Supplering og stand-by

Jeg er snart færdig - ligesom mange andre - på min STX. Jeg har altid haft et ønske om at blive cand. med. og startede også på HTX i 2017 med dette ønske. Dog var jeg alt for ung og umoden, og skiftede derefter til STX. Heldigvis var det godt for mit snit, og jeg regner med at færdiggøre med cirka 10,2.

Min prioriteringsliste er hhv. KU, AAU, SDU og AU. Jeg har søgt om stand-by alle steder, da jeg skal have tid til at supplere Matematik B-A, Fysik C-B og Kemi 0-B.

Mit spørgsmål er så; Siden jeg har søgt stand-by, med et snit der godt lige knap kunne slippe forbi kvote 1, er der så større chance for at blive optaget som stand-by? På den ene side vil jeg ikke spilde min chance for at søge ind, men ej heller være midt i et suppleringskursus når/hvis jeg starter.

Andre der har oplevet lignende?

Hej, jeg har ikke hørt om nogen der “Kun” søger om standby? Er dette muligt?
Ellers plejer man jo at søge kv1, og sige “ja tak” hvis man også er ok med standby.

Du kan søge betinget optagelse, hvor du mangler nogle fag?

Måske en lidt kringlet formulering fra min side af. Jeg har sagt ja til stand-by. Men håber lidt jeg får stand-by, ellers skal jeg supplere midt i min uddannelse… Samtidigt vil jeg ikke misse chancen for en studieplads ved IKKE at søge i år. You know what i mean? :wink:

1 Synes om

Jeg forstår det bedre nu ja. Tak for det :wink:

Som jeg forstår det - så skal man have bestået alle sine supplerendefag inden 1. september. Ellers kan man ikke blive optaget hverken på kvote 1,2 eller standby. Derfor vil du ikke have mulighed for at blive optaget hvis du ikke når at opfylde kravene inden studiestart. Jeg tror såment at ens stand-by plads bliver givet videre.

MEN - Har du snakket med en studievejleder? Jeg har ikke hørt om andre med samme planer som dig.

Vil du så gerne have en standby plads til start Januar ? Er det det du tænker?

Husk vinterstart ikk er på AAU, Så det ville ikke være muligt her, hvis dette er formålet.

1 Synes om

Som jeg umiddelbart har forstået det, både ifm. samtale med studievejleder mm. Så er en stand-by plads tildelt dem, der kan acceptere at starte til næste år. Dvs. sommerstart 2023 for mit vedkommende. Det jeg så tænkte var, at krydse fingre for en stand-by plads, og så bruge det ene år på at læse mine suppleringsfag op.

Men hvis universiteterne kræver at suppleringsfagene er bestået inden 1. september for at søge optagelse NÆSTE år, ja så… Ville det da umiddelbart ikke give mening?

1 Synes om

Ja det er det også. Standby er jo til dem som “måske” ikke har nok i snit, og vil være OK med en 100% sikker start i 2023.

DOG - Så skal du stadig have fagene før du kan søge? som jeg forstår det? Ellers tror jeg at mange ville gøre som dig… :slight_smile: Men måske en anden der har mere styr på det kan hjælpe i denne debat

@frold kender ud nogen der ved mere om dette emne?

Retter lige: Standby er generelt klogt at være ok med, hvis man er ok med at starte sommeren efter, eller senere end de andre. :smiley:

@asbjornlok
Standby til optagelse på videregående uddannelse | UddannelsesGuiden (ug.dk)

Hvis man får tilbudt en standby plads, og kan hoppe ind i løbet af året. Så er du ikke kvalificeret til det, da du ikke har fagene. Der er nemlig en standby periode, hvor du kan få tilbudt en plads:

Hvis du i standby-perioden siger nej til en studieplads, mister du pladsen og er dermed ude af standby-systemet og optagelsessystemet generelt. Du vil altså ikke komme i betragtning på dine lavere prioriteter.

Men hvis du som siger: Hvis du ikke får tilbudt en studieplads i standby-perioden, giver standby-pladsen dig ret til at blive optaget næste år, hvis du søger rettidigt og opfylder adgangskravene i ansøgningsåret.

“Vær opmærksom på, at du skal opfylde de adgangskrav, der gælder det år, du søger. Får du i 2020 tilsagn om optagelse i 2021, skal du opfylde de adgangskrav, der gælder for 2021.” står der på UG. Det forstod jeg som, at man blot skulle opfylde adgangskravene i det gældende optagelsesår. Men såfremt de ikke accepterer en ansøgning uden færdiggjorte fag, forstår jeg. Det er bare fysisk umuligt for mig at supplere inden d. 1 september.

Så basically: Det er umuligt for mig at blive optaget før næste års stand-by runde? :smiley:

hehe. Det lidt besværligt skrevet. Ville kontakte en vejleder på uni :smiley: De ved heldigvis lidt mere om det end os. :wink:

1 Synes om

Ja… Heldigvis.

Det er lidt kringlet når man ikke har de adgangsgivende fag :wink:

1 Synes om

Haha Ja… Tell me about it.

Læser selv MAT A og Fysik B ligenu. kender det :wink: