Sundhedspsykologi - Peter Elsass

Link til Gyldendal

Indbunden 516 sider
2. udgave 2002
Udgivelsesår 1992
Forlag Gyldendal
ISBN: 8700154687

Forlaget skriver

Bogen er totalt ubrugelig ved indlæring af sundhedspsykologi, med minder at man læser hele bogen fra ende til anden!

Bogen er god som opslagsværk, hvis man lige kort skal genopfriske sin allerede eksisterende viden…

Jeg har købt bogen, og virkelig prøvet at læse i den, ved de forskellige cases vi fik igennem de to år…men jeg fik ikke noget ud af den.

Hvis man bladre igennem bogen, er der en ting som slår en…eller retter ikke slår en, manglen for overskrifter og afsnit.
Bogen er skrevet ud i et, med få kapitler.
Sorry, jeg kan ikke anbefale bogen!

Læse hellere “Behavior and Medicin”…

mvh
svend

Jeg vil give gundestrup fuldstændig ret, dette er en meget dårlig lærebog.

Den er meget ustruktureret og det er svært at slå begreber op i bogen, med mindre de har et helt afsnit for sig selv.

Jeg købte bogen og læste lidt hist og pist i den til undervisningen uden det store udbytte. Jeg endte til sidst med at låne en basal psykologi-lærebog af et familiemedlem der er psykolog - det skulle jeg have gjort noget før.

Det eneste emne der er værd at læse i denne bog er roller og sygdomsbegreberne - som jo godt nok er vigtige emner i sundhedspsykologi - men det er som sagt meget dårligt opdelt og man er nødt til at læse det sammenhængen for at få noget ud af det.

Bogens eneste fordel er at den er på dansk

Til mærkelige fag hører også mærkelige bøger…
Det vigtigste er vel at man følger med til undervisningen og så er i besiddelse af almindelig sund fornuft!

Køb bogen og sælg den igen efter eksamen, og køb så “psykologihåndbogen” for pengene…

Sjovt nok forventer de faktisk til eksamen, at man kan nogle teorier etc. … altså andet end denalm. sund fornuft/FADLvagterfaring/min familie historie-skrammelundervisning man får.

slettet

At du ikke er enig i ovenstående erfaringer er helt i orden - men jeg vil opfordre dig til at vælge en anden tone - der er ikke grund til den krigeriske tone…

Jeg tager din kritik til efterretning, og beklager at jeg opfattes sådan. Det undrede mig bare, man kan se så stereotypt på en sådan bog…

en god suppleringsbog.
Denne bog kan ikke give dig alt i sunhedspsykologi men giver en bedre forståelse af spektret i den bio-psyko-sociale model. For at bruge den som opslagsbog skal du bruge registeret bagi her har jeg fundet en stor del af det der skulle bruges til SAU undervisningen på KU.