for SDU endnu engang.

Mht. KU, så vil jeg (efter MCQ og/eller MMI er overstået) søge kvote 1, på farmaceut, biokemi eller biomedicin, så jeg næste sommer også vil stå med 2 semestre gennemført på en forholdsvis relevant uddannelse.

[quote=“MikeML91” post=81018]Nemlig - jeg synes det er en skam at slå sig til tåls, med noget som kommer til at påvirke en hele livet.
.[/quote]

Undskyld mig, men ikke for at virke provokerende eller bedrevidende, men du ved næppe hvordan lægelivet er. Så det med at “slå sig til tåls med” virker altså noget studentikost. Der er faktisk andre muligheder.
Du har en forestilling og sikkert kender du flere læger (måske dine forældre), men du har stadig kun en meget vag forestilling.

Vag eller ej, så er det stadig en forestilling som holder stik på flere punkter. Jeg er udmærket klar over at det er en forestilling som omhandler marginale dele af lægelivet, men derfor er det nu alligevel en forestilling som bunder ud i forskellige væsentlige faktorer.

Jeg er uden tvivl om, at der er andre muligheder, men jeg har ikke i sinde at gøre brug af dem, da jeg er fuldstændig determineret omkring dette - og nu var det heller ikke meningen, at det skulle så langt ud på et sidespor, jeg har i virkeligheden fået det svar jeg søgte.