Studieteknik: 10 tips og tricks

Jeg har lavet en lille film om studieteknik, som du måske vil finde morsom og nyttig:

11 Synes om

Super god video!:+1:t3::+1:t3:

1 Synes om

Super video - dejligt med lidt dansk inspiration til de medicinstuderende.

Hvis den oprindelige teknik ikke virker er den vel ikke effektiv.

Jeg er lidt forvirret om denne effektive læse-metode du nævner?

Hvornår har den virket for dig? Du er kvote 2’er så det er vel ikke gymnasiet du snakker om?

Min teknik i gymnasiet (som var ikke at åbne en bog) var ikke effektiv. Så startede jeg på Universitet i USA og har siden da hold fast i den teknik. Den virkede på begge mine bachelorer fra USA og den har virket hele vejen igennem medicinstudiet (går på 12. semester nu).

Du kan oftest bruge de samme teknikker på alle universitetsuddannelser da netop mange af dem handler om at lære meget på kort tid. Det er sådan det er og det er med til at skille bukkene fra fårene. Medicin er så bare en af de studier hvor du skal lære det ekstra og ikke må have hjælpemidler med til eksamen, som man f.eks. må til nogle juraeksamener (mener jeg).

Pensum lægger op til at være selektiv. Nu har jeg læst SAMTLIGE bøger på medicinstudiet, og jeg må bare sige, hold nu K*** der er meget lort i nogen af dem. Jeg er satte glad for at jeg til tider ikke har skulle læse hele kapitler. Men det er nok en subjektiv mening.

Det 3. du skriver forstår jeg sku ikke helt må jeg indrømme. Der er forskel på at give slik på teknikker og så prøve en ny teknik. I takt med at pensum er blevet større og jeg har haft kortere og kortere til mellem eksamener har jeg f.eks. måtte give slip på vaner som at lave flash cards på hele pensum. Det kunne jeg nemt de første semestre men det var umuligt her på de sidst. Så den teknik (som ellers har hold i 8 år) måtte jeg give slip på og prøve noget nyt, men samtidig holdt jeg da fast i mange af mine andre læseteknikker.

Det er ikke for at lyde negativ eller nedladende men du virker ekstrem stringent i din måde at læse på. Altså det er enten eller og det tror jeg bare ikke hjælper dig.

Hvis din læseteknik virker for dig og det udelukkende er tidsmangel der er problemet, skal du måske kigge på om du kan øge hastigheden, uden at ændre teknikken. Jeg har ingen erfaring med det, men ting som speed-reading, accelerated learning, speed memo teknikker kunne overvejes. Det er nok ikke tilrådeligt at gå i gang med kort tid inden en eksamen, men måske til fremtidig overvejelse.

At den tager for lang tid er jo ensbetydende med at den ikke er effektiv… hvis jeg havde 12 år til medicinstudiet tror jeg da også mine teknikker kunne “effektiviseres”

Jeg forstår dit dilemma, jeg har selv været der. Lige præcis biokemi er ekstremt komplekst og detaljeret men når jeg kigger på dine noter ligner de bare noter jeg har set 1000 gange før. Det virker som om du bruger alt for meget tid på at omskrive en hel bog, hvilket ikke er meningen man skal på medicinstudiet.

I biokemi havde jeg et notekompendie som en tidligere studerende havde skrevet og derved sparet mig den tid selv at lave det… så læste jeg det med bogen ved siden af og hver gang der var mangler skrev jeg det på kompendiet i hånden (havde printet kompendiet). Det er med til at stimulere din billedlige hukommelse. Der kommer måske et spørgsmål til eksamen hvor du kan tænke “hov, det stod der noget om der hvor jeg skrev en note om det her”. Det har i hvert fald fungeret for mange jeg kender.

Men jeg tror du skyder dig selv i foden ved at omskrive bøger til så detaljeret noget da bøgerne kun bliver tykkere jo længere du kommer på studiet. Ingen forventer at en læge kan hver en detalje de har lært på medicinstudiet.

Bare fordi man er kvote 2’er, betyder det altså ikke at man ikke har styr på sine studieteknikker. Et snit på 10 er f.eks. et ganske fint snit, selvom det ikke er nok til kvote 1 de fleste steder. Derudover kan der være mange grunde til at man ikke har opnået et højere snit, uden at det behøver at betyde at man ikke har gjort sit bedste og uden at det betyder at det ikke er godt nok til medicinstudiet :grinning:

4 Synes om

Det kan du nok til dels have ret i, dog er jeg ikke helt enig.

Kom selv ud med et fint gymnasiesnit og er kvote 2’er. Og selvom min studeteknik som da fungerede på nogen punkter, så kan jeg jo stadig ikke sige den var effektiv når jeg ikke opnåede det jeg skulle. Alt er relativt og man er nød til at sætte tingene i perspektiv. En studieteknik der giver et 10’tal i snit kan anses som effektiv hvis du søger en uddannelse der kræver et snit på 7. Men nej jeg ville ikke kalde studieteknikken effektiv hvis du ikke kommer ind på din uddannelse. Om man bruger en forkert ineffektiv studieteknik har jo intet at gøre med at man ikke gør sit bedste. Jeg gjorde altid mit bedste i gymnasiet, men set i bakspejlet kan jeg også se jeg greb det forkert an og at det derfor ikke var godt nok til medicinstudiet. Jeg lavede derfor en 180 grader vending og det jeg gjorde efterfølgende viste sig så at være effektiv og ja… god nok til medicinstudiet… Havde jeg forsat som i gymnasiet (og på magisk vis være kommet ind på medicinstudiet) så er jeg slet ikke i tvivl om jeg aldrig havde gennemført studiet.

Og selvfølgelig kan der altid være andre grunde. Det er jeg godt klar over. Men jeg taler om normen, og jeg tvivler på at de ca. 2000 kvote 2 ansøgninger (eller hvor mange det nu er) der sendes til medicin skyldes “andre grunde”. Men hvem ved måske tager jeg fejl.

Først og fremmest skyldes adgangskvotienten alene hvor mange der søger ind på uddannelsen, og hvilke snit de har. Det kan dermed ikke siges at det kræver et bestemt snit at gennemføre uddannelsen, selvom der selvfølgelig nemt kan argumenteres for at det kræver et godt hoved at gennemføre medicinstudiet.
Dernæst er jeg godt klar over at ikke alle kvote 2’ere er ens, men netop derfor er det vigtigt ikke at generalisere og antage at alle du støder på hører til normen. Det er kræver trods alt også noget at få en god score i UNItest, og siden SDU erfarer at der er mindre frafald blandt kvote 2 ansøgere, må de jo på en eller anden måde have fat i den lange ende :grinning:

Det glæder mig at se en så flot og udførlig video, der kan guide de yngre generationer. Godt arbejde og tak for at dele dine indsigter.