[quote=“Jasmine”:30a0a5fu]Hej!
Jag undrar hur det fungerar med studietakten på SDU? Får man öka tempot efter eget intresse eller läser alla i samma takt? (finns det alltså möjlighet att läsa fortare?)
Hur fungerar det med betygssystemet i SDU, kan man få mer än “Pass” på en tenta, är det en speciell betygsskala man går efter?
När gör man AT-tjänst (Praktik), är det efter att man har gått alla tolv terminer? vad är FADL för något?
Hoppas någon orkar svara på mina frågor, ursäkta svenskan!
Tack![/quote]
Hej Jasmine!
Jag började denna termin, så allt är nytt och lite förvirrande för oss och för lärarna. 
Vad gäller studietakt vet jag inte riktigt. Du får självklart läsa så fort du vill och hinner, men jag tvivlar på att du tex skulle få göra en tenta tidigare än de andra. Man har ofta uppgifter som ska lösas varje vecka, och dessa genomgås på lektioner. Du har tenta var 8/9 vecka (/en modul =en månad). Modulerna är integrerade, så det är svårt att få ngt tillgodoräknat och hoppa mellan dem (tyvärr).
AT-tjänsten gör du efter utbildningen, dvs efter alla 12 terminer.
FADL är en organisation för danska läkarstuderande som de allra flesta går med i. Genom denna får du först gå en utbildning med examen, och därefter jobba på de olika sjukhusen. De förmedlar jobb kan man säga. Det handlar vanligen om att sitta ‘vakt’ hos en patient under åtta timmar, dag eller natt. Obs! Bra betalt!
De använder sig av en betygsskala (dansk, 1-13 där 6 är godkänt) men jag tror inte att merparten av tentorna kommer ha detta, utan då blir det bara bestået/ikke besået.
Jag har varit hemma i sthlm en gång denna termin, och så blir det en gång till över jul. Lagom tycker jag! 
Hoppas det hjälpte!
Välkommen till SDU i februari!