Studietakt och andra frågor

Hej!

Jag undrar hur det fungerar med studietakten på SDU? Får man öka tempot efter eget intresse eller läser alla i samma takt? (finns det alltså möjlighet att läsa fortare?)

Hur fungerar det med betygssystemet i SDU, kan man få mer än “Pass” på en tenta, är det en speciell betygsskala man går efter?

När gör man AT-tjänst (Praktik), är det efter att man har gått alla tolv terminer? vad är FADL för något?

Hoppas någon orkar svara på mina frågor, ursäkta svenskan!

Tack!

Hej.
Jeg er 100% sikkert ikke den bedst egnede til at svare på dine spørgsmål da jeg hovedsagligt er inde i forholdene på KU. Men da ingen andre har taget sig tid til at svare vil jeg gøre et lille forsøg!

Mig bekendt vurderes en tentamen kun bestået/ikke bestået! (en evt. undtagelse eller afvigelse fra dette på SDU kender jeg ikke til…)
Du har praktik-ophold løbende igennem studiet, dog hovedsagligt på kandidatdelen (hvilke semstre det helt præcist drejer sig om på SDU er jeg heller ikke klar over… :slight_smile: )
FADL er Foreningen Af Danske Lægestuderende (danske medicinstuderendes fagforening om du vil).
FADL tilbyder vagter på hostpitaler i dk som sygeplejevikar (efter du har taget et kursus på 80 timer eller deromkring). Dette kan være et ganske fornuftig suplement til din SU, hvorfor mange medicinstuderende altså tager disse vagter gennem FADL’s vagtbureau. Efter 8. semester kan du få vagter som lægevikar igennem FADL.

Jeg ved faktisk ikke om det er muligt at gennemføre studiet på under nomeret tid noget sted i Danmark… men om det er realistisk tvivler jeg stærkt på… :wink:

Søren

Med hensyn til at læse forud, tror jeg det er svært. Jeg ved ikke om det praktisk kan lade sig gøre! Jeg har ikke hørt om nogen der er gået under nomeret tid, men man ved aldrig!

Med hensyn til prøve formerne på SDU, har de på den gamle studie ordning primært haft tentamer altså Bestået/ ikke bestået. Mens der kun er enkelte enlige eksamner hvor der bliver givet en tal karakter.

Jeg ved ikke helt hvordan den nye studie ordning er skruet sammen, men du kan se mere om fagne og ekaamensformerne for de enkelte fag på den nye studie ordning. inden på http://www.sdu.dk/health/download/uddan … -final.pdf

her er der en beskrivelse af den nye studie ordning.

Med hensyn til praktik kommer man for alvor i praktik på 2 del af studiet. jeg mener at det er 7 sem.

mvh Steffen

håber det hjælper, men ellers kommer det løbende efter studie start :slight_smile:

Det kan sagtens lade sig gøre at tage medicinstudiet på under normeret tid. Det er der flere, der har gjort/gør. Det er såmænd bare et spørgsmål om at lægge sig lidt i selen, så lader det sig sagtens gøre. At det ikke skulle lade sig gøre, og at studiet er alt for hårdt til det, er en udbredt misforståelse, som muligvis passer på de fleste, men lade sig gøre kan det da. Jeg vil dog samtidig lade tilflyde, at man skal være ret sikker på egne evner, inden man går i gang med sådan et projekt, for det bliver til tider ret hårdt.

Mange hilsner

Den onde doktor

Tack för svaren! :slight_smile:

det har klarnat upp lite för mig nu, har dock en fråga till; som det beskrivs gör man alltså Praktik medan man studerar, men finns det inte en obligatorisk tjänstgöring efter 12 semestrar (på svenska ) AT = Turnus (på danska), eller är man klar att arbeta så fort man har tagit sin examen?

6 år + 1,5 år Turnus?

Mange hilsner :lol:

Jasmine

Jo præcis… 1½’s turnus efter du færdig på universitetet!
Et halvt år i praksis, et halvt år på kirurgisk afdeling og et halvt år på en medicinsk afdeling!

Søren

Første klinik ligger på 6. semester på SDU

Korrekt, man skal bare være opmærksomhed på, at man ofte vil få brug for at søge dispensation ved studienævnet for at kunne lægge en studieplan hvor man går under normeret tid. Der er i studienævnet præcedens for at afslå alle ansøgninger om at tage flere fag på én gang.

Dette lyder som om, at dette bliver lavet om til en 1 årig turnus inden for overskuelig tid. Jeg mener 99 % sikkert også, at du har mulighed for at tage din turnus i Sverige, hvis du skulle ønske dette.

Hej
Vedrørende spørgsmålet med at tage studiet på under nomeret tid, kan det godt lade sig gøre, men som spurs_hot skriver, ender det ofte med at man kommer i klemme med en eller anden spærreregel eller skal søge dispensation til at rykke fag rundt. Og som han rigtigt skriver vil en studieplan hvor der på et tidspunkt har været dobbel fuldtidstjeneste (to fag på en gang) ikke blive godkendt af studienævnet som reglerne er nu.

Angående klinikken er der på den nye bachelor på SDU små klinikperioder spredt ud på de første år. Jeg mener at der allerede på 3 semester vil være noget praktik på sygehuse.

Mvh. Mike

i Århus er det muligt at tage 6. og 7. semester samtidigt uden at skulle søge dispensation. Det er meget man skal læse samtidigt, men det kan lade sig gøre. På den måde kan man gennemføre studiet på 5½ år

Gælder dette også for den nye studieordning?

apopov

Hej!

Jag frågade en Studievägledare på SDU om vilka regler som gäller vid ökad studietakt, här är svaret för alla er nyfikna:

"Jeg vil anbefale dig at se i vores studieordning hvor der er nogle
indgangsregler der godt kan gøre det svært for studerende at blive hurtigere
færdige end den normerede tid på 6 år. Reglerne for kandidat studiet, som jo
starter efter man har afsluttet 6. semester finder du her
http://www.sdu.dk/health/download/uddan … -aarig.pdf
under punkt 4. Her kan du se, at det ganske enkelt ikke er muligt at tage både
6. og 7. semester samtidig.

På bachelor delen er der ligeledes nogle spærreregler.

Mvh Sidsel Arnspang

Fagligvejleder Medicin"

//Jasmine

Jeg læse på Århus Universitet og kan kun udtale mig om hvordan uddannelsen er skruet sammen her. Om det er muligt på Syddansk Universitet ved jeg ikke

Jeg ved ikke om det er gældende på den nye studiordning også som trådte i kraft for et par år siden. Men den studieordning fra 1998 jeg læser på, er det muligt at tage 6. og 7. semester samtidigt. Den nye studieordning har næsten kun ændringer på 3. semester, så jeg tror også det vil være muligt i fremtiden.

Jeg har selv taget nogle ekstra fag på 6. semester og det gør, at jeg kan holde fri en hel måned på 7. semester. Jeg magtede ikke at tage hele 7. semester parallelt med 6, men er man flittig og lærenem tror jeg nok det er muligt. Det er gjort tidligere.

Man kan sagtens fuldføre studiet på under normeret tid - vi er flere der gør det på mit kuld nu. Men (MEN) man får kun “nej” dersom man ansøger studienævnet om det - derfor; ikke spør, bare gør det - såfremt du kan gennemføre din “plan” uden at bryde nogle spærreregler, så er der ingen “lov” der forhindrer dig i det.

Jeg vil også tilføje at det er noget af et paradoks at samfundet hyler op over unge der døjer for længe med deres uddannelse og lever på SU i årevis - mens dem der forsøger at blive hurtigere ferdige med sine studier, gennem ekstra indsats og hård arbejde, bliver modarbejdet fra universitetets ledelse…

Re: rmoen01

Bygger inte kurserna på varandra? så att om man läser en kurs måste man vänta tills man är klar med den för att sedan få göra steg 2, eller vilka kurser går att läsa parallellt?

Hur mycket har du lyckats läsa ikapp, handlar det om en kurs eller en hel termin (semester)?

Det är väldigt konstigt att man blir motarbetad, så är det i Sverige också, medan man i många andra länder som t.ex. England och USA istället blir uppmuntrad att lägga på ett kol… det ska ju åtminstone vara valbart tycker jag.

På første del af studiet er det tildels sådan at de forskellige undervisningsblokker bygger på hinanden, derfor er der også spærreregler som regulerer rekkefølgen hvori man kan gennemføre kursene/eksaminer. Men det kan sagtens lade sig gøre at læse to blokke samtidigt - jeg tror dog at det er nemmere at gøre det på 2.del af studiet hvor blokkene ikke er så omfattende…

På klinikdelen er blokkene i princippet uafhængige af hinanden, og så kan man omrokkere som man vil indenfor de spærreperioder der findes.

Jeg, og de andre på mit kuld der nu fuldfører et semester under normeret tid, har genneført klinikkophold under sommerferien og læst nogle af blokkene dobbelt på 10.semester (lægen&loven og dermatologi). De fleste af os har også lavet fordybelsesopgave parallelt med undervisningen. Det kræver endel indsats - men kan sagtens lade sig gøre :slight_smile:

For mange er det totalt uforståeligt at man gider - men der er jo mange årsager til at man ønsker at fuldføre studiet på kortere tid; familie, venner - og kæreste - i Norge/Sverige - 6 år er laaaang tid…økonomiske forhold, at man ønsker at indhente orlov tidligere i studiet, gryende 30-årskrise (jeg burde/kunne/skulle være gift med 4 børn, et job, hus, volvo og labrador) - eller ret og slet at det kan lade sig gøre :slight_smile:

Så om man kan klare å fullføre studiet på under normert tid, løses alle kjæreste-problemer? Sign me up! :wink:

Jo precis, eftersom snabbare studietakt betyder att man blir klar fortare vilket betyder att man får mer tid över att göra annat vilket man i sin tur kan spendera på nära och kära. See how it all fits, cakewalk! 8)

Kommer SDU också att genomgå Bolognareformen år 2007? med A-F betygsskalan och allt annat vad det innebär?

[quote=“Jasmine”:30a0a5fu]Hej!

Jag undrar hur det fungerar med studietakten på SDU? Får man öka tempot efter eget intresse eller läser alla i samma takt? (finns det alltså möjlighet att läsa fortare?)

Hur fungerar det med betygssystemet i SDU, kan man få mer än “Pass” på en tenta, är det en speciell betygsskala man går efter?

När gör man AT-tjänst (Praktik), är det efter att man har gått alla tolv terminer? vad är FADL för något?

Hoppas någon orkar svara på mina frågor, ursäkta svenskan!

Tack![/quote]

Hej Jasmine!
Jag började denna termin, så allt är nytt och lite förvirrande för oss och för lärarna. :slight_smile:
Vad gäller studietakt vet jag inte riktigt. Du får självklart läsa så fort du vill och hinner, men jag tvivlar på att du tex skulle få göra en tenta tidigare än de andra. Man har ofta uppgifter som ska lösas varje vecka, och dessa genomgås på lektioner. Du har tenta var 8/9 vecka (/en modul =en månad). Modulerna är integrerade, så det är svårt att få ngt tillgodoräknat och hoppa mellan dem (tyvärr).
AT-tjänsten gör du efter utbildningen, dvs efter alla 12 terminer.
FADL är en organisation för danska läkarstuderande som de allra flesta går med i. Genom denna får du först gå en utbildning med examen, och därefter jobba på de olika sjukhusen. De förmedlar jobb kan man säga. Det handlar vanligen om att sitta ‘vakt’ hos en patient under åtta timmar, dag eller natt. Obs! Bra betalt!
De använder sig av en betygsskala (dansk, 1-13 där 6 är godkänt) men jag tror inte att merparten av tentorna kommer ha detta, utan då blir det bara bestået/ikke besået.
Jag har varit hemma i sthlm en gång denna termin, och så blir det en gång till över jul. Lagom tycker jag! :slight_smile:
Hoppas det hjälpte!

Välkommen till SDU i februari!

Jeg mener at have læst, at også universiteterne går over til den nye 7-trinsskala (denne er dog organiseret på den måde, at man stadig får tal, men de kan omregnes direkte til bogstavskalaen) 1. januar 2007.

apopov